Strengthening of institutional projects for citizen training in school coexistence

Authors

  • Edwin Ariel Carvajal-Jiménez Colegio Nuestra Señora de las Lajas – Policía Nacional
  • Fabián Mauricio Montilla-Muriel

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/28.2-art4

Keywords:

school coexistence, Educational communities, pedagogical strategies, citizen training projects

Abstract

The objective of the research was to adopt fundamental elements of the projects of citizen training on sexuality and democracy, which contribute to the resolution of problems in the school coexistence with the fifth-grade students of the Colegio Nuestra Señora de las Lajas, Pasto, and the Center Educativo San Luis de Potosí, Nariño, in view of the adverse situation that occurs in the two educational institutions, as a result of legal provisions, local and international standards and specific approaches of each educational organization, which are the indispensable vehicle not only for recognizing the shortcomings that exist in the school coexistence of the schools addressed but also as a basis for establishing strategies that contribute to the improvement of harmony, free recreation, interpersonal values and the healthy coexistence of these groups.

Author Biographies

Edwin Ariel Carvajal-Jiménez, Colegio Nuestra Señora de las Lajas – Policía Nacional

Magíster en Pedagogía. Docente Colegio Nuestra Señora de las Lajas – Policía Nacional, Colombia.

Fabián Mauricio Montilla-Muriel

Magíster en Pedagogía. Docente Centro Educativo San Luis, Colombia.

References

Archundia, E. y Gutiérrez, D. (2016). El conflicto en las instituciones escolares. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46146811010 ISSN 1665-0441.

Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M. y Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico Investigación en Educación Médica. Revista Educación Médica. 3(2), 17-20. Universidad Nacional Autónoma de México Distrito Federal, México https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72706-6

García, D. (2010). El conflicto y sus tipos en el ámbito escolar. Revista Arista Digita, (52), 1-7.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Martínez, M. (2012). Hermenéutica y Análisis del Discurso como Método de Investigación Social. https://investigacionsocial-alquelquis.es.tl/Hermeneutica-y-an%E1lisis-del-Discurso-como-M-e2-todo-de-Investigaci%F3n-Social.htm

Mella, O. (2000). Grupos focales (“focus groups”). Técnica de investigación cualitativa. https://repositorio.uahurtado.cl/handle/11242/8439

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Plan Decenal de Educación 2006-2016. http://www.plandecenal.edu.co/html/1726/articles-166057_compendio_general.pdf

Morales, M., Preciado, N. y Nader, V. (s.f.) La gestión curricular; procesos y tendencias. Una revisión documental. https://www.fucsalud.edu.co/sites/default/files/2017-09/pdf

Munarriz, B. (1992). Técnicas y métodos en investigación cualitativa. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1217001

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población estudio.

https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Ramírez, L.E., Arcila, A., Buriticá, L.E. y Castrillón, J. (2004). Paradigmas y modelos de investigación. Guía didáctica (2.a ed.). Fundación Universitaria Luis Amigó.

Rodríguez, Y. y Domínguez, R. (2009). La formación de la ciudadanía desde la experiencia escolar. Revista Peruana de Investigación Educativa, 1(1), 91-122. https://doi.org/10.34236/rpie.v1i1.4

Ruiz, A. y Chaux, E. (2005). La Formación de Competencias Ciudadanas. https://laasociacion.files.wordpress.com/2015/11/la-formacion-de-competencias-ciudadanas.pdf

Tovar, L.Y. y López, G.M. (2012). Procesos de formación ciudadana en algunas instituciones educativas del país (Trabajo de Grado). Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/12242/LopezRobayoGaliaManuela2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y

How to Cite

Carvajal-Jiménez, E. A., & Montilla-Muriel, F. M. (2021). Strengthening of institutional projects for citizen training in school coexistence. Revista Criterios, 28(2), 61–75. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/28.2-art4

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-07-16

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: