Learning styles in indigenous students of Gran Mallama

Authors

  • Alexandra Marcela Canchala Obando Universidad Mariana
  • Dannia Thalía Bastidas Erazo Estudiante Universidad Mariana
  • Ángela Susana Velásquez Carrillo Estudiante Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/37-2-art4

Keywords:

learning style, sensory channel, indigenous, occupational therapy, students, education

Abstract

Objective: identify learning styles through the sensory channels of preference (visual, auditory or kinesthetic) considering the demographic characteristics of children aged 8 to 10 years of the San Juan Bautista de la Salle Educational Institution belonging to the indigenous group of San Miguel Mallama. Methodology: a quantitative study, of a descriptive nature, with a non-probabilistic sample selected for convenience, considering the inclusion criteria. A demographic survey and the VAK test by Jorge Neira were applied. Results: in relation to demographic characteristics, it was found that 38.1% were 8 years old; 57.1% were female, and the majority (57.1%) were in third grade. Finally, the learning style was auditory (71%). Conclusions: it is necessary to propose strategies in accordance with the student’s preferred learning styles, taking into account sociodemographic, cultural and social characteristics.

Author Biographies

Alexandra Marcela Canchala Obando, Universidad Mariana

Magíster en discapacidad; Terapeuta Ocupacional. Docente de Terapia Ocupacional, Universidad Mariana

Dannia Thalía Bastidas Erazo, Estudiante Universidad Mariana

Estudiante terapia ocupacional, Universidad Mariana, correo electrónico.

Ángela Susana Velásquez Carrillo, Estudiante Universidad Mariana

Estudiante terapia ocupacional, Universidad Mariana

References

Acosta, N., Caro, D., y Moran, D. (2008). Caracterización de las competencias transculturales del terapeuta ocupacional en su trabajo con grupos étnicos en un contexto urbano (Trabajo de grado). Universidad del Rosario. Recuperado de https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/1497/CaroTorres-Diana-2008.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Alcaldía Municipio de Mallama. (2016). Plan de Desarrollo 2016 – 2019. Recuperado de http://www.mallama-narino.gov.co/planes/plan-de-desarrollo-2016-2019

Alfaro, A. (2017). PNL: el sistema representacional en los estilos de aprendizaje (Trabajo de grado). Universitas Baliarica: España. Recuperado de https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/3664/Alfaro_Consuegra_Alma.pdf?sequence=1

Alvarado, J. (2015). Estilos de aprendizaje y mapas mentales en estudiantes de secundaria. Journal of Learning Styles, 8(16).

Botero, C. y Hernández, D. (2006). Los Estilos de Aprendizaje desde el Modelo VAK y su incidencia en el rendimiento académico en niños y niñas de grado 5º de primaria en diferentes estratos socioeconómicos en la ciudad de Pereira, Colombia. Revista Electrónica de Educación y Psicología, 2,(4).

Cano, F. (2000). Diferencias de género en estrategias y estilos de aprendizaje. Psicothema, 12(3), 360-367.

Cardozo, M. (2014). Terapia ocupacional en educación formal. Experiencia en el colegio alemán de Cali-Colombia. Revista Electrónica de Terapia Ocupacional Galicia, TOG, 11, (19), 1-15.

Carrillo, M. y Dipp, A. (2014). Estilos de Aprendizaje de Docentes y Alumnos y su Relación con el Rendimiento Académico en Educación Primaria. Recuperado de http://redie.mx/librosyrevistas/libros/estilosdeaprendizaje.pdf

Castellón, E. (2018). Etnoeducación y prácticas interculturales de saberes otros. Utopía y Praxis Latinoamericana, 23(83), 166-181.

Federación Mundial de Terapeutas Ocupacionales (WFOT). (2016). Servicios de Terapia Ocupacional con Prácticas Basadas en Escuelas para Niños y Jóvenes. Recuperado de https://www.wfot.org/checkout/1952/17770

Izquierdo, M. (2018). Colombia: Etnoeducación e interculturalidad, importancia de sistematizar. En Del Pozo Serrano, F. J. (Comp.), Pedagogía social en Iberoamérica: fundamentos, ámbitos y retos para la acción socioeducativa (Cap. 10). Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia: Editorial Universidad del Norte.

Marrero, M. (2007). Estilos de aprendizaje y su impacto en el proceso enseñanza-aprendizaje en el curso TEOC 2007. Aplicación de Terapia Ocupacional en disfunción. Recuperado de https://www.yumpu.com/es/document/read/14198929/estilos-de-aprendizaje-y-su-impacto-en-el-proceso-ensenanza-

Navarro-Pablo, M. (2001). Estilos de aprendizaje en alumnos de primaria. CAUCE, Revista de Filología y su didáctica, (24), 565-582.

Navarro, A. (2016). Los estilos de aprendizaje en primaria: visual, auditivo y kinestésico. Publicaciones Didácticas, 75(1), 21-46.

Neira, J. (s.f.). Visual, Auditivo o Kinestésico. Recuperado de http://choulo.files.wordpress.com/2008/05/todo_vak.pdf

Ospina, M., Salazar, L. y Meneses, J. (2013). Modelos de estilos de aprendizaje: una actualización para su revisión y análisis. Revista Colombiana de educación, (64), 79-105. https://doi.org/10.17227/01203916.64rce79.105

Ramos, G. (2017). Los estilos de aprendizaje en el aula de Música (Trabajo de Grado). Universidad de Sevilla, España. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/63523

Raesfield, L. (2009). Niños indígenas en escuelas multiculturales. Pachuca, Hidalgo. Trayectorias: Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Nuevo León, (28), 3.

Reyes, L., Céspedes, G., Molina, J. (2017). Tipos de aprendizaje y tendencia según modelo VAK. TIA Tecnología, Investigación y Academia, 5(2), 237-242.

Treviño, E. (2006). Evaluación del aprendizaje de los estudiantes indígenas en América Latina. Desafíos de medición e interpretación en contextos de diversidad cultural y desigualdad social. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28), 225-268.

Zamgo, I., Émeric, D. y Cantero, P. (2012). La cultura en la intervención de Terapia Ocupacional: escuchando otras voces. Revista Terapia Ocupacional Galicia, 9, 125-149.

How to Cite

Canchala Obando, A. M., Bastidas Erazo, D. T., & Velásquez Carrillo, Ángela S. (2019). Learning styles in indigenous students of Gran Mallama. Revista UNIMAR, 37(2), 63–71. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/37-2-art4

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-12-04

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: