Implementation of didactic sequences in the reading and writing process for 9th grade students at the San José Educational Institution in the municipality of Curumaní, Cesar

Authors

  • Liyis Nerelsis López-Torres Institución Educativa San José Curumaní, Cesar
  • Katry Darlee Fragozo-Acosta Colegio Windsor School

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-1-art1

Keywords:

didactic sequence, reading and writing process, reading and writing skills

Abstract

The objective of this research was the development of reading and writing skills through the implementation of didactic sequences in the teaching-learning process in 9th grade students of the San José Educational Institution, in the municipality of Curumaní, Cesar. It was located in the qualitative paradigm, under the Pedagogical Action Research design, using the non-experimental method, which sought to generate transformation in the educational context from the application of didactic sequences. The selected group was evaluated through the didactic sequences implemented in the pedagogical events, direct observation, and the creation of a blog, concluding that, the didactic sequence in conjunction with the blog, facilitated the development of reading and writing skills for the ninth grade students, which contributed successfully not only with their process in the subject but in other areas of knowledge.

Author Biographies

Liyis Nerelsis López-Torres, Institución Educativa San José Curumaní, Cesar

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana. Especialista en Lúdica Educativa, Universidad Juan de Castellanos. Licenciada en Educación Primaria con énfasis en Español y Literatura, Universidad del Atlántico. Docente Titular de la I.E. San José Curumaní, Cesar, Colombia.

Katry Darlee Fragozo-Acosta, Colegio Windsor School

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana. Licenciada en Lengua Castellana e Inglés, Universidad Popular del Cesar. Docente colegio Windsor School.

References

Anónimo. (s.f.). Dormir en casa ajena. https://www.angelfire.com/ca5/mas/cuentos/mayas/c006.html

Baquero, M.A. (2018). Diseño didáctico para potencializar la comprensión lectora a través del juego dramático en el grado 4 01 de la Institución Educativa Rafael Valle Meza, sede Mixta 3, Valledupar Cesar (Tesis de Maestría). Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/16415/2018mariabaquero.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Barrera, C. (s.f.). Un pedazo de tierra. https://diarioinca.com/poema-un-pedazo-de-tierra-claudio-barrera

Calle. D. (s.f.). Instrumentos de Investigación Observación. https://es.calameo.com/books/00549746879505c011816

Carmon, J. (2007). Los blogs en el proceso de aprendizaje y evaluación. http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/index.php/eu/musica-educacion-y-tic/item/247-los-blogs-en-el-proceso-de-aprendizaje-y-evaluaci%C3%B3n

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (2003). Enseñar lengua (9.a ed.). Editorial Graó.

Chomsky, N. (1965). Aspectos de la teoría de la sintaxis (2.a ed.) Editorial Aguilar.

Cerrón, W. (2019). La investigación cualitativa en educación. Horizonte de la Ciencia, 9(17), 1-8. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2019.17.510

Esopo. (s.f.). El león, la zorra y el ciervo. https://cuentoscortosparaniños.org/el-leon-la-zorra-y-el-ciervo/

Fernández, J. (2001). Elementos que conducen al concepto de profesión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 3(1).

Ferreiro, E. (1997). Alfabetización, teoría y práctica. Siglo XXI.

García, M. y Hernández, J.A. (s.f.). Quintiliano (ca. 35-ca. 96 d. C.) http://www.cervantesvirtual.com/portales/retorica_y_poetica/quintiliano/

Guerrero, L. y Esquivel, M. (2011). Lectura y escritura. En: Crispín, M.L. (Coord.), Aprendizaje autónomo: orientaciones para la docencia (pp. 85-103). Universidad Iberoamericana.

Hostos, Y. y Romero, A.D. (2017). Secuencia didáctica para el mejoramiento de la comprensión lectora en los estudiantes de 4°, 5° y 6° de la Institución Educativa Antonio Nariño - Nunchía (Casanare) (Tesis de Maestría). Universidad de La Salle.

http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/21588/MY152214_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hernández-Sampieri, R. (2016). Capítulo 15 ‘Diseños del proceso de investigación’. https://administracionpublicauba.files.wordpress.com/2016/03/hernc3a1ndez-samipieri-cap-15-disec3b1os-del-proceso-de-investigacic3b3n-cualitativa.pdf

Likert, R.A. (1932). Technique for measurement attitudes. Archives of Psychology.

Marín, V., Muñoz, J.M. y Sampedro, B.E. (2014). Los blogs educativos como herramientas para trabajar la inclusión desde la educación superior. Ensayos, 29(2), 115-127.

Marshall, C. y Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (4th ed.). Sage.

Morales, C. (2016). Programa de secuencias didácticas CICE para la creación de cuentos breves de los alumnos del cuarto grado de educación secundaria de la Institución Educativa “El señor es mi pastor”, 2015 (Tesis de Maestría). UNS, Escuela de Posgrados. http://repositorio.uns.edu.pe/bitstream/handle/UNS/3094/47097.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Moreira, M.A. (s.f.). Unidades de Enseñanza Potencialmente Significativas - UEPS. http://www.if.ufrgs.br/~moreira/UEPSesp.pdf

Piaget, J. (1983). An interdisciplinary critique. Editorial Routledge.

Porter, L. (2001). Escribir como forma de aprender. http://academia.uat.edu.mx/porter/asesoria/escribir.htm

Pulido, M. (2009). Pensamiento complejo: una perspectiva para enseñar a pensar la historia en el contexto del aula. Ciencia y Sociedad, 34(2), 234-263. https://doi.org/10.22206/cys.2009.v34i2.pp234-263

Teberosky, A. y Ferreiro, E. (1978). Los sistemas de escritura en el niño. Siglo XX1 Editores.

Tobón, S., Pimienta, J. y García, J. (2010). Secuencia didáctica: Aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson Educación.

Treviño, E., Pedroza, H., Pérez, G., Ramírez, P., Ramos, G. y Treviño, G. (2007). Prácticas docentes para el desarrollo de la comprensión lectora en primaria. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

How to Cite

López-Torres, L. N., & Fragozo-Acosta, K. D. (2021). Implementation of didactic sequences in the reading and writing process for 9th grade students at the San José Educational Institution in the municipality of Curumaní, Cesar. Revista UNIMAR, 39(1), 8–28. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-1-art1

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-03-18

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: