Academic relationship of teachers and the domain of ICT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-1-art6

Keywords:

teacher competences, teacher training, information technology, educational technology

Abstract

To establish the degree of use and appropriation of information and communication technologies and the educational level of teachers, a survey of closed reagents was applied to a sample of twenty teachers from the Santander General Educational Institution of the municipality of Soacha, Cundinamarca. Twelve survey questions related to the use and appropriation of TIC were analyzed, twelve research hypotheses were worked and the information was processed in SPSS, with a Chi-square test for the hypotheses. The correlational analysis regarding the use and appropriation of ICT by teachers showed that there is no relationship between their educational level and their relationship between the domain of ICT. In addition, a high correlation was evidenced in large part between the educational level of teachers and their relationship between the domain of ICT.

Author Biography

Jorge Enrique Díaz-Pinzón, Secretaría de Educación de Soacha

Magíster en Gestión de la Tecnología Educativa. Especialista en Administración de la Informática Educativa. Ingeniero Agrónomo. Docente titular de Matemáticas e Investigador Secretaría de Educación de Soacha, Cundinamarca, Colombia.

References

Acuña, E. (2004). Análisis de Datos Categóricos. Recuperado de https://academic.uprm.edu/eacuna/miniman8sl.pdf

Albert, M. J. (2006). La investigación educativa. Claves teóricas. Madrid, España: McGraw-Hill.

Anónimo. (s.f.). Gráfico de superficie. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/6894116/Grafico-de-superficie.

Díaz, J. (2017a). Conocimiento y apropiación de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la formación docente. Actualidades Pedagógicas, (69), 121-131. https://doi.org/10.19052/ap.4066

Díaz, J. (2017b). Importancia de la simulación Phet en la enseñanza y aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(1), 48-63. https://doi.org/10.18359/reds.2011

Díaz, J. (2017c). Formación de docentes en el uso y apropiación de las TIC. Innova Research Journal, 2(9), 18-25. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n9.2017.257

Díaz, J. (2018). Aprendizaje de las Matemáticas con el uso de simulación. Sophia, 14(1), 22-30.

Espinosa, H., Restrepo, L. y Aránzazu, D. (2016). Desarrollo de habilidades digitales docentes para implementar ambientes virtuales de aprendizaje en la docencia universitaria. Sophia, 12(2), 261-270. https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.519 https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.2i.561

Lind, D., Marshal, W. y Mason, R. (2015). Estadística para administración y economía. Recuperado de http://www.docfoc.com/estadistica-para-administracion-lind-marchal-pdf

Gil, J. Rodríguez, G. y García, E. (1995). Estadística básica aplicada a las Ciencias de la Educación. Sevilla, España: Editorial Kronos.

Khan, S. H. (2012). Integration of ICT component in teacher educational institutions: An unavoidable step towards transforming the quality of present teacher education system. Indian Streams Research Journal, 1(5).

Llorente, J., Giraldo, E. y Toro, S. (2016). Análisis del uso de las tecnologías TIC por parte de los docentes de las Instituciones educativas de la ciudad de Riohacha. Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/737/73749821005/html/index.html#redalyc_73749821005_ref5

Ministerio de Educación Nacional. (MEN). (2014). Formación Docente para la calidad Educativa. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-propertyvalue-48472.html?_noredirect=1

Miranda, M., Morales, V. y Morales, D. (2020). Emprendimiento innovador: análisis internacional comparado. Epísteme, Revista Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación, 7(3), 192-206

Parra, E. y Pincheira, R. (2017). Integración curricular de las TIC. Recuperado de https://www.oas.org/cotep/GetAttach.aspx?lang=es&cId=412&aid=707

Plan Nacional Decenal de Educación PNDE (2006-2016). Plan decenal de educación 2006-2016. Bogotá: Renovación pedagógica desde y uso de las TIC en educación, lineamientos en TIC.

Peeraer, J. & Van Petegem, P. (2011). How to address integration of ICT in teaching practice? Research on factors influencing the use of ICT in education. En A. Méndez-Vilas (Ed.), Education in a technological world: communicating current and emerging research and technological efforts (pp. 237-244). Bardajoz: Formatex.

Ramírez, C. (2010). Las TIC en el Aula. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, 26, 1-10.

Ryymin, E., Palonen, T. & Hakkarainen, K. (2008). Networking relations of using ICT within a teacher community. Computers & Education, 51(3), 1264-1282. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.12.001

Sánchez, J. (2002). Integración Curricular de las TIC: Conceptos e Ideas. VI Congreso Iberoamericano de Informática Educativa. RIBIE, Vigo, España.

Umoru, T. A. (2012). Barriers to the use of information and communication technologies in teaching and learning business education. American Journal of Business Education, 5(5), 575-580 https://doi.org/10.19030/ajbe.v5i5.7214

Webster, A. (2001). Estadística aplicada a los negocios y la economía. Recuperado de https://administradorjorgevelcas.files.wordpress.com/2013/12/webster-allen-estadistica-aplicada-a-los-negocios-y-la-economia-14-28.pdf

How to Cite

Díaz-Pinzón, J. E. (2020). Academic relationship of teachers and the domain of ICT. Revista UNIMAR, 38(1), 141–153. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-1-art6

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-06-28

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: