Perspectivas y tensiones de la responsabilidad social de la universidad

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-2-art10

Keywords:

responsabilidad de la educación, responsabilidad social, universidad, educación superior, responsibility of education, social responsibility, university, higher education, responsabilidade da educação, responsabilidade social, universidade, ensino superior.

Abstract

This article analyzes critically and propositively the emergence of university social responsibility (hereinafter RSU) as a research problem that strains from two points the approach to the relationship of the university with society, seen on the one hand from constructive, felt and situated perspectives, and on the other hand, from practices associated with political rationalities of advanced liberalism that is currently present in higher education. The research method focused on governmentality studies, being relevant the triangulation of the analysis of both discursive and non-discursive statements, reviewing the political rationality, the sense and the purposes of what was evidenced in the practices. As relevant results, it is possible to mention aspects in two lines, those that justify both the importance of USR in the context of the relationship with society, and the criticism of logics that seek to make the subject hyper-responsible or encourage "coop" actions, which greatly reduce the burden and responsibility of the State. It is thus concluded that the USR discourses have a content and a meaning that reveal important bets for the strengthening of the relationship with society, as well as evidence of management and social projection logics that should be suspected and questioned, avoiding that a missionary element be used for purposes associated with the power of the market in higher education.

Author Biographies

Jairo Rodrigo Velásquez Moreno, Fundación Universitaria Cafam

Candidato a doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Cinde - Universidad de Manizales; Magíster en Desarrollo Educativo y Social del Convenio Cinde Universidad Pedagógica Nacional (Bogotá-Colombia), Profesor Asistente de la Escuela de Pedagogía e Innovación, coordinador del Grupo interdisciplinario de investigación en pedagogía para la innovación y el desarrollo, Fundación Universitaria Cafam

Ruth Amanda Cortés Salcedo, Universidad de Manizales

Doctora en educación- Doctorado Interinstitucional en Educación Universidad Pedagógica Nacional (Bogotá Colombia), Magister en Desarrollo educativo y social del Convenio Cinde, Universidad Pedagógica Nacional (Bogotá-Colombia), Asistente de Dirección del Instituto de Investigación Educativa y Desarrollo Pedagógico –IDEP–, Universidad de Manizales

References

Ayuste, A. y Trilla, J. (2020). Un sexto principio para el manifiesto por una pedagogía post-crítica. Teoria de la educaciòn: Revista internuniversitaria, 32(2), 25-36. https://doi.org/10.14201/teri.22384 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.22384

Bassi, M., Busso, M., Urzúa, S. y Vargas, J. (2012). Desconectados: habilidades, educación y empleo en América Latina. Fondo de Cultura Económica. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Desconectados-Habilidades-educaci%C3%B3n-y-empleo-en-Am%C3%A9rica-Latina.pdf

Castro-Gómez, S. (2010). Historia de la gubernamentalidad. Siglo del hombre Editores.

Cortés, R. (2012). Prácticas de ciudadanización en la escuela contemporánea. Colombia, 1984-2004 [Tesis doctoral, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio institucional UPN. . http://repositorio.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/12999

De Sousa, B. (2006). Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social (encuentros em Buenos Aires). CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/coediciones/20100825032342/critica.pdf

Díaz, O. (2013). Las competencias como tecnología de gobierno neoliberal: consentimientos y contraconductas en la educación superior [Tesis doctoral inédita]. Colombia.

Foucault, M. (1970). La arqueología del saber (A. Garzón del Camino, Trad.). Siglo XXI editores.

Foucault, M. (2003). Historia de la Sexualidad 2: El uso de los placeres. Siglo XXI.

Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros. Fondo de Cultura Económica.

Fundación Saldarriaga Concha. (2019). Habilidades socio-emocionales para la empleabilidad. https://www.saldarriagaconcha.org/wp-content/uploads/2019/01/Guia-Instituciones-y-agencias-de-empleo.pdf

Galceran, M. (2007). Reflexiones sobre la reforma de la universidad en el capitalismo cognitivo. Nómadas, (27), 86-97. https://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/22-universidad-y-produccion-de-conocimiento-tensiones-y-debates-nomadas-27/280-reflexiones-sobre-la-reforma-de-la-universidad-en-el-capitalismo-cognitivo

Hoyos, G. (2011). Educación para un nuevo humanismo en tiempos de globalización. Cuestiones de Filosofía, (12), 1-23. https://doi.org/10.19053/01235095.v0.n12.2010.661 DOI: https://doi.org/10.19053/01235095.v0.n12.2010.661

Martí, J. (2011). Responsabilidad social universitaria: estudio acerca de los comportamientos, los valores y la empatía en estudiantes de Universidades iberoamericanas [Tesis doctoral, Universidad de Valencia]. Roderic. https://roderic.uv.es/handle/10550/49997

Martínez, A. (2017). La formación de los estudiantes y la responsabilidad social. Sistema de indicadores en un modelo de gestión de la calidad en educación superior. [Tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. TDX. http://www.tesisenred.net/handle/10803/402105

Navarro, G., Boero, P., Jiménez, G., Tapia, L., Hollander, R., Escobar, A. y Espina, Á. (2012). Valores y actitudes socialmente responsables en universitarios chilenos. Calidad en la Educación, (36), 123-147. https://doi.org/10.4067/S0718-45652012000100004 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-45652012000100004

Ortìz-Riaga, M. y Morales-Rubiano, M. (2011). La extensión universitaria en América Latina: concepciones y tendencias. Educaciòn y Educadores, 14(2), 349-366. https://doi.org/10.5294/edu.2011.14.2.6 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2011.14.2.6

Palechor, L. (2017). La Universidad Autónoma Indígena Intercultural (UAIIN): una apuesta a la construcción de interculturalidad. Educaciòn Superior y Sociedad, 20(25), 157-181. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/23/23

Real Academia Española (RAE). (2014). Empatía. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/empat%C3%ADa

Rose, N. (1997). El gobierno en las democracias liberales 'avanzadas': del liberalismo al neoliberalismo. Cuadernos de Crítica de la Cultura, (29), 25-40.

Santacruz, G. (2021). Hacia dónde va la extensión universitaria. En S. Valenzuela y R. del Campo (comp.), Los caminos de la extensión en Colombia (pp. 48-65). ASCUN. https://ascun.org.co/pdfviewer/los-caminos-de-la-extension-en-colombia/?auto_viewer=true#page=&zoom=auto&pagemode=none

Velásquez, J. y Cortés, A. (2023). Universidad y sociedad: tránsitos y trayectorias de la responsabilidad en clave de gubernamentalidad. Emerging Trends in Education, 6(11), 62-74. https://doi.org/10.19136/etie.a6n11.5586 DOI: https://doi.org/10.19136/etie.a6n11.5586

Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e historia. Universidad de Antioquia.

How to Cite

Velásquez Moreno, J. R., & Cortés Salcedo, R. A. (2023). Perspectivas y tensiones de la responsabilidad social de la universidad. Revista UNIMAR, 41(2), 167–183. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-2-art10

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artículos de Reflexión

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: