Meaningful learning and metacognition in a multiple case study

Authors

  • Hna. Milagros Sandoval Chero Pomasqui
  • Hna. María Clemencia Benavides Delgado Unidad Educativa Particular Ecuatoriano Suizo
  • Hna. Marianita Marroquín Yerovi Universidad Mariana

Keywords:

meaningful learning, self-regulation, constructivism, teachinglearning, metacognition

Abstract

This work contains the results obtained in the research whose problem states: What are the sociodemographic-pedagogical characteristics and teaching-learning with a constructivist approach, and its applications: meaningful learning and metacognition of the participating teachers of the “Unidad Educativa Particular Ecuatoriano Suizo UEPES” in Quito, Ecuador, and the “Unidad Educativa Particular Oviedo UEPO” in Ibarra, Ecuador? The objectives stimulate research into its variables and categories, particularly the general objective that refers to the design of a pedagogical proposal. The object of study was based on a mixed methodology with empirical analytical and hermeneutical approach of descriptive type, non-probabilistic sampling at convenience and a multiple case study. The theme of the pedagogical proposal constituted the road map for the creation of a new pedagogical scenario, for the development of training for the teaching groups. The theme has a constructivist approach, with emphasis on meaningful learning, metacognition and self-regulation.

Author Biographies

Hna. Milagros Sandoval Chero, Pomasqui

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Pedagogía; Normalista del Instituto Superior Alfredo Pérez
Guerrero en San Pablo de Lago en Otavalo, Ecuador. Labora en Pomasqui, Ecuador.

Hna. María Clemencia Benavides Delgado, Unidad Educativa Particular Ecuatoriano Suizo

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Ciencias Humanas y Religiosas con énfasis en Educación. Docente
de la Unidad Educativa Particular Ecuatoriano Suizo, Quito, Ecuador.

Hna. Marianita Marroquín Yerovi, Universidad Mariana

Doctora en Estudios sociales y políticos; Magíster en Docencia Universitaria; Maestra Superior. Docente
titular de la Universidad Mariana. Líder del Grupo Praxis, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño,
Colombia.

References

Aebli, H. (1991). Factores de la enseñanza que favorecen el Aprendizaje autónomo. Madrid: Narcea, S.A. Ediciones.

Aebli, H. (1988). Doce Formas básicas de Enseñar: Una Didáctica Basada en la psicología. Madrid: Narcea, S.A.

Aparicio, L. (2011). Fases del proceso didáctico. Universidad Pedagógica de El Salvador. Recuperado de https://licrubenpanameno.files.wordpress.com/.../05-fases-del-proceso-didactico.docx&ei=TrG1VY7-LcTdgwSj2YCg

Araujo, J. (2005). Valores para la convivencia. Barcelona, España: Parramón S. A.

Arias, M. (1999). Triangulación metodológica: sus principios, alcances y limitaciones. Enfermera, 18(1), 37-57.

Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1996). Psicología educativa. México: Trillas

Beltrán, J. (1998). Procesos estrategias técnicas de aprendizaje. Madrid, España: Síntesis psicología.

Beltrán, L. y Genovard, R. (1998). Psicología de la instrucción I Variables y procesos básicos. Madrid: Síntesis S.A.

Betrián, E., Galitó, N., García, N., Jové G. y Macarulla, M. (2014). La triangulación múltiple como estrategia metodológica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(4), 5-24.

Bonilla-Castro, E. y Rodríguez, S. (2005). Más allá del dilema de los métodos: la Investigación en Ciencias Sociales. Bogotá: Norma.

Cea D ́ Anacona, M. (2001). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis, S.A.

Cerezo, H. (2007). Corrientes pedagógicas contemporáneas. Odiseo, Revista Electrónica de Pedagogía. Recuperado de http://www.odiseo.com.mx/articulos/corrientes-pedagogicas- contemporaneas#sthash.at9H8xGr.dpuf

Creamer, M. (2011). Formación en el pensamiento crítico. Recuperado de https://educacion.gob.ec/wp-content/.../SiProfe-Didactica-del-pensamiento-critico.pdf

Crespo, N. (2004). La Metacognición: Las diferentes vertientes de una Teoría. Revista Signos, 33(48), 97-115.

Denzin, N. K. (1970). Sociological Methods: a Source Book. Chicago: Aldine Publishing Company.

Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (2006). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.

Edwards, V. (2008). El concepto de calidad de la educación. Quito, Ecuador: Instituto Fronesis - Libresa.

Fabara, E. (2013). Cuadernos del Contrato Social por la Educación Ecuador No 8. Educación - CME, Ecuador.

Garita, S. (2001). Aprendizaje significativo: Un asunto de subjetividad e interacción en el aprendizaje. Revista de Ciencias Sociales, 2-3(93), 157-169.

Gargallo, L. (2000). Procedimientos. Estrategias de aprendizaje. Su naturaleza, enseñanza y evaluación. Valencia: Umanidades Pedagogía, Tirant lo Branch.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista L. (2010). Metodología de la investigación (5ta. ed.). México: McGraw-Hill.

Herrera, C. y Ramírez S. (s.f.). Aprendizaje Autorregulado. Universidad de Granada, Instituto de Estudios Ceutíes. Recuperado de www.cprceuta.es

Jerónimo, J. (2003). Una experiencia de Formación de docentes para la educación a Distancia Digital. Revista Digital RED. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/8/jeronimo.pdf

Kuhn, T. (1962). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de cultura Económica.

Lafuente, C. y Marín, A. (2008). Metodologías de la investigación en las ciencias sociales. Revista EAN, (64), 5-18.

León J. (2004) Adquisición de conocimiento y comprensión. Origen, evolución y métodos. Madrid: Biblioteca Nueva.

Marroquín, M. (2011). Docentes Estratégicos forman estudiantes estratégicos. San Juan de Pasto, Colombia: Editorial Publicaciones UNIMAR.

Martínez, P. (2006). El método de estudio de caso. Estrategia metodológica de investigación científica. Pensamiento y Gestión, (20), 165-193.

Mayor, J., Suengas, A. y Gonzáles M. (1993). Estrategias metacognitivas: aprender a aprender y aprender a pensar. Madrid: S.A. Vallehermoso.

McCombs, B. (1991). Intervención educativa para incrementar la metacognición y el aprendizaje autorregulado. Comunicación presentada en: I Congreso Internacional de Psicología y Educación. Madrid, España.

McCombs, B. y Whisler, J. (2000). La clase y la escuela centradas en el aprendiz.

Estrategias para aumentar la motivación y el rendimiento. Paidós Ibérica.

Merani, A. (2009). Enfoques pedagógicos y didácticas contemporáneas. Bogotá, Colombia: FIDC.

Ministerio de Educación Ecuador. (2010). Actualización y fortalecimiento curricular de la educación. Recuperado de http://educacion.gob.ec/curriculo-educacion-general-basica

Monereo, C. (Coord.). (2006). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesor y aplicación en la escuela. Barcelona: Editorial GRAÓ.

Monereo, C. y Castelló, M. (1997). Las estrategias de aprendizaje. Como incorporarlas a la práctica educativa. Barcelona: EDEBÉ.

Moreira, M. A. (2000). Aprendizaje significativo: teoría y práctica. Madrid: Navalcarnero.

OCDE. (2005). Evaluaciones y reconocimiento de la calidad de los docentes. Prácticas Internacionales. Francia: OCDE.

Perinat, A. (2003). Los adolescentes en el siglo XXI: un enfoque psicosocial. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/82445734/Corral-2001-Psicologia-Evolutiva-I#scribd

Pezo, O. (2010). Didáctica general. Quito, Ecuador: UTE.

Piaget, J. (2009). La Psicología de la Inteligencia. Barcelona, Crítica, S.A.

Pilonieta, G. (2006). Evaluación de competencias profesionales básicas del docente. Bogotá: Estrategia efectiva, Magisterio.

Pozo, J. (2000). Aprendizajes y maestros: la psicología cognitiva del aprendizaje. Madrid: Alianza.

Pozo, J. y Monereo, C. (1999). Metacognición y estrategias de aprendizaje. Madrid, España: Santillana.

Ramírez, E. (2015). Estudio comparado sobre formación de maestros en perspectiva supranacional. Madrid.

Restrepo, B. (2003). Conceptos y Aplicaciones de la Investigación Formativa, y Criterios para Evaluar la Investigación científica en sentido estricto. Nómadas. Recuperado de https://www.ucentral.edu.co/images/editorial/nomadas/docs/nomadas_18_18_inv_formativa.PDF

Saravia, L. y Flores, I. (2005). La formación de maestros en América Latina. Estudio realizado en diez países. Ministerio de Educación- DINFOCAD. PROEDUCA - GTZ.

Soler, J. y Alfonso, B. (1995). Estrategias de aprendizaje Humano. Valencia, España: Editorial Promolibro.

Soto, C. A. (2003). Metacognición. Cambio conceptual y enseñanza de las ciencias. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Tapia, A. (1997). Motivar para el aprendizaje. Teoría y estrategias. España: EDEBE. Recuperado de disponible en http://www.terras.edu.ar/biblioteca/6/TA_Tapia_Unidad_4.pdf

Vezub, L. (2007). La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad. PROFESORADO, Revista de Currículo y formación del profesorado, 11(1), 1-23.

How to Cite

Sandoval Chero, H. M., Benavides Delgado, H. M. C., & Marroquín Yerovi, H. M. (2017). Meaningful learning and metacognition in a multiple case study. Revista Criterios, 24(1), 117–140. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1758

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views