Impact of neurodidactic planning in Systems Engineering: improving attitudes towards physics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/ru.v42i2.4293

Keywords:

neuroeducation, neurodidactics, student attitudes, physics education, higher education

Abstract

To analyze the factors that influence the low academic performance of third semester students of Systems and Computer Engineering of the Universidad de Cundinamarca in physics concepts. The research was developed under a mixed approach and quasi-experimental design. For the collection of information, Likert scale questionnaires were used to measure attitudes towards physics, covering three components: teaching, interaction and characteristics. The methodology was structured in four phases: initial diagnosis through a pretest; implementation of the neurodidactic plan in the experimental group; posttest evaluation of attitudes; and comparative analysis of the groups. We worked with 76 students, organized in two groups: experimental and control. Through the application of the instruments it was possible to identify high levels of demotivation, low self-esteem and difficulties in understanding concepts. In addition, the data were compared to identify patterns in those with low performance. The analysis of the information allowed us to formulate the following hypothesis: the implementation of neurodidactic planning significantly improves students’ attitudes and understanding of physics concepts such as oscillations and mechanical waves. The results show a significant improvement in the affective, cognitive and behavioral dimensions of the students; therefore, they show a greater disposition towards physics. Neurodidactic planning generated significant improvements in students’ attitudes towards physics, especially in the components of characteristics, interactions and teaching.

Author Biography

Kelly Johana Infante Beltrán, Universidad de Cundinamarca

Doctoranda en Educación e Innovación, UIIX México. Docente investigadora, Universidad de Cundinamarca; integrante del grupo de investigación INGENIUM SUTA, Fusagasugá, Cundinamarca, Colombia.

References

Benavidez, V. V. y Flores, P. R. (2019). La importancia de las emociones para la neurodidáctica. Revista Wimb LU, 14(1), 25-53. https://doi.org/10.15517/wl.v14i1.35935

Briones Cedeño, G. C. y Benavides Bailón, J. (2021). Estrategias neurodidácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje de educación básica. ReHuSo Revista Ciencia Humanística y Sociales, 6(1), 72-81. https://doi.org/10.5281/zenodo.5512773

Calatayud Salom, M. A. (2018). Hacia una cultura neurodidáctica de la evaluación. La percepción del alumnado universitario. Revista Iberoamericana de Educación, 78(1), 67-85. https://doi.org/10.35362/rie7813212

Calzadilla, O. O. (2017). La integración de las neurociencias en la formación inicial de docentes para las carreras de la educación inicial y básica: Caso Cuba. Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 1-27. https://doi.org/10.15517/aie.v17i2.28709

Codina, M., Aldana, D., Piédrola, I. y Ramos Regalado, I. (2022). Una estructura neurodidáctica para el desarrollo de las funciones ejecutivas en los adolescentes: ¿Es posible desarrollar el control inhibitorio en el aula? Journal of Neuroeducation, 2(2), 118-129. https://doi.org/10.1344/joned.v2i2.32839

Díaz-Cabriales, A. (2021). La neuroeducación en los programas de formación y profesionalización docente en México. Ciencia y Educación, 5(2), 63-78. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp63-78

Figueroa Molina, R., Bernal Martínez, M. y Thorné Torné, R. (2021). La neurodidáctica como elemento primordial en la formación inclusiva docente. Revista Boletín REDIPE, 10(11), 26-44. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i11.1522

Ibáñez-Cubillas, P. (2022). Fatores neurodidáticos no ensino baseado nas TIC: contribuições para a formação de professores. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 15(5), 1-11. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.41617

Intriago Plaza, J. R., Mendoza Vélez, O. V., Chávez Rodríguez, W. F. y Ormaza Cevallos, M. G. (2022). Saber para aprender a aprender matemática: Neurodidáctica y estrategias de autorregulación emocional. Educare, 26(extraordinario), 687-702. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1674

Muchiut, Á., Vaccaro, P., Pietto, M. y Sánchez, B. (2024). Intervención neurodidáctica sobre las funciones ejecutivas en adolescentes: Neurodidáctica y funciones ejecutivas. Revista de Neuroeducación, 4(2), 149-151. https://revistes.ub.edu/index.php/joned/article/view/42417

Pérez Marrero, N. M. (2023). Dinámica neurodidáctica formación de docentes desde la neuropedagogía. Papeles, 15(29), 86-99. https://doi.org/10.54104/papeles.v15n29.1320

Rodríguez-Cano, S., Cuesta-Gómez, J. L., Delgado-Benito, V. y Fuente-Anuncibay, R. de la. (2022). Educational Technology as a Support Tool for Students with Specific Learning Difficulties-Future Education Professionals' Perspective. Sustainability, 14(10), 6177. https://doi.org/10.3390/su14106177

Salomón Burgos. (2023, 4 de marzo). Al pin al pon a la hija del conde Simón [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=5CpPb9q7MOA

Sánchez Tallabas, N. E., Valadez Mena, V., Luna García, M. del R. y Valadez Mena, M. E. (2023). Las estrategias neurodidácticas para aprender a aprender. Revista RELEP - Educación y Pedagogía en Latinoamérica, 5(3), 55-72. https://doi.org/10.46990/relep.2023.5.3.1125

Saquicela Richards, C. E. (2022). La neurodidáctica como una herramienta pedagógica en la praxis de los docentes integrales de Educación General Básica Elemental. Revista Científica UISRAEL, 9(1), 117-137. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n1.2022.499

Vázquez, A. y Manassero Mas, M. A. (1995). Actitudes relacionadas con la ciencia: una revisión conceptual. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 13(3), 337-346. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4254

How to Cite

Infante Beltrán, K. J. (2024). Impact of neurodidactic planning in Systems Engineering: improving attitudes towards physics. Revista UNIMAR, 42(2), 206–223. https://doi.org/10.31948/ru.v42i2.4293

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2024-07-02

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: