Social worker intervention in the reeducation process of child and adolescent

Authors

  • Olga Patricia Acosta Mera
  • Kristhell Anieth Salazar Villarreal
  • Paula Rosero Lombana Universidad Mariana

Keywords:

Family dynamics, education, social skills, individual, young, rehabilitation process

Abstract

This paper presents the development, implementation and evaluation of the proposed intervention developed within the Instituto de Orientación Santo Ángel, that treat teenagers who must meet a process of punishment for their misconduct, which triggered the intervention in this population. The process was developed from a qualitative methodology that allowed personal interaction with reality faced by individuals in their daily lives, and implementation of data collection instruments, such as document review and meetings of active participation, which enabled address the information necessary to achieve the proposed development of qualification from the formative practice.

The results showed that the population under study presents problems in terms of lack of social skills due to dysfunctional family nuclei and social environments that do not offer adequate participation scenarios to face their intrapersonal and interpersonal reality.

Author Biographies

Olga Patricia Acosta Mera

Estudiante de Trabajo Social, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Kristhell Anieth Salazar Villarreal

Estudiante de Trabajo Social, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Paula Rosero Lombana, Universidad Mariana

Asesora. Trabajadora Social; Especialista Gerencia Social; Magíster en Educación desde la Diversidad; Docente Trabajo Social, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Alcaldía de Medellín. (2011). Modulo Dinámica Familiar, Medellín Solidario. Medellín: Alcaldía de Medellín.

Bonilla, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. Bogotá: Editorial Norma.

Camacho, C. (2005). Habilidades sociales en adolescencia: un programa de intervención. Revista profesional española de terapia cognitivo-conductual, 3, 1-27.

Eguiluz, R. (2003). Dinámica de la familia. Un enfoque psicológico sistémico. México D.F.: Pax-México.

Estrada, L. (2012). El ciclo vital de la familia. México: Penguin Random House Grupo Editorial.

Fontalvo, E. (2004). Logros y lecciones aprendidas en el sistema actual de reeducación de menores. Revista de Derecho, 22, 310-316.

Gómez, M. y Sabeh, E. (2001). Calidad de vida. Evolución del concepto y su influencia en la investigación y la práctica. Salamanca. Recuperado de http://www3.usal.es/inico/investigacion/invesinico/calidad.htm

Lillo, N. y Roselló, E. (2004). Manual para el trabajador social comunitario. Madrid: Naecea.

Molina, L. y Romero, J. (2003). Trayectorias y representaciones sociales: jóvenes infractores de ley, entre la reincidencia y la reinserción social. Una exploración al carácter del proceso, a partir de la reconstrucción de historias de vida, de jóvenes infractores de ley del Cereco Santa Inés del servicio nacional de menores. (Tesis de pregrado). Universidad Tecnológica Metropolitana, Santiago de Chile, Chile.

Orozco, G. (2000). Travesías y desafíos de la investigación en América Latina. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Palomba, R. (2002). Calidad de Vida: Conceptos y medidas. Recuperado de http://www.cepal.org/celade/agenda/2/10592/envejecimientoRP1_ppt.pdf

Palomar, M. y Suárez, E. (1993). El modelo sistémico en el trabajo social familiar: consideraciones teóricas y orientaciones prácticas. Alicante: Universidad de Alicante.

Peñafiel, E. y Serrano, C. (2010). Habilidades Sociales. Editex.

Pérez, A. y Reinoza, M. (2011). El educador y la familia disfuncional. Educere, 15(52), 629-634.

Quintero, Á. (1997). Trabajo Social y Procesos Familiares. Lumen-Hvmanitas.

Ramírez, C., Tovar, M., Valderrama, D. y Guzmán, L. (2011). La resocialización un paso hacia la libertad desde trabajo social. (Tesis de pregrado). Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia.

Viscarret, J. (2007). Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social. Madrid: Alianza Editorial.

How to Cite

Acosta Mera, O. P., Salazar Villarreal, K. A., & Rosero Lombana, P. (2019). Social worker intervention in the reeducation process of child and adolescent. Revista Criterios, 21(1), 157–170. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1839

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views