Teaching components in Teachers in training in Early Childhood Education of the Mariana University

Authors

  • Edith Consuelo López Imbacuán Universidad Mariana

Keywords:

didactic components, teachers, preschool education, pedagogical practicum

Abstract

This research paper evidences the results from the academic research entitled “Didactic components in Teachers in Training in Early Childhood Education Program in Mariana University towards the improvement of their pedagogical practicum”, since those were helpful tools that allow them their appropriation and implementation inside the classroom.
This research held a qualitative design because there was a reflective insight of the subjects, teachers in training from the Preschool Education Program in Pasto and Tumaco, based on the hermeneutical approach whose main objective was to comprehend and interpret the reality, the meaning and the intentions from the subjects studied, looking for the building of new knowledge; therefore, this was a descriptive study because there was a precise description of the situations, habits and attitudes from the activities, objects, processes and subjects.
It is also important to emphasize that as a conclusion, the conceptions of the teachers in training about the didactic components showcased these teachers as learning facilitators, children care takers, context experts, strategy users and preschool-content organizers.

Author Biography

Edith Consuelo López Imbacuán, Universidad Mariana

Magíster en Pedagogía; Especialista en Orientación Educativa y Desarrollo Humano. Docente de la Facultad de Educación, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Asprelli, M. (2012). La didáctica en la formación docente. Argentina: Homo Sapiens Ediciones.

Ausubel, D. (2002). Adquisición y Retención del Conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona, España: Editorial Paidós.

Benavides, M. y Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124.

Bonilla-Castro, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá de dilema de los métodos: la investigación en Ciencias Sociales (3a.ed.). Santafé de Bogotá D.C. Colombia: Universidad de Los Andes y Grupo Editorial Norma.

Briceño-Moreno, M. (2008). El escrito científico en la Universidad: propuesta de estrategias pedagógicas. Educación y Educadores, 11(2), pp. 107 – 118.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación. (5a.ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.

Hohmann, M. y Weikart, D. (2008). La educación de los niños pequeños en acción. México: Editorial Trillas.

López, D. (Ed.). (1996). Teorías de la Traducción: Antología de textos. España: Universidad de La Castilla-La Mancha.

Martínez, F. y Prendes, M. (s.f.). La innovación tecnológica en el sistema escolar y el rol del profesor como elemento clave del cambio. Universidad de Murcia, España. Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/paz1.pdf

Maya, C. (2010). Cultura escrita en la universidad. Medellín, Colombia: Universidad de Medellín.

Meneses, G. (2007). 1. El proceso de enseñanza- aprendizaje: el acto didáctico. Recuperado de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8929/Elprocesodeensenanza.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2010). Resolución 6966 de agosto 6 de 2010, “por la cual se modifica los artículos 3 y 6 de la Resolución 5443 de 2010, que definen las características específicas de calidad de los programas de formación profesional en educación”. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-243532_archivo_pdf_res6966.pdf

Molina, Z. (1998). Planteamiento didáctico. Fundamentos, principios, estrategias y procedimientos para su desarrollo. Costa Rica. Recuperado de http://148.208.122.79/mcpd/descargas/Materiales_de_apoyo_3/Molina.pdf

Morín, E. (1993). El Método. Naturaleza de la naturaleza. Madrid, España: Ediciones Cátedra.

Pimienta, J. (2012). Estrategias de enseñanza-aprendizaje. Docencia universitaria basada en competencias. México: Pearson Educación.

Sáinz, M. y Argos, J. (2005). Educación Infantil, Contenidos, procesos y experiencias. Madrid, España: Ediciones Narcea S. de A.

Velazco, M. y Mosquera, F. (2007). Estrategias didácticas para el Aprendizaje Colaborativo. Recuperado de http://acreditacion.udistrital.edu.co/flexibilidad/estrategias_didacticas_aprendizaje_colaborativo.pdf

How to Cite

López Imbacuán, E. C. (2017). Teaching components in Teachers in training in Early Childhood Education of the Mariana University. Revista Criterios, 24(1), 53–67. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1755

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: