Experimentation as a teaching strategy for building thinking skills in natural science and environmental education

Authors

  • María Victoria Villacrez Universidad Mariana

Keywords:

creativity, creative thinking skills, experimentation, natural sciences

Abstract

This article explores experimentation as a teaching-learning strategy for the strengthening of creative thinking skills in seventh grade students in a rural and urban context. The methodological design is qualitative and was developed through a process of diagnosis, planning, execution and evaluation of creative techniques that helped to potentiate skills such as: sensitivity to problems, fluidity, flexibility, originality and layout.

Author Biography

María Victoria Villacrez, Universidad Mariana

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Docente Facultad de Educación, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Aguilar, G. y Sánchez, L. (2012). Competencias para el desarrollo de las Habilidades del Pensamiento. España: Editorial Académica Española.

Aquino, F. y Sánchez, P. (1999). Algunas reflexiones acerca del juego y la creatividad desde el punto de vista constructivista. Tiempo de educar, 1(2), 131-153.

Barron, F. & Taylor, C. (1963). Scientific creativity - Its recognition and development. New York: John Wiley & Sons.

Betancourt, J. (1999). Creatividad en la educación: Educar para Transformar. Recuperado de http://www.geocities.ws/seccion47_innovacion/creatividadeduc10.html

Bravo, D. (2009). Desarrollo de la Creatividad en la Escuela. San José de Costa Rica: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana

Canizales, A., Salazar, C. y López, A. (2004). La experimentación en la enseñanza de las Ciencias Naturales en el nivel primaria (Tesis de Maestría). Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado de http://200.23.113.51/pdf/23445.pdf

Castañeda, D., Arévalo, L., Bustos, M. y Montañez, N. (2009). El desarrollo de los procesos cognitivos creativos a través de la enseñanza problémica en el área de ciencias naturales en niñas del colegio Santa María (Trabajo de grado). Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Educación, Maestría en Educación. Bogotá, Colombia.

Cerda, H. (2000). La Evaluación como Experiencia Total. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.

Cerda, H. (2016). La creatividad en la ciencia y en la educación. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.

De Bono, E. (1986). El pensamiento Lateral. Manual de creatividad. Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidós.

De Bono, E.(1994). El pensamiento creativo: El poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas. México: Editorial Paidós Ibérica.

De Bono, E. (2008). Creatividad: 62 ejercicios para desarrollar la mente. México: Editorial Paidós.

Esquivias, M. y Muriá. I. (1999). Una Evaluación de la Creatividad en la Educación Primaria. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.1/num3/art1/

Esquivias, M. y Muriá. I. (2004). Creatividad: definiciones, antecedentes y aportaciones. Revista Digital Universitaria 5(1), 1-17.

Guerrero, A. (s.f.). Desarrollo del pensamiento creativo. Recuperado de https://freidercreativo.wordpress.com/tecnicas-generacion-de-ideas-2/sinectica/

Gordon, W. (1961). Synectics: The Development of Creative Capacity. New York: Collier.

Guerrero, A. (2009). La importancia de la creatividad en el aula. Temas para la educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza. Recuperado de https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd6414.pdf

Guilford, J. (s.f.). La Creatividad: pasado, presente y futuro. Recuperado de https://es.scribd.com/document/241115085/Creatividad-y-Educacion-Capitulo-1-La-creatividad-pasado-presente-y-futuro-J-P-Guilford

Guilford, J. (1967). The Nature of Human Intelligence. Recuperado de http://science.sciencemag.org/content/162/3857/990.2

Guilford, J. (1977). La naturaleza de la inteligencia humana. Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidós.

Guilford, J. (1978). Creatividad y Educación. Barcelona, España: Ediciones Paidós.

Gvirtz, S. y Podestá, M. (2004). Mejorar la escuela: Acerca de la gestión y la enseñanza. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica.

Kemmis, S. y Mctaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona, España: Editorial Laertes S.A. de Ediciones.

Latorre, A., Del Rincón, D. y Amal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona, España: Ediciones Experiencia S.L.

López, O., Prieto, M. y Hervás, R. (s.f.). Creatividad, superdotación y estilos de aprendizaje: hacia un modelo integrador. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2476212.pdf

Majmutov, M. (1983). La enseñanza problémica. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Maslow, A. (2009). La personalidad creadora (6a.ed.). Buenos Aires, Argentina: Editorial Kairós.

Mosquera, A. y Mosquera, E. (2006). La lúdica y la creatividad como factores coadyuvantes en el mejoramiento de las relaciones interpersonales para los niños de segundo año de educación básica primaria en la Institución Educativa Municipal Pedagógico del municipio de Pasto. (Trabajo de Grado). Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Colombia.

Novak, J. y Gowin, B. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona, España: Ediciones Martínez Roca.

Olivera, M. (2010). La experimentación pedagógica. Recuperado de http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/2828/1/196430P203.pdf

Ontoria, A., Gómez, J. y Luque, A. (2003). Aprender con mapas mentales: una estrategia para pensar y estudiar. Madrid, España: Narcea, Ediciones.

Perkins, D. (2003). La Bañera de Arquímedes y otras historias del descubrimiento científico: el arte del pensamiento creativo. Barcelona, España: Editorial Paidós Ibérica.

Piaget, J. (1979). Tratado de lógica y conocimiento científico. Naturaleza y métodos de la epistemología. Volumen 1. Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidós.

Polit, D. y Hungler, B. (2000). Investigación científica en Ciencias de la Salud (5a.ed.).México: McGraw Hill Interamericana.

Ruales, R. y Realpe, D. (2016). Actitudes creativas de los docentes de la Licenciatura en Educación Preescolar de la Universidad Mariana. Criterios, Revista de Investigación Universidad Mariana 23(1).

Ruíz, C. (2004). Creatividad y estilos de aprendizaje (Tesis doctoral). Facultad de Educación, Universidad de Málaga, España.

Silió, E. (8 de abril de 2013). La buena escuela no asfixia la creatividad. El País. Recuperado de https://elpais.com/sociedad/2013/04/05/actualidad/1365175865_448281.html

Villacrez, M. (2016). Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación. Recuperado de https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7400

Zambrano, A. (2007). Estudios en Educación. Enseñanza de las Ciencias Naturales y la Educación Ambiental en Barranquilla. Colombia: Editorial Nomos

How to Cite

Victoria Villacrez, M. (2017). Experimentation as a teaching strategy for building thinking skills in natural science and environmental education. Revista Criterios, 24(1), 69–97. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1756

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: