Corporate values of institutions of higher education in San Juan de Pasto

Authors

  • Claudia Carolina Cabrera Gómez Universidad Mariana

Keywords:

Corporate values, truth, righteousness, peace, love, nonviolence

Abstract

The aim of this study was to identify the corporate values of the institutions of higher education in San Juan de Pasto (Colombia); their missional horizon was investigated through a literature review which left as a result 481 values in total, then through the analysis of recurrences were 123 cases, categorized accor-ding to the classification of values used by Escobar (2001). More values of righteousness were found: 39 in total, peace 35, truth 20, love 17 and nonviolence 12. Analysis of recurrence allows conclude that the values prevailing in the missionary horizon of these institutions are those corresponding to righteousness. Con-sidering that from the missionary horizon emerge all strategic plans of these institutions, this study shows that it gives more importance to values than others and the question is: Is this dynamic in line with the needs of the context, corporate identity and training required for future professionals?

Author Biography

Claudia Carolina Cabrera Gómez, Universidad Mariana

Magíster en Recursos Humanos y Gestión del Conocimiento, Universidad Internacional Iberoamericana; Especialista en Administración Educativa, Universidad de Nariño; Psicóloga, Universidad de Manizales; docente Universidad Mariana; integrante del grupo de investigación Salud y Bienestar en los Contextos, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Berger, R. (2001). Philosophical belief systems. Recuperado de http://www.nd.edu/rberger/kant-com-mentary.html.

Bonilla, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. Colombia: Nomos.

Carmona, G., Entrena, S., Martínez, F. y Sánchez, A. (2004). Factores y valores personales para la empleabili-dad. Manuscrito no publicado. Bogotá: Universidad de Granada, Grupo de investigación HUM-580.

Casares, P., Carmona, G. y Martínez, F. (2010). Valores profesionales en la formación universitaria. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 121-15. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15518482004

Dess, G. y Lumpkin, G. (2003). Dirección estratégica: creando ventajas competitivas. Madrid, España: Mc-Graw-Hill Interamericana.

Drucker, P. (1995). Gerencia para el futuro. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Escobar, O. (2001). Manual de valores y antivalores. Bogotá, Colombia: PSEA, Ltda.

Fabelo, J. (2004). Los valores y sus desafíos actuales. Colec-ción Insumisos Latinoamericanos. Recuperado de http://www.librosenred.com

Ajzen, I. y Fishbein, M. (1995). Understanding attitudes and predicting social behavior. New Jersey: Prentice Hall Inc.

Kepowicz, B. (2003). Valores en los estudiantes universitarios. Un tema con muchas variaciones. Reencuentro, (38), 48-56.

Kepowicz, B. (2007). Valores profesionales: valores de los do-centes y valor de la docencia. Reencuentro, (49), 51-58.

Larrosa, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. Asociación Universitaria de Formación del Profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4). Recuperado en: http://www.re-dalyc.org/articulo.oa?id=217015570004

Latapí, P. (2003). Mirar la práctica docente desde los valores de Cecilia Fierro y Patricia Carvajal. Perfiles Educativos, 25(99), 97-10 0.

Marín, I. Solano y Jiménez, E. (1999). Tirando del hilo de la madeja constructivista. Enseñanza de las Ciencias, 17(3), 477-492. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4075

Martínez, F. (2009). El proceso de inserción laboral: Implicaciones educativas para la mejora de la empleabilidad. Revista Complutense de Educación, 20(2), 455-471.

Martínez, O., Ruiz, J. y Mendoza, I. (2013). Una mirada al perfil de valores y antivalores organizacionales en estudiantes universitarios de una IES de Baja California. Omnia, 19(1), 31-48.

Puig, J. (1995). La educación moral en la enseñanza obligatoria. Revista Aula de Innovación Educativa, (4). Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bit-stream/2445/65792/1/652850.pdf

Ramírez, F., Sánchez, M. y Quintero, H. (2005). El papel de los valores en el desarrollo de la identidad corporativa. Negotium, 1(1), 3 5 - 5 4.

Rokeach, M. (1979). Understanding Human Values. New York: The Free Press.

Rosales, A.; Montilla, P. y Moreno F. (2009). Comunicación estratégica para promover los valores y cultura corporativa. Daena: International Journal of Good Conscience, 4(2), 229-242.

Salazar, S. (2006). Hacia una caracterización del docente universitario “excelente”: Una revisión a los aportes de la investigación sobre el desempeño del docente universitario. Educación, 30(1), 31-49. https://doi.org/10.15517/revedu.v30i1.1793

Scheler, M. (1971). El puesto del hombre en el cosmos. Aires Buenos: Losada.

Schwartz, S. (2001). ¿Existen aspectos universales en la estructura de los valores Humanos? En M. Ros y V. Gouveia, Psicología social de los valores humanos. Desarrollos teóricos, metodológicos y aplicados. Madrid: Biblioteca Nueva.

Segura, M. (2005). Competencias personales del docente. Revista Ciencias de la Educación, 2(l), 171-190.

Shein, S. (1998). Cultura organizacional y liderazgo. España: Playa-Janes.

Sherman, A. y Bohlander, G. (1994). Administración de los recursos humanos. México: Grupo Editorial Iberoamericana.

Siliceo, A. (1999). Liderazgo, valores y cultura organizacional. México: McGraw-Hill.

Soto, A., Valente, M. y Stagg, M. (2009). Valores de la gerencia como pilares fundamentales para una interacción fructífera entre la universidad y el sector productivo: un estudio de caso. Opción, 25(58), 70-95.

Zahonero, A. y Bris, M. (2012). Formación integral del profesorado: hacia el desarrollo de competencias personales y de valores en los docentes. Tendencias pedagógicas, (20), 51-70.

How to Cite

Cabrera Gómez, C. C. (2015). Corporate values of institutions of higher education in San Juan de Pasto. Revista UNIMAR, 33(1), 75–90. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/905

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2015-08-08

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views