PhET application: teaching-learning strategy of equivalent fractions
Keywords:
didactic strategy, equivalent fractions, simulation, information technologyAbstract
Experimental - quantitative research, with a control group and an experimental group (test with the PhET simulator), aimed to determine if the application of PhET Simulations improves the teaching and learning of equivalent fractions.
The study population consisted of 40 eighth grade students of secondary
education from Institución Educativa General Santander de Soacha, Cundinamarca, Colombia. The experimental group consisted of 20 students (11 men and 9 women) and the control group by 20 students (10 men and 10 women). In this case, the mean of the experimental group is statistically higher than the mean of the control group. That is, the academic performance of this group improved significantly when using the PhET simulator in teaching equivalent fractions.
Author Biography
Jorge Enrique Díaz Pinzón, Institución Educativa General Santander
Magíster en Gestión de la Tecnología Educativa; Especialista en Administración de la Informática Educativa; Ingeniero Agrónomo. Docente titular de Matemáticas de la I.E. General Santander, Soacha, Cundinamarca, Colombia.
References
Aguirre, G. (2012). Postura experiencial de los docentes que utilizan la simulación clínica como estrategia didáctica en la carrera de medicina. (Tesis de Magister). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.
Arbeláez, M. (2010). Mundos virtuales para la educación en salud simulación y aprendizaje en Open Simulator. (Tesis de Maestría). Universidad de Manizales, Caldas, Colombia.
Arias, L. (2009). La simulación computarizada en el proceso de enseñanza aprendizaje de electrónica. Buenos Aires, Argentina: El Cid Editor.
Bagur, A. (2011). Matemáticas para todos. Boletín Educación y Desarrollo, 12(106), 1-4.
Balestrini, M. (2006). Cómo se Elabora el Proyecto de Investigación. Caracas: Consultores Asociados. Servicio Editorial.
Duran, E. (2012). Red de tecnología Educativa. Recuperado de http://reddetecnologiaeducativa.bligoo.com.co/aprendiendo-matematicas-con-la-ayuda-de-simuladores
Fatela, M. (2012). Simuladores. Recuperado de http://www.fatela.com.ar/PaginasWeb/simuladores.htm
Galicia, A. (2005). Las aulas virtuales en el proceso enseñanza aprendizaje en el nivel medio, ciclo básico, sector privado. (Tesis de Licenciatura). Universidad de San Carlos de Guatemala.
García, D. (2012). Promover en el aula estrategias de aprendizaje para elevar el nivel escolar de los alumnos de tercero primaria en el área de matemáticas. (Tesis de Licenciatura). Universidad Rafael Landívar.
Huapaya, G. (2012). Modelación usando función cuadrática:experimentos de enseñanza con estudiantes de 5to de secundaria. Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/1571
Huillcañahui, M. (2010). Muestreo aleatorio simple. Recuperado de http://www.slideshare.net/milit/muestreo-aleatorio-simple
López, A. (2011). Prueba de normalidad. Recuperado de http://es.slideshare.net/leugimxw/pruebas-de-normalidad-prueba-de-andersondarling
Méndez, E. (2014). Simuladores java y aprendizaje del teorema trabajo-energía. (Tesis de grado). Universidad Rafael Landívar, Quetzaltenango.
Monje, C. (2011). Metodología de la Investigación Cuantitativa y Cualitativa-Guía Didáctica. Neiva. Recuperado de https://carmonje.wikispaces.com/file/view/Monje+Carlos+Arturo+-+Gu%C3%ADa+did%C3%A1ctica+Metodolog%C3%ADa+de+la+investigaci%C3%B3n.pdf
Muñoz, F. (2012). Simulaciones PhET para aprender Ciencias. Recuperado de http://recursostic.educacion.es/buenaspracticas20/web/es/difundiendo-buenas-practicas/602-simulaciones-phet-para-aprender-ciencias
Ortega, M. (2001). Sistemas de interacción persona-computador. Recuperado de http://www.casadellibro.com/libro-sistemas-de-interaccion-persona-computador/9788484270935/753637
Peña, P. y Alemán, A. (2013). Teoría de simuladores. Recuperado el 16 de abril de 2016, de: http://www.aves.edu.co/ovaunicor/recursos/1/index_Simulacion_por_computador.pdf
Pérez, C. (2011). Fisim: simulador físico –matemático integrado a la plataforma de gestión del aprendizaje zera. Recuperado de https://www.researchgate.net/figure/229068441_fig7_Fig-9-Step-KDE-Simulator
Pósito, R. (2012). El problema de enseñar y aprender ciencias naturales en los nuevos ambientes educativos. (Tesis de Magíster). Universidad Nacional de la Plata, Argentina.
Shuttleworth, M. (2008). Diseño de la Investigación Cuantitativa. Recuperado de https://explorable.com/es/diseno-de-la-investigacion-cuantitativa
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |