Primary school students’ perceptions of English learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/rc.v32i2.4595

Keywords:

learning, primary education, students, childhood, English

Abstract

Children and adolescents’ perceptions of their English language acquisition experience have received little attention in research, which tends to favor the perspectives of specialists and teaching groups. The purpose of this research is to explore primary school students’ perspectives on learning a foreign language. Specifically, the study analyzes students’ formal and informal experiences with the language, their expectations for the future, and the difficulties they encounter during the learning process. The study uses a mixed-methods approach, administering a questionnaire to 295 fourth-, fifth-, and sixth-grade students in the municipality of Meoqui in the state of Chihuahua in northern Mexico. The results reveal a significant discrepancy between the activities that teachers carry out in foreign language classes and the activities they wish to carry out. This underscores the need for spaces that allow teachers and students to engage in dialogue and develop motivating and relevant learning strategies together.

Author Biography

Ana Arán Sánchez, Escuela Normal Rural Ricardo Flores Magón

Doctora en Ciencias de la Educación, CID; docente investigadora Escuela Normal Rural Ricardo Flores Magón

References

Abata, F. M., Jiménez, J. F. y Guanoluisa, M. F. (2024). Percepciones de los estudiantes sobre el uso de actividades de calentamiento en la enseñanza del inglés. Revista Scientific, 9(32), 18-40. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2024.9.32.1.18-40 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2024.9.32.1.18-40

Aigneren, J. M. (2005). El cuestionario: el instrumento de recolección de información de la técnica de la encuesta social. La Sociología en sus Escenarios, (11), 1-79. http://hdl.handle.net/10495/2628

Alvarado-Andino, P., Inzhivotkina, Y., Agudelo-Angus, S. I. y Rodríguez-Caamaño, A. A. (2021). Percepción estudiantil sobre el uso de entornos virtuales como herramientas de aprendizaje del inglés. Polo del Conocimiento, 6(6), 476-492. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8016963

Alves da Silva, C. y Ferreira, C. (2016). Las redes sociales y el aprendizaje informal de Estudiantes de Educación Superior. Acción Pedagógica, 25(1), 6-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6224935

Amato, D., Hernández, G. y Novales, X. (2017). Utilidad de actividades didácticas en el fortalecimiento de competencias específicas: percepción de los estudiantes. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 18(1), 99-116. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/48194/43324

Andayani, E. S. (2022). The importance of learning and knowing English in higher education in Indonesia. Research and Development Journal Of Education, 8(1), 372-379. http://dx.doi.org/10.30998/rdje.v8i1.13315

Arán Sánchez, A. y Arzola Franco, D. M. (2024). La comunicación oral en la asignatura de inglés: narrativas sobre la trayectoria escolar de estudiantes de una escuela normal rural. Paradigma, 31(52), 23-36. https://doi.org/10.5377/paradigma.v31i52.19489 DOI: https://doi.org/10.5377/paradigma.v31i52.19489

Ariantini, K. P., Suwastini, N. K. A., Adnyani, N. L. P. S., Dantes, G. R., & Jayantini, I. G. A. S. R. (2021). Integrating Social Media into English Language Learning: How and to What Benefits According to Recent Studies. NOBEL: Journal of Literature and Language Teaching, 12(1), 91-111. https://doi.org/10.15642/NOBEL.2021.12.1.91-111 DOI: https://doi.org/10.15642/NOBEL.2021.12.1.91-111

Ariza Covarrubias, R. y Pons Bonals, L. (2021). Medios y redes sociales en la enseñanza-aprendizaje del inglés: valoraciones de estudiantes universitarios. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(43), 129-148. https://doi.org/10.21703/rexe.20212043ariza7 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20212043ariza7

Arribas, M. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Matronas Profesión, 5(17), 23-29. https://enferpro.com/documentos/validacion_cuestionarios.pdf

Barrera López, E. H. y Morales Vázquez, E. (2023). Aplicación de videojuegos, en aulas virtuales ¿Es buena para aprender otro idioma? Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 2544-2556. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7072 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7072

Branda, S. A. (2017). Los distintos enfoques en la enseñanza de inglés como lengua extranjera y segunda: nuevas tendencias en la literatura contemporánea. Revista de Educación, VIII(11), 99-112. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/2120

Campoverde-Castillo, A. C., Zambrano-Mendoza, Y. Y. y Foorotan-Solano, T. S. (2019). Los distintos enfoques en la enseñanza de inglés como lengua extranjera aplicados en "La Unidad Educativa Eugenio Espejo" y "Franquicia Internacional Wall Street English-Loja". Polo del Conocimiento, 4(2), 233-243. https://doi.org/10.23857/pc.v4i2.903 DOI: https://doi.org/10.23857/pc.v4i2.903

Castro, E. I. y Londoño, P. (2023). El inglés, la tecnología y el capital laboral como dispositivos de control en la era globalizada. Revista Cedotic, 8(1), 233-254. https://doi.org/10.15648/cedotic.1.2023.3714 DOI: https://doi.org/10.15648/cedotic.1.2023.3714

Charles-Lejia, H. y Torres, A. J. (2022). Dominio del inglés y salario en México. Análisis Económico, 37(94),167-180. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2022v37n94/Charles DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2022v37n94/Charles

Corpas, M. D. (2016). La educación informal en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera TEJUELO. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 24, 68-91. https://doi.org/10.17398/1988-8430.24.1.68 DOI: https://doi.org/10.17398/1988-8430.24.1.68

Creswell, J., & Creswell, D. (2017). Research Design Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (5.th ed.). SAGE.

De León Olivares, D. A. (2021). ¿Educar en otro idioma? Reflexiones sobre el aprendizaje del inglés en primaria. Yeiyá, 2(2), 209-220. https://doi.org/10.33182/y.v2i2.1507 DOI: https://doi.org/10.33182/y.v2i2.1507

España, C. (2010). El idioma inglés en el currículo universitario: importancia, retos y alcances. Revista Electrónica Educare, 14(2), 63-69. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.4 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.14-2.4

García, R. y Gurrola, E. (2020) Percepción de los estudiantes en el nivel medio superior sobre el idioma inglés y su relación con el juego. EDUCERE, 1(2), 74-86. https://doi.org/10.71657/educere.v1i2.834

Garro, M. (2019). Análisis del uso de las cuatro habilidades lingüísticas adquiridas por las personas egresadas del programa" Fortalecimiento de la enseñanza y aprendizaje del idioma inglés en las instituciones de educación superior universitaria estatal de Costa Rica. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 7(1), 47-58. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1906 DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1906

Gómez, L. y Urraco, M. (2022). Relación entre los videojuegos y las aplicaciones y la adquisición de vocabulario en inglés como lengua extranjera. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (31), 60-68. https://doi.org/10.24215/18509959.31.e6 DOI: https://doi.org/10.24215/18509959.31.e6

Gooding de Palacios, F. A. (2020). Enfoques para el aprendizaje de una segunda lengua: expectativa en el dominio del idioma inglés. Orbis Cognita, 4(1), 20-38.

https://doi.org/10.48204/j.orbis.v4n1a2 DOI: https://doi.org/10.48204/j.orbis.v4n1a2

Guamán Condoy, E. G., Guilcapi Lunavictoria, D. O., Monar Monar, J. S. y Ruiz Salgado, M. V. (2023). Investigando las perspectivas de los estudiantes de secundaria sobre el uso de Tik Tok como medio para aprender inglés dentro y fuera de la escuela. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5(2), 705-721. https://editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/636

Guzmán, A. y J. Alvarado (2015). Fases y operaciones metodológicas en la investigación educativa. CreateSpace Independent Publishing Platform.

Hernández, S. I., Hernández, J. S. y Moreno, R. (2024). Estrategia para desarrollar competencias lingüísticas en inglés usando una aplicación virtual. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28), e629. https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1831 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1831

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2021). Panorama Sociodemográfico de Chihuahua. Censo de Población y Vivienda 2020. INEGI. https://www.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825197810.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2010). Compendio de información geográfica municipal 2010. https://www.inegi.org.mx/contenidos/app/mexicocifras/datos_geograficos/08/08045.pdf

Mantilla, L. F., Narváez, C. A., Carrillo, M. A. y Arrobo, J. M. (2020). Uso de redes sociales en el aprendizaje del inglés en estudiantes universitarios. Revista Espacios, 41(37), 235-243. https://www.revistaespacios.com/a20v41n37/20413719.html

Márquez-Flores, D. (2021). El acento en la producción oral de los alumnos de inglés del nivel medio superior, desde su interlenguaje. Revista de Educación y Desarrollo, 57, 89-100. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/57/57_MarquezFlores.pdf

Martínez-Hernández, A. y Venet-Muñoz, R. (2023). Neurociencia y desarrollo de habilidades lingüísticas en docentes de idiomas en formación. Sociedad & Tecnología, 6(3), 446-461. https://doi.org/10.51247/st.v6i3.388 DOI: https://doi.org/10.51247/st.v6i3.388

Melgarejo Melgarejo, D. A. (2010). Assessing children ́s perceptions of writing in EFL based on the process approach. Colombian Applied Linguistics Journal, 12(1), 70-84. https://doi.org/10.14483/22487085.92 DOI: https://doi.org/10.14483/22487085.92

Méndez, F. J. y Morales, E. (2022). Beneficios del uso de los videojuegos para el aprendizaje del idioma inglés. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 13268-13284. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4328 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4328

Richards, J. C. (2006). Communicative Language Teaching Today [La enseñanza comunicativa del lenguaje en la actualidad]. Cambridge University Press

Rueda, M. C. y Wilburn, M. (2014). Enfoques teóricos para la adquisición de una segunda lengua desde el horizonte de la práctica educativa. Perfiles Educativos, 36(143), 21-28. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v36n143/v36n143a18.pdf

Sánchez, V., Gómez, C. A., Ortiz, D., Clavijo, T. A. y Váquiro, L. P. (2016). Percepción social importancia del inglés e inclusión de videojuegos como herramienta de aprendizaje. Amazonia Investiga, 5(8), 58-66. https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/703

Secretaría de Desarrollo Social (Sedesol). (2016). Informe anual sobre la situación de pobreza y rezago social. http://diariooficial.gob.mx/SEDESOL/2016/Chihuahua_045.pdf

Somoano, Y. y Menéndez, J. I. (2018). Percepciones de alumnado y profesorado sobre una intervención de mobile learning en inglés como lengua extranjera. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(1), 79-87. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.3024 DOI: https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.3024

Sosa G., Gutiérrez, B. y Velázquez M. A. (2018). El aprendizaje del inglés, una contribución al desarrollo profesional de los ingenieros industriales. Revista Boletín Redipe, 7(7), 206-217. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/535

Tonucci, F. (2009). ¿Se puede enseñar la participación? ¿Se puede enseñar la democracia? Investigación en la Escuela, (68), 11-24. https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/7111

Villarreal, A. C., Olave, I. y Flores, L. D. (2022). Estado de conocimiento de las investigaciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras en Chihuahua (2012-2021). En J. L. Ramírez, M. R. Reyes y R. Roux (Eds.), Las investigaciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de las lenguas extranjeras en México (2012-2021) (pp. 137-164). Universidad de Sonora.

Wong, L., Sing-Chai, C., & Poh-Aw, G. (2017). Seamless language learning: Second language learning with social media. [Aprendizaje de idiomas «sin costuras»: Aprendizaje de segundas lenguas y redes sociales]. Comunicar, 50, 9-21. https://doi.org/10.3916/C50-2017-01 DOI: https://doi.org/10.3916/C50-2017-01

How to Cite

Arán Sánchez, A. (2025). Primary school students’ perceptions of English learning. Revista Criterios, 32(2), 123–141. https://doi.org/10.31948/rc.v32i2.4595

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-07-01

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views