Teaching strategies mediated by ICT, used by teachers at Rodrigo Lara Bonilla, Technical- Agricultural Educational Institution in La Llanada

Authors

  • Flor Villavicencio Cabrera Institución Educativa Técnico Agropecuaria Rodrigo Lara Bonilla

Keywords:

teaching strategies, instructional strategies, educational technology, ICT

Abstract

This article provides information about teaching strategies mediated by ICT, employed by teachers at Rodrigo Lara Bonilla, Technical Agricultural Educational Institution, characterized according to how they are used.
Mixed methodology was used, because the data obtained was quantified and qualified through surveys of teachers and students. Regarding the implementation of teaching strategies, it is concluded that teachers ignore teaching principles when planning activities involving the use of technologies as they make use of traditional methodologies. Additional training is required for a better understanding of new technologies in the educational sector.
Teachers and administrators are advised to take the initiative to self-training or request institutional support in knowledge, appropriation and educational use of ICT, enabling them to improve the teaching-learning process.

Author Biography

Flor Villavicencio Cabrera, Institución Educativa Técnico Agropecuaria Rodrigo Lara Bonilla

Ingeniera de Sistemas; Magíster en Pedagogía. Docente de Tecnología e Informática en la Institución
Educativa Técnico Agropecuaria Rodrigo Lara Bonilla, La Llanada, Nariño.

References

Aigneren, M. (2006). La técnica de recolección de información mediante los grupos focales. Revista electrónica la Sociología en sus Escenarios, (6), 1-32.

Beck, M., Bryman, A. y Futing, L. (2004). The Sage Encyclopedia of Social Science Research Methods. New Delhi: SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781412950589

Briseño, M. (2006). El docente de la educación básica, ante el uso de la tecnología como recurso didáctico. Monterrey: Instituto Tecnológico de Monterrey.

Buonocore, D. (1980). Diccionario de bibliotecología: términos relativos bibliología, bibliografía, bibliofilia, biblioteconomía, archivología, tipografía y materias afines. Buenos Aires: Marymar.

Cabero, J. (2001). Tecnología educativa. Recuperado de http://190.39.165.96/gsdl/collect/artculos/index/assoc/HASH079b.dir/doc.pdf

Dankhe, G. (1986). Investigación y comunicación. McGraw-Hill.

Gibb, A. (1997). Focus group. Social Research Update, 5 (2), 1-8.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.

Johnson, R. y Onwegbuzie, A. (2004). La Investigación de métodos mixtos: un paradigma de investigación, cuyo momento ha llegado. En: Investigador Educativo (pp. 14-26). Florida.

Mayan, M. (2001). Una introducción a los métodos cualitativos: módulo de entrenamiento para estudiantes profesionales. [Tesis de grado]. México D.F.: Universidad Autónoma Metropolitana.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2004). Una llave maestra, las TIC en el aula. Al Tablero, (29). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87408.html

Solano, I. y Sánchez, M. (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: el poscadt educativo. Revista de Medios y Educación, (36), 125-139.

Sosa, M., Hernández, F. y Brizuela, I. (2006). Los medios tecnológicos audiovisuales e informáticos. Disponible en: http://site.ebrary.com/lib/uvirtualeducacionsp/docDetail.action?docID=10117163&P00=medios%20tecnol%C3%B3gicos

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2008). Estándares UNESCO de Competencias en TIC para docentes 2008. Recuperado de http://www.eduteca.org/estandaresdocentesunesco.php

Vidal, M. (2006). Investigación de las TIC en la educación. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 5(2), 539-552.

Visauta, B. (1989). Ténicas de investigación social. Barcelona: P.P.U.

How to Cite

Villavicencio Cabrera, F. (2019). Teaching strategies mediated by ICT, used by teachers at Rodrigo Lara Bonilla, Technical- Agricultural Educational Institution in La Llanada. Revista Criterios, 22(1), 111–126. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1813

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views