Pedagogical practice of non-graduate teachers of the Diploma in Conciliation

Authors

  • Carolina Nathaly Cabrera Peña Universidad Javeriana, sede Cali
  • Giovanni Albeiro Hernández Pantoja Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/37-2-art5

Keywords:

pedagogical practice, perception, teaching strategy

Abstract

This research was born from the need to inquire about the perception of the pedagogical practice of teachers of the Diploma in Conciliation offered by the Estudiar Aula Sin Fronteras School. For this, the group of teachers linked to the number 19 promotion of the diploma in the period August - December 2017 was chosen. The methodology was located in the line of research on Pedagogical Practice in the area of Teacher Training; the teaching was analyzed through a qualitative paradigm, with a hermeneutic perspective and a comprehensive descriptive approach, with the use of instruments such as individual semi-structured interviews; in a complementary way the survey was used. With the results obtained, a teaching strategy was designed that is based on Problem-Based Learning and case studies in addition to the use of technological resources.

Author Biographies

Carolina Nathaly Cabrera Peña, Universidad Javeriana, sede Cali

Abogada de la Universidad Javeriana, sede Cali; Especialista en Derecho Comercial de la Facultad de Posgrados de la Universidad Externado de Colombia.

Giovanni Albeiro Hernández Pantoja, Universidad Mariana

Ingeniero de Sistemas, Especialista en Gerencia Informática y Magíster en Docencia Universitaria. Docente asociado tiempo completo, Universidad Mariana, Pasto, Nariño, Colombia.

References

Agudelo, M. (2009). Importancia del diseño instruccional en ambientes virtuales de aprendizaje. Nuevas ideas en Informática Educativa, 5, 118-127.

Basto-Torrado, S. (2011). De las concepciones a las prácticas pedagógicas de un grupo de profesores universitarios. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(6), 393-412.

Castro, E., Peley, R. y Morillo, R. (2006). La práctica pedagógica y el desarrollo de estrategias instruccionales desde el enfoque constructivista. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 12(3), 581-587. https://doi.org/10.31876/rcs.v12i3.25344

Cauas, D. (s.f.). Definición de las variables, enfoque y tipo de investigación. Recuperado de https://docplayer.es/13058388-Definicion-de-las-variables-enfoque-y-tipo-de-investigacion.html

Consejo Superior de la Judicatura. (2003). Acuerdo 1851 de 2003 “por el cual se fija directrices para la formación y capacitación de los conciliadores. Recuperado de https://www.cancilleria.gov.co/sites/default/files/Normograma/docs/acuerdo_csjudicatura_1851_2003.htm

Duque, P., Rodríguez, J. y Vallejo, S. (2014). Prácticas pedagógicas y su relación con el desempeño académico (Tesis de Maestría). Universidad de Manizales. Recuperado de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/handle/6789/1254

García, D., Sepúlveda, M. y Solano, N. (2008). Hacía una nueva enseñanza en derecho. Misión Jurídica: Revista de Derecho y Ciencias Sociales, 1(1), 129-146. https://doi.org/10.25058/1794600X.6

Henao, D. y Martínez, L. (2016). Concepciones de la práctica pedagógica en los diferentes modelos de formación del profesorado. Tecné, Episteme y Didaxis: TED. Recuperado de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/4662

Hernández-Arteaga, I. (2012). Investigación cualitativa: una metodología en marcha sobre el hecho social. Revista Rastros Rostros, 14(27), 57-68.

Hernández, G. (2012). Creencias docentes sobre la importancia de la didáctica en la orientación de la enseñanza del primer curso de programación de computadoras (Tesis de Maestría). Universidad de Nariño. Recuperado de http://sired.udenar.edu.co/979/

Jiménez, A., Limas, L. y Alarcón, J. (2016). Prácticas pedagógicas matemáticas de profesores de una institución educativa de enseñanza básica y media. Praxis & Saber, 7(13), 127-152. https://doi.org/10.19053/22160159.4169

Lavilla, J. (1988). Sobre el ‘case-method’ para la enseñanza del Derecho: La experiencia de la ‘Harvard Law School’. Revista de Administración Pública, 117, 433-446.

Ordoñez, C., Hernández, G., Ordoñez, H., Ordoñez, A., & Cobos, C. (2016). Virtual community of practice to potentiate knowledge and skills for building mobile applications in computer science students. 8th Euro American Conference on Telematics and Information Systems (EATIS). Cartagena, Colombia: IEEE. https://doi.org/10.1109/EATIS.2016.7520159

Ordoñez, C., Ordoñez, H., Ordoñez, A., Cobos, C., & Hernández, G. (2017). Strengthening competencies for building software, through a community of practice. Advances in Computing. CCC 2017. Communications in Computer and Information Science, Vol. 735, 415-426. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66562-7_30

Ponce, V., Lira, L., Torres, M. y Cazáres, M. (2007). Conocer y transformar la práctica educativa. Educar, 40, 23-35.

Recalde, J. y Hernández, I. (2013). Competencias Docentes: La Estratégia Didáctica en la Formación Técnica Laboral. Universitaria, Docencia, Investigación, Innovación, 3(3), 60-78.

Santos, M. (1999). Evaluación educativa 1. Un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Río de la Plata, Argentina: Editorial Magisterio del Río de la Plata.

Taylor, S. y Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación (3.a ed.). Barcelona, España: Ediciones Paidós.

Torres, A. y Velandia, A. (2017). La práctica pedagógica: más allá de una reflexión sobre la enseñanza de la biología en la escuela. Biografía, 10(19), 131-138. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.vol.10.num19-7227

How to Cite

Cabrera Peña, C. N., & Hernández Pantoja, G. A. (2019). Pedagogical practice of non-graduate teachers of the Diploma in Conciliation. Revista UNIMAR, 37(2), 73–91. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/37-2-art5

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-12-04

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: