The teaching identity of the professors of Colegio de Bachilleres de Chiapas

Authors

  • Iris Alfonzo Albores
  • Víctor del Carmen Avendaño Porras

Keywords:

Professional development, higher education, teacher training, identity

Abstract

The present article presents data obtained in the research project called: “The
teaching identity of the teachers of the Colegio de Bachilleres de Chiapas”. It
analyzes the reasons why teachers have chosen to enter and continue in the
teaching profession, as well as the degree of motivation with which they
perform, some ideas about the teaching profession and the training needs they
have today. A quantitative exploratory study was carried out, with a transversal
design, and an intentional non-probabilistic sampling was implemented.
The data obtained from a survey adapted to the higher level in which we focus
have allowed us to visualize and interpret how identity is constructed in an
important group of teachers constantly exposed to changes in educational
policies, social phenomena and technological development.

Author Biographies

Iris Alfonzo Albores

Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa, México.

Víctor del Carmen Avendaño Porras

Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa, México.

References

Ávalos, B., Bellei, C., Sotomayor, C. y Valenzuela, J. (2010). La profesión docente en Chile: políticas, prácticas, proyecciones. Recuperado de www.nucleodocentes. uchile. cl.

Ávalos, B. y Sotomayor, C. (2012). Cómo ven su identidad los docentes chilenos. Perspectiva Educacional, 51(1), 57-86.

Beijaard, D., Meijer, P. & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and teacher education, 20(2), 107-128.

Castells, M. (1997). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Vol. I. Madrid: La sociedad red. Alianza Editorial.

Evetts, J. (2010). Reconnecting professional occupations with professional organizations: Risks and opportunities. In: J. Evetts & L. Svensson (eds.), Sociology of professions: Continental and Anglo Saxon traditions, (pp. 123-144). Göteborg: Daidalos.

García, C. (2010). La identidad docente: constantes y desafíos. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 3(1), 15-42.

Gobierno del Estado de chiapas. (s.f.). Información recuperada del portal del gobierno del estado de Chiapas. Recuperado de http://www.chiapas.gob.mx/funcionarios/estatal/ejecutivo/cobach

Goffman E. (1963). Estigma: la identidad deteriorada. Argentina: Prentice-Hall.

Lopes, A. (2007). La construcción de identidades docentes como constructo de estructura y dinámica sistémicas: argumentación y virtualidades teóricas y prácticas.Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado,11(3), 2-25.

Van den Berg, R. (2002). Teachers’ meanings regarding educational practice. Review of educational research, 72(4), 577-625.

Vezub, L. (2007). La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 11(1), 1-23.

How to Cite

Alfonzo Albores, I., & Avendaño Porras, V. del C. (2016). The teaching identity of the professors of Colegio de Bachilleres de Chiapas. Revista Criterios, 23(1), 47–58. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1785

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2016-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views