Fortalecimiento de las competencias investigativas metodológicas procedimentales de los docentes de la Fundación Universitaria Católica del Sur

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art4

Keywords:

competence, teacher, research, plan, methodology, training

Abstract

The objective of this research is to characterize the procedural methodological research competencies of teachers of the Health Services Administration Program from the Fundación Universitaria Catolica del Sur, since expertise is of great importance in the production of research, even more in higher education since it constitutes one of the fundamental pillars of the institutional mission. This was approached from quantitative paradigm, with an analytical empirical approach, being descriptive in turn, the data collection was carried out by means of the survey technique and the selected instrument was a knowledge test applied to the entire population. The data analysis was performed under the non-parametric technique known as median.

It was found as a result that the procedural methodological research competencies of the group of teachers, according to their median, is located in the deficient category; therefore a training plan was designed for its strengthening, consisting of 8 lessons, each of them presents a didactic strategy based on the use of ICT, in general terms consisted in the design using digital tools available on the Internet, presentation, templates, interactive whiteboards and infographics for the development of each lesson; The total duration of the training plan is 48 hours, 16 face-to-face hours with the assistance of the mediator and 32 hours of autonomous work.

Author Biography

Rocío Rosero de la Torre

Maestrante de Pedagogía, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Acosta, M. y Lovato, S. (2019). Las competencias investigativas en docentes. Universidad, Ciencia y Tecnología, 23(93), 34-42.

Arias, M. L., Arias, E., Arias, J., Ortiz, M. M. y Garza, M. G. (2018). Perfil y competencias del docente universitario recomendados por la UNESCO y la OCDE. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1-21.

Barón-Pinto, L. L. (2019). Formación metodológica para el desarrollo de competencias investigativas en docentes de la asignatura de Investigación de Educación Básica y Media [Tesis Doctoral, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología, UMECIT]. https://repositorio.umecit.edu.pa/handle/001/2826

Barón, L. (2020). Competencias investigativas en docentes de la asignatura de investigación de educación básica y media. Mérito: Revista de Educación, 2(4), 12-66. https://doi.org/10.33996/merito.v2i4.129

Bravo, F. A. (2019). La estrategia pedagógica Deci y el desarrollo de competencias investigativas en estudiantes de maestría de la Universidad César Vallejo - sede Utcucamba, 2018 [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/38292

Buendía-Arias, X. P., Zambrano-Castillo, L. C. e Insuasty, E. A. (2018). El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica. Folios, (47), 179-195. https://doi.org/10.17227/folios.47-7405

Carrión, E. (2018). El uso de la gamificación y los recursos digitales en el aprendizaje de las Ciencias Sociales en la Educación Superior. DIM, Didáctica, Innovación y Multimedia, (36).

Caviativa, Y. P., Amaya, J. C., Jaramillo, V., Galvis, G. y Vásquez, A. (2020). Análisis de la efectividad de las herramientas digitales educativas. Tecnologías educativas y estrategias didácticas, 1005-1013.

Decreto 1330 de 2019. (2019, 25 de julio). Presidencia de la República de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-387348_archivo_pdf.pdf

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2005). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (2.a ed.). McGraw-Hill Interamericana Editores S. A. de C. V.

Fontes, P. V. (2020). A reflexão epistemológica de Habermas e a sua proposta de racionalidade comunicativa. Griot, Revista de Filosofía, 20(1), 277-288. https://doi.org/10.31977/grirfi.v20i1.1356

Hernández, I. (2009). El docente investigador en la formación de profesionales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (27), 1-21.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Hurtado, J. (2012). Metodología de la Investigación. Quirón Ediciones.

León-León, G. y Zúñiga-Meléndez, A. (2019). Mediación pedagógica y conocimientos científicos que utiliza una muestra de docentes de ciencias en noveno año de dos circuitos del sistema educativo costarricense, para el desarrollo de competencias científicas. Revista Electrónica Educare, 23(2), 81-104. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.5

Montes, I. C. y Mendoza, P. (2018). Docencia e investigación en Colombia desde la perspectiva del capitalismo académico. Archive Analíticos de Políticas Educativas, 26(40), 1-29. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3220

Pérez, R. (2010). Nociones básicas de estadística. Universidad de Oviedo.

Real Academia Española (RAE). (2022). Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., https://dle.rae.es

Reiban, R. E., De la Rosa, H. y Zeballos, J. M. (2017). Competencias investigativas en la Educación Superior. Revista Publicando, 4(10), 395-405.

Tobón, S. (2006). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica (2.a ed.). Ecoe.

Tobón, S. (2017). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos. Kresearch. https://doi.org/10.24944/isbn.978-0-9969924-0-4

How to Cite

Rosero de la Torre, R. (2023). Fortalecimiento de las competencias investigativas metodológicas procedimentales de los docentes de la Fundación Universitaria Católica del Sur. Revista Criterios, 30(2), 51–66. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art4

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: