Training of graduates, a dilemma between the facts of graduates and the duty of being in the faculties of education

Authors

  • Nelson Torres Vega Universidad de Nariño
  • Nedis Elina Ceballos Botina Universidad de Nariño
  • María Lorcy Rosero Mora
  • Ruth Betty Pantoja Burbano

Keywords:

training, professional development, curriculum, graduates, education, faculties of education

Abstract

The research was conducted by a qualitative paradigm and an ethnographic
approach. Results show the formation of educators from different
perspectives, by identifying meeting points that allow a reconstruction of
the social role of the teacher; also it presents the profile of the educator as
a complex process that involves considering two positions: the modernizing
perspective that responds to the holistic approach favoring the economic
aspect of the Self, and the critical perspective, transforming and humanist,
characterized by the multiplicity, diversity and restitution of the value of
the other. Another result equally emphasizes curriculum that aims to form
a researcher teacher, sensitive to the socio-educational problems, critical,
creative, innovative and committed to the social change.

Author Biographies

Nelson Torres Vega, Universidad de Nariño

Doctor en Ciencias de la Educación; Magíster en Ciencias de la Educación: Orientación Profesional y Consejería Escolar; Magíster en Modelos de Enseñanza Problémica; Licenciado en Psicología Educativa y Administración. Profesor Titular de la Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Nedis Elina Ceballos Botina, Universidad de Nariño

Magíster en Educación; Licenciada en Educación Básica con Énfasis en Ciencias Naturales y Educación
Ambiental. Docente Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

María Lorcy Rosero Mora

Magíster en Educación; Especialista de Administración Educativa; Licenciada en Informática. Integrante del Grupo de Investigación para el Desarrollo de la Investigación y la Pedagogía, Gidep. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Ruth Betty Pantoja Burbano

Magíster en Educación; Licenciada en Educación Básica con Énfasis en Ciencias Naturales y Educación
Ambiental. Integrante del Grupo de Investigación para el Desarrollo de la Investigación y la Pedagogía,
Gidep. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Alvarado, S. (1996) Métodos de investigación cualitativa en Ciencias Sociales. Medellín: CINDE.

Bardin, L. (1996). Análisis de Contenido. Madrid: Akal.

Barragán, G. (2012). Práctica Pedagógica. Perspectivas teóricas. Bogotá: Universidad Francisco de Paula Santander.

Bravo, C. (2002). El Concepto de Formación Pedagógica: Tradición y modernidad. Revista Ciencias Humanas, (30). Recuperado de http://www.utp.edu.co/~chumanas/revistas/revistas/rev30/bravo.htm

Cullen, C. (1996). El debate epistemológico de fin de siglo...”. Novedades Educativas, (62).

Carrillo, J. (2002). Las motivaciones psicosociales de un modelo evaluativo del comportamientos laboral de docentes de Centros Educativos en la USE No.1 de Cerro de Pasco. (Tesis inédita de Maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.

Cajiao, F. (2004). La formación de maestros y su impacto social. Bogotá: Magisterio.

Celis, J., Díaz, B. y Duque, M. (2013). La enseñanza como profesión: un factor fundamental para promover el tránsito entre la Educación media y la Educación superior. Revista Internacional Magisterio, (64).

Consejo Regional de Educación Superior (CRES). (2008). Declaración de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe Cartagena de Indias.

Diker, G. y Terigi, F. (2005). La Formación de Maestros y Profesores: Hoja de Ruta. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Domínguez, G. (2003). En busca de una escuela posible. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(3), 29-47.

Durkheim, E. (1976). Educación y sociología. Bogotá: Editorial Babel.

Facultad de Educación, Universidad de Nariño. (1999). Proyecto Educativo Facultad de Educación. San Juan de Pasto: la Institución.

Facultad de Educación, Universidad de Nariño. (2009). Proyecto Educativo de Programa Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental y Licenciatura en Lengua Castellana y Literatura. San Juan de Pasto: Universidad de Nariño.

Facultad de Educación, Universidad de Nariño. (2014). Proyecto Educativo de Programa Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental y Licenciatura en Lengua Castellana y Literatura. San Juan de Pasto: Universidad de Nariño.

Facultad de Educación, Universidad de Nariño. (2014). Proyecto Educativo Facultad de Educación. San Juan de Pasto: Universidad de Nariño.

Flórez, R. (1994). Hacia una Pedagogía del Conocimiento. Santafé de Bogotá: MacGraw-Hill.

Frola, P. (2011). Maestros Competentes, a través de la Planeación y la evaluación por competencias. México: Editorial Trillas.

Gadamer, H. (2001). Verdad y Método I. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Gaitán, C. (2005). Prácticas pedagógicas en la universidad. Pontificia Universidad Javeriana: Facultad de Educación.

Ghiso, A. (2000). Potenciando la Diversidad. Diálogo de Saberes una Práctica hermenéutica colectiva. Medellín: Universidad de Antioquia.

Giroux, H. (1997). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós.

Habermas, J. (2008). El Discurso Filosófico de la Modernidad. Buenos Aires: Katz Editores. https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bdhv

Krippendorff, K. (1990). Metodología del análisis de contenido. Teoría y Práctica. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A.

López, N. (1996). Modernización Curricular de las Instituciones Educativas. Bogotá: Editorial Libros y Libres S.A.

Martínez, A. (2007). La investigación en la Práctica Educativa: Guía metodológica de investigación para el Diagnostico y Evaluación en los Centros Docentes. CIDE.

Ministerio de Educación Nacional (MEM). (1998). Hacia un Sistema Nacional de Formación de Educadores. Santafé de Bogotá: Serie documentos especiales.

Ministerio de Educación Nacional (MEM). (2001). Ley General de Educación, Reforma Educativa, indicadores de logro curriculares. Bogotá, D.C: Ediciones Lito Imperio.

Ministerio de Educación Nacional (MEM). (2013). Sistema Colombiano de Formación de Educadores y Lineamientos de Política. Bogotá: Mineducación, Prosperidad para Todos.

Niño, L. y Diaz, R. (2010). La Formación de Educadores en Colombia. Universidad Pedagógica Nacional.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2012). Antecedentes y Criterios para la Elaboración de Políticas Docentes en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile:Orealc/Unesco.

Ortiz, R. y Suárez, J. (2009). La Formación de Maestros y la Noción de Maestro Investigador. Un espacio para la reflexión y el debate. Medellín. (Tesis Maestría en Educación). Universidad de Antioquia.

Pérez, Á. (2010). Aprender a educar. Nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24,2), 37-60.

Pruzzo, R. (2002). La transformación de la formación docente: de las tradicionales residencias docentes a las nuevas ayudantías. Buenos Aires, Editorial Espacio.

Sánchez, B. y Jaimes, R. (1985). Entropía curricular. Reto para la educación del siglo XXI. Maracay-Venezuela: Editorial Universitaria.

De Tezanos, A. (2006). El Maestro y su Formación, tras las huellas y los imaginarios. Bogotá: Grupo de Historia de la Práctica Pedagógica; Editorial Magisterio.

Torres, A (2001). Ser maestro: su elección, sus sueños y sus realizaciones. Un estudio etnográfico de los maestros de Nariño y Putumayo. San Juan de Pasto, Colombia: Universidad de Nariño.

Universidad Pedagógica Nacional. (2004). La formación de los docentes en colombia, un estudio diagnóstico. Bogotá, D.C., UNESCO-IESALC.

How to Cite

Torres Vega, N., Ceballos Botina, N. E., Rosero Mora, M. L., & Pantoja Burbano, R. B. (2019). Training of graduates, a dilemma between the facts of graduates and the duty of being in the faculties of education. Revista Criterios, 22(1), 127–153. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1814

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: