Pedagogical discursive practices related to student self-esteem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-1-art1

Keywords:

Discourse, pedagogical practice, self-esteem, self-respect

Abstract

School spaces constitute ideal contexts for the formation of children as persons, being the pedagogical discursive practices, teaching tools that can contribute to the development of student self-esteem. The objective of the research was to recognize the pedagogical practices related to the selfesteem of the students of the Simon Bolivar Educational Institution, Ave Maria branch. The Rosenberg Test was applied with a phenomenological vision, to determine levels of student self-esteem, and the in-depth interview, to interpret the essence of the teacher’s dialogue on their pedagogical discursive practices from three  categories that, from the teaching practice, made it possible to characterize pedagogical discursive practices. The results revealed low self-esteem in 80 % of the students. We conclude that it is necessary to improve pedagogical discursive practices so that they strengthen student self-esteem for emotional  development, which led to  proposing lines of action to guide the educational process.

Author Biographies

Luz Ángela Bustamante-Sepulveda, Simón Bolívar sedes las Mercedes

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Educación Básica con énfasis en Humanidades y Lengua Castellana. Docente Titular de Simón Bolívar de Agustín Codazzi en Llerasca sede Ave María, Codazzi, Cesar, Colombia

Luz Karine Jiménez-Ruiz, Fundación Universitaria Área Andiana

Doctora en Gestión de la Innovación; Magíster en Gerencia de Talento Humano; Especialista en Salud Ocupacional. Psicóloga, Fundación Universitaria Konrad Lorenz (Colombia). Investigadora Asociado.

Leonardo Enrique Martínez-Arredondo, Universidad Popular del Cesar

Doctor en Ciencias de la Educación; Magíster en Enseñanza de la Química; Especialista en Pedagogía Ambiental Universidad Popular del Cesar; Licenciado en Ciencias de la Educación Química y Biología. Docente universitario, Colombia.

References

Bersntein, B. (1994). La estructura del discurso pedagógico. Clases, códigos y control. Editorial Morata.

Canales, M. (2006). Metodología de la investigación social. Introducción a los oficios. Lom-Chile.

Centro Psicopedagógico Instituto Profesional Los Leones. (s.f.). Inventario de autoestima de Coopersmith. https://docs.google.com/document/edit?id=1UBZU4d7M8lciTSsodWjw0WvVJLktNgMzuq8HHAIWJJo&hl=es

Coll, C. y Miras, M. (2001). La representación mutua profesor/alumno y sus repercusiones sobre la enseñanza y el aprendizaje. Desarrollo Psicológico y Educación II. Psicología de la Educación. Editorial Alianza.

Cutrera, M. y Stipcich, S. (2016). Enseñanza y estrategias discursivas. Principales aportes desde la investigación educativa. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 3(5), 1-21. https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/570

Fernández, G. y Chourio, N. (2016). Aproximación epistemológica a las prácticas discursivas de los docentes en la construcción del conocimiento lingüístico [Tesis doctoral, Universidad de Carabobo, Venezuela]. http://riuc.bc.uc.edu.ve/handle/123456789/4121

Henson, K. y Eller, B. (2000). Psicología educativa para la enseñanza eficaz. Thomson Editores.

Hernández, M., Maturana, J. y Morales, M. (2012). La discursividad en el aula: Prácticas discursivas didácticas posibilitadoras de la autoconstrucción del sujeto social: caso experiencia de tres docentes [Tesis de Maestría,

Universidad Autónoma de Occidente]. http://bibliotecadigital.usb.edu.co/handle/10819/1214

Laguna, N. (2017). La autoestima como factor influyente en el rendimiento académico [Tesis de Maestría,

Universidad del Tolima, Colombia]. http://repository.ut.edu.co/bitstream/001/2120/1/APROBADO%20NIRZA%20MARISOL%20LAGUNA%20PROA%C3%91OS.pdf

Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Editorial Trillas.

Martínez, J. (2018). Autoestima. https://liderazgoymercadeo.co/autoestima/

Mercer, N. (1997). Construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alumnos. Editorial Paidós.

Milicic, N. (2015). Desarrollar la autoestima de nuestros hijos: tarea familiar indispensable. https://www.academia.edu/33768033/Desarrollar_la_Autoestima_de_nuestros_hijos_Tarea_familiar_ imprescindible

Mortimer, F. y Scott, P. (2002). Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/562.

Muñoz, C. y Andrade, M.C. (2011). Estrategias de interacción oral en el aula: una didáctica crítica del discurso educativo. Editorial Magisterio.

Padrón, R. (2004). Autoestima y educación. Redalyc. Reviste Límite, 1(11), 82-95. http://www.redalyc.org/pdf/836/83601104.pdf

Piñero, M. y Rivera, M. (2012). Investigación cualitativa: orientaciones procedimentales. Fundein Upel.

Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400876136

Salazar, C., Duque, B. y Arcila, Z. (2004). Práctica pedagógica discursiva: visibilidad de un maestro sujeto de saber pedagógico. Universidad de Antioquia.

Sánchez, E. y Rosales, J. (2005). La práctica educativa: una revisión a partir del estudio de la interacción profesor-alumnos en el aula. Revista Cultura y Educación, 17(2), 147-173. https://doi.org/10.1174/1135640054192865

Shiro, M., Charaudeau, P. y Granato, L. (2012). Los géneros discursivos desde múltiples perspectivas: teorías y análisis. Editorial Iberoamericana. https://doi.org/10.31819/9783954870653

Steiner, D. (2005). La teoría de la autoestima en el proceso terapéutico para el desarrollo del ser humano [Tesis de Pregrado, Tecana American University]. https://tauniversity.org/la-teoria-de-la-autoestima-en-el-proceso-terapeutico-para-el-desarrollo-del-ser-humano

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (E. Zimmerman, Trad.). Universidad de Antioquia.

Vásquez, M.G. (2015). Prácticas discursivas y pedagógicas docentes en educación superior de modalidad concentrada en las regiones de Antioquia [Tesis de Maestría, Universidad de San Buenaventura]. http://bibliotecadigital.usb.edu.co:8080/handle/10819/4048.

How to Cite

Bustamante-Sepulveda, L. Ángela, Jiménez-Ruiz, L. K., & Martínez-Arredondo, L. E. (2022). Pedagogical discursive practices related to student self-esteem. Revista UNIMAR, 40(1), 11–32. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-1-art1

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-02-21

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: