Pedagogical model in the Educational Institution Dos Rios, Galindez, Cauca department, Colombia
Keywords:
assessment strategies, educational practice, pedagogical modelsAbstract
This research is developed in the Educational Institution Dos Ríos in Galindez (Patía, Cauca department, Colombia), with the objective of characterizing the pedagogical model or models in the school, bearing in mind the educative practice of its teachers. In order to accomplish the main objective, the qualitative paradigm is used, taking an interpretative methodological design, with an intentional non-probabilistic sample of the teachers of: Spanish, Mathematics and Natural Sciences in the elementary school grades.
Instruments such as class observation and document review of students’ notebooks and assessments, as a reflection of the teachers’ practice, were used. The information obtained shows that principles, theories, strategies
and ways of evaluating which predominantly orientate the educational practice of teachers are proper to the traditional and behavioral models.
Author Biographies
Jenny Elizabeth Martínez Tupáz, Centro Educativo Municipal El Campanero
Licenciada en Ingles - Francés; Magíster e Pedagogía. Docente del Centro Educativo Municipal El Campanero, San Juan de Pasto, Nariño Colombia.
Nyla del Rosario Rosero Quintaz
Licenciada en Ingles - Francés; Magíster en Pedagogía. Docente de la Institución Educativa Agropecuaria La Fonda, Patía, Cauca, Colombia.
References
Aravena, M., Kimelman, E., Micheli, B., Torrealba, R. y Zúñiga, J. (2006). Investigación Educativa I. Chile. Recuperado de https://jrvargas.files.wordpress.com/2009/11/investigacion-educativa.pdf
Azcuy, L. Napoles, E., Infantes, L., Rivero, M. y Ramírez, R. (2004). Cátedra: Algunas consideraciones teóricas acerca de la Enseñanza Problémica. Revista Humanidades Médicas, 4(1), 1-27.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro: Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI, presidida por Jacques Delors. Correo de la UNESCO.
De Simancas, K. (1998). El Docente Investigador: Una Alternativa para Vincular la Enseñanza y la Investigación. Geoenseñanza, 3, 129-140.
Flórez, R. (1998). Hacia una pedagogía del conocimiento. Santafé de Bogotá: Mcgraw-Hill.
Piaget, J. (1981). La Representación del Mundo en el Niño. Madrid: Morata.
Vygotsky, L. S. (1981). Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Zubiría, J. (1994). Los Modelos Pedagógicos. Bogotá: Fundación Alberto Merani.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |