Study of prosocial behaviors at an educational institution in San Juan de Pasto

Authors

  • Erika Alexandra Vásquez Arteaga Universidad Mariana
  • María Silvana Caicedo
  • Natalia Vivanco Burbano

Keywords:

Help, cooperation, empathy, prosocial behavior

Abstract

The research work was focused to reveal the manifestations of prosocial behaviors in boys and girls at Educational Institution Luis Eduardo Mora Osejo (based in Rosario de Males) in San Juan de Pasto, in order to get the design and implementation of a psycho-pedagogical strategy. The methodology was addressed from the qualitative paradigm with a psycho-social approach, from research-action. This involved the application of different data gathering techniques such as: narrative, targeted interviews and social dramas.

Results showed that prosocial behaviors are strength inside the group of students, mainly, the empathy and the help; however, cooperation is not usual and its importance is unknown. The psycho-pedagogical strategy, addressed from the game, allowed reinforce all the prosocial behaviors studied, especially, cooperative activities, highlighting the importance of the game to develop of positive social behaviors which could favor the school environment.

Author Biographies

Erika Alexandra Vásquez Arteaga, Universidad Mariana

Magíster, Universidad de La Salle; Especialista en Gerencia Social; Psicóloga; Docente Programa de Psicología Universidad Mariana; Integrante del grupo de investigación Desarrollo Humano y Social, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

María Silvana Caicedo

Psicóloga, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Natalia Vivanco Burbano

Psicóloga, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Álvarez, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa fundamentos y metodología (1ra. ed.). Educador: Paidos.

Bion, W. (1990). Experiencias en grupos. Barcelona: Paidos.

Bosco, J. (1998). Modelos cualitativos: Primera Parte. La investigación acción como práctica social. Medellín: CINDE. Paidos Ibérica.

Garaigordobil, M. y Fagoaga, J. (2006). El Juego Cooperativo para prevenir la violencia en los Centros Escolares: Evaluación de programas de intervención para la educación infantil. País Vasco: Secretaria General Técnica.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4ta. ed.). México: McGraw Hill.

Janesick, V. (1998). The dance of qualitative research design: methaphor, methodolatry, and meaning. In: N. Denzin, & Y. Lincoln (Eds.), Strategies of qualitative inquiry (pp. 35-85). Thousand Oaks, Sage.

Kawulich, B. (2006). La observación participante como método de recolección de datos. Forum: Qualitative Social Research, 6(2).

Moñivas, A. (1996). La Conducta Prosocial. Cuadernos de Trabajo Social (No. 9). Madrid, España: Editorial Universidad Complutense.

Ramos, Q. (1997). Desde la Cooperación en la escuela a la Cooperación para el desarrollo (Una lectura del pensamiento de Freinet en los albores del siglo XM. Educación, Desarrollo y Participación Democrática. Recuperado de http://www.fongdcam.org/manuales/educaciondesarrollo/datos/docs/A_docs/b_1_9_ryus.pdf

Roche, R. (1982). Los orígenes dela conducta altruista en los niños. Aspectos educativos y de televisión en familia. Recuperado de file:///D:/UAN/MEDICI%C3%93N%20Y%20EVALUACI%C3%93N%20II/Dialnet-LosOrigenesDeLaConductaAltruistaEnNinos-668591.pdf

Roche, R. y Neus, S. (1998). Educación Prosocial de las emociones, valores y actitudes positivas: para adolescentes en entornos familiares y sociales. Barcelona: Editores Blume.

Uscátegui, M. & Goyes, I. (1999). Investigación y Pedagogía. San Juan de Pasto, Colombia: Editorial Universidad de Nariño.

Vásquez, É. (2012). Manifestaciones de las conductas prosociales en niños y niñas de ámbitos escolares (Escuela Corazón de María Hogar de Cristo, I.E.M. Libertad sede Julián Bucheli e I.E.M. Luis Eduardo Mora Osejo sede Rosario de Males) en San Juan de Pasto para el diseño e implementación de una estrategia psicopedagógica. Revista EDUCyT. Recuperado de file:///C:/Users/lvera/Downloads/2004-4936-1-SM.pdf

How to Cite

Vásquez Arteaga, E. A., Silvana Caicedo, M., & Vivanco Burbano, N. (2019). Study of prosocial behaviors at an educational institution in San Juan de Pasto. Revista Criterios, 21(1), 199–215. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1841

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: