Revitalization of the democratic participation of the student government

Authors

  • Yamille Trujillo-Motta Institución Educativa Normal Superior de Pitalito.
  • Alexer Zoraida Ordóñez-Cruz Universidad El Bosque
  • Deisy Bibiana García-Calderón Institución Educativa Normal Superior de Pitalito

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-1-art10

Keywords:

democracy, pedagogical research, student organization, political participation

Abstract

This article arises from a study carried out at the Higher Normal Educational Institution of Pitalito, with the aim of energizing the democratic participation of the student government through a didactic proposal where the educational community is trained for the exercise of citizenship in different scenarios. To address this, limits were identified that hinder student participation, including the lack of a democratic culture, affecting the family, school and community at large. The approach was carried out from the qualitative paradigm, with the purpose of having an approach to the daily life of the participants, their beliefs, subjectivities, values and motivations, taking into account that is where you can understand how people build their reality. Finally, a proposal was designed in a didactic module containing different practical workshops to reach all members of the educational community, in a relevant way, seeking to impact from the training processes and contribute to the transformation of the democratic and participatory process.

Author Biographies

Yamille Trujillo-Motta, Institución Educativa Normal Superior de Pitalito.

Licenciada en Ciencias sociales, Universidad de La Amazonía, Magíster en Pedagogía Universidad Mariana. Docente Institución Educativa Normal Superior de Pitalito.

Alexer Zoraida Ordóñez-Cruz, Universidad El Bosque

Licenciada en Administración educativa Universidad Surcolombiana. Especialista en Sociales y Filosofía Universidad San Buenaventura, Dirección educativa Universidad El Bosque y Gerencia informática Universidad Remington. Magíster en Pedagogía Universidad Mariana. Docente Normal Superior.

Deisy Bibiana García-Calderón, Institución Educativa Normal Superior de Pitalito

Psicóloga Universidad Abierta y a Distancia UNAD, Magíster en Educación Universidad Santo Tomás. Doctoranda en Educación Universidad de San Buenaventura. Docente Institución Educativa Normal Superior de Pitalito.

References

Anónimo. (2019). Fernando Savater: “La educación debe formar ciudadanos, no empleados”. http://www.formacionib.org/noticias/?Fernando-Savater-La-educacion-debe-formar-ciudadanos-no-empleados

Bahamón. (2020). La formación ciudadana escolar, un espacio para la participación democrática (Trabajo inédito).

Barrientos, M.A. (2005). La participación. Algunas precisiones conceptuales. http://www.ocw.unc.edu.ar/facultad-de-ciencias-agropecuarias/extension-rural/actividades-y-materiales/actividades-y-materiales-2010/la-participacion

Cañón, H.A. (2018). Prácticas de participación estudiantil en el gobierno escolar del Colegio San Benito de Tibatí (Tesis de Maestría). Colegio Universidad del Rosario, Bogotá. https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/18407

Castilla, J.D. (2018). La corrupción como parte de la cultura colombiana. Asuntos legales. https://www.asuntoslegales.com.co/actualidad/la-corrupcion-como-parte-de-la-cultura-colombiana-2763498

Castillo, E. (2003). Democracia y ciudadanía en la escuela colombiana. Acción pedagógica, 12(1), 32-39.

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994 “por la cual se expide la ley general de educación”. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Correa, F.A. (2016). Cultura Política y Gobierno Escolar (Tesis de Maestría). Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/2713/1/CorreaCocunuboFabioAugusto2016.pdf

García, D. (2014). Hacia una escuela participativa: estudio cualitativo de buenas prácticas de participación del alumnado en educación primaria y secundaria (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid. https://repositorio.uam.es/handle/10486/664105

Guevara, G. (1998). Democracia y Educación. Colección Cuadernos de Divulgación de la Cultura Democrática, 16.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Mesa Arango, A. (2008). La formación ciudadana en Colombia. http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/9541/1/ArangoAlejandro_2008_FormacionCiudadanaColombia.pdf

Milena1016. (2013). Estándares básicos, competencias ciudadanas. https://es.slideshare.net/milena1016/estandares-basicos-competencias-ciudadanas

Murillo, F.J. (2011). Investigación acción. Métodos de investigación en educación especial. 3ª Educación Especial. Curso.

Robles, E. (2016). La participación, un aprendizaje que favorece la escuela (Tesis de Maestría). Universidad Santo Tomás, Bogotá, D.C. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/3044/Roblesedith2016.pdf?sequence=1

Rodríguez, S., Herráiz, N., Prieto, M., Martínez, M., Picazo, M. y Castro, I. (s.f.). Investigación Acción. https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/97/o/IA._Madrid.pdf

Savater, F. (1992). Política para amador. Editorial Ariel, S. A.

Vera, L. (2017). La democracia en la escuela: estudio en tres instituciones educativas del municipio de Pamplona, Norte de Santander (Tesis de Maestría). Universidad Santo Tomás, Pamplona. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/9557

Viáfara, M.Y. y Solarte, M.F. (2015). Participación de los estudiantes en el gobierno escolar. Liceo Los Andes, Buga, 2014-2015. Pontificia Universidad Javeriana. http://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/4039

Zuluaga, J.B. (2004). La familia como escenario para la construcción de ciudadanía: una perspectiva desde la socialización en la niñez. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud, 2(1), 127-148.

How to Cite

Trujillo-Motta, Y., Ordóñez-Cruz, A. Z., & García-Calderón, D. B. (2021). Revitalization of the democratic participation of the student government. Revista UNIMAR, 39(1), 145–160. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-1-art10

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-06-25

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: