Evaluative practices of teachers in the basic secondary school levels of the Ciro Pupo Martínez Educational Institution, La Paz, Colombia

Authors

  • Sugeire Licet Cabana Granados Institución Educativa Ciro Pupo Martínez
  • Héctor Heiler Camargo Hernández Institución Educativa Las Vegas, Chimichagua, Cesar, Colombia
  • María de las Mercedes Colina Chacín Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-1-art8

Keywords:

Evaluative practices, secondary school institutions, innovation, teaching staff

Abstract

The objective of the study was to analyze the evaluative practice of teachers at the basic secondary levels at the Ciro Pupo Martínez Educational Institution in the municipality of La Paz of the department of Cesar, Colombia. Methodologically, it was located in the qualitative paradigm, under the socio-critical approach in the action research that was developed in the description of the problem situation, construction of the theoretical bases, methodological design - fieldwork, analysis, and interpretation of the instruments, implementation of the proposal, final analysis, recommendations, and conclusions. The work unit was eight teachers. A semi-structured questionnaire, a field diary, and a checklist were used to collect information. It was concluded that teachers are aware of their role, called to transform educational scenarios through the adoption of innovative tools, supported by teaching action circles with a methodology that improves their pedagogical practice and integrates them as a team.

Author Biographies

Sugeire Licet Cabana Granados, Institución Educativa Ciro Pupo Martínez

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Bacterióloga y Laboratorista Clínico. Docente Titular Institución Educativa Ciro Pupo Martínez, La Paz, Cesar, Colombia

Héctor Heiler Camargo Hernández, Institución Educativa Las Vegas, Chimichagua, Cesar, Colombia

Magíster en Pedagogía; Ingeniero Ambiental y Sanitario. Docente Titular de la I.E Las Vegas, Chimichagua, Cesar, Colombia.

María de las Mercedes Colina Chacín, Universidad Mariana

Doctora en Ciencias Gerenciales; Magíster en Psicología Educativa; Especialista en Dinámica de Grupo. Docente, Universidad Mariana, Valledupar.

References

Aguirre, R. (2000). Dificultades de aprendizaje de la lectura y la escritura. Revista Educere, 4(11), 147-150.

Antillón, R. (s.f.). La Sistematización: ¿Qué es?… ¿Y cómo se hace? Una propuesta de capacitación. http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/pela/pl-000455.pdf

Bonilla-Castro, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos: la investigación en Ciencias Sociales (3.ª ed.). Universidad de Los Andes y Grupo Editorial Norma.

Camilloni de, A., Celman, S., Litwin, E. y Palou, M.C. (1998). La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Editorial Paidós.

CARE. (2004). Guía para el Diseño, Monitoreo y Evaluación. https://es.scribd.com/document/453140665/01GuiaDisenoMonitoreoEvaluacion-pdf

Castillo, M.C. y Rodríguez, C. (2014). Las prácticas evaluativas de los docentes del colegio Nuestra Señora del Rosario de Chocontá [Tesis de Maestría, Universidad Santo Tomás]. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/3052/Castillomaria2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Colmenares, A.M. (2012). Investigación acción participativa: una metodología integradora de la acción y el conocimiento. Voces y Silencios, Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102- 115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07

Contreras, O. de y Chacín, S.L. (1997). Material de apoyo sobre Círculos de Acción Docente. CENAMEC.

Decreto 1290. (2009). Ministerio de Educación Nacional (MEN). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf

Díaz, F. y Hernández, G. (2007). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo (2.a ed.). McGraw-Hill.

Galeano, M. (2014). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Universidad Eafit.

García, L.M. (2014). Evaluación formativa de los aprendizajes en el contexto universitario: resistencias y paradojas del profesorado. Educación XX1, 17(2), 35-55. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11478

Guerra, L.M. (2018). Prácticas evaluativas para el fortalecimiento del desempeño académico estudiantil y calidad educativa [Tesis de Maestría, Universidad de la Costa]. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/2927?show=full

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6.a ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Johnson, D.W., Johnson, R.T. y Holubec, E.J. (1994). El aprendizaje cooperativo en el aula (G.Vitale, Trad.). Association for Supervision and Curriculum Development.

Kurt, L. (1946). Acción-investigación y problemas de las minorías. Editorial Graó.

Ley 115 de 1994. (1994, 8 de febrero). Congreso de la República de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional.

Ortega-Carbajal, M.F., Hernández-Mosqueda, J.S. y Tobón-Tobón, S. (2015). Impacto de la cartografía conceptual como estrategia de gestión del conocimiento. Ra Ximhai, 11(4), 171- 180. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.11.mo

Padilla, J.E., Jaimes, N.M., Pacheco, N.M. y Velásquez, D.L. (2009). Prácticas evaluativas desde un enfoque pedagógico sociocrítico e intercultural en el ciclo complementario de la escuela normal superior María Inmaculada de Manaure, Cesar.

Educación y Desarrollo, 3(1), 9-20. https://doi.org/10.18359/reds.858

Perero-Alonzo, V.E. y Marcillo-García, C.E. (2020). Prácticas evaluativas renovadas para mejorar la calidad de aprendizaje de los estudiantes. Polo del Conocimiento, 5(7), 1-24.

Pimienta, J. (2008). Constructivismo: estrategias para aprender a aprender (3.a ed.). Pearson.

Pizarro, E.A. y Gómez, S.S. (2018). Concepciones docentes sobre evaluación: de los lineamientos, el discurso y la práctica. Universidad pedagógica y tecnológica de Colombia. Praxis & Saber, Revista de Investigación y Pedagogía, 71-88. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n22.2019.9314

Rodríguez, C., Imbernon, F., Sacristán, J.G. y Díez, E.J. (2017). Una nueva ley para un nuevo modelo educativo. Cuadernos de Pedagogía, (479), 1-4.

Sánchez, G., Ruiz, A., Betancourt, D., Jiménez, A., Ávila, R, y Atehortúa, A.L. (2004). La práctica investigativa en ciencias sociales. UPN, Universidad Pedagógica Nacional.

Tenutto, M. (2006). Escuela para Maestros: Enciclopedia de Pedagogía Práctica. Círculo Latino Austral S.A.

Tobón, S., Pimienta, J.H. y García, J.A. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson Educación.

Valenzuela, J.R. y Flores, M. (2014). Fundamentos de investigación educativa. Volumen 1. Editorial Digital, Tecnológico de Monterrey.

Vargas, E. (2014). Prácticas evaluativas en la educación básica primaria en el Municipio de Pereira. Centro de estudios avanzados en niñez y juventud [Tesis Doctoral, Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud, CINDE]. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde-umz/20160518045859/EdilmaVargas.pdf

Vargas, Z.R. (2009). La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista Educación, 33(1), 155-165. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i1.538

Villada, D. (2002). Evaluación pedagógica. Propuesta incorporada a los procesos educativos. Documento Inédito. Escrito exclusivamente para los docentes del Colegio del Rosario.

Zabala, A. (2000). La práctica educativa. Cómo enseñar (S. Esquerdo, Trad.) (7.a ed.). Editorial Graó, de Serveis Pedagógics.

How to Cite

Cabana Granados, S. L., Camargo Hernández, H. H., & Colina Chacín, M. de las M. (2022). Evaluative practices of teachers in the basic secondary school levels of the Ciro Pupo Martínez Educational Institution, La Paz, Colombia. Revista UNIMAR, 40(1), 152–174. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-1-art8

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-02-24

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: