Learning activities and academic performance in distance education Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador

Authors

  • Nayive Moncayo Cárdenas Universidad Particular de Loja. Ecuador
  • José Francisco Pereira Estupiñan Universidad Técnica Particular de Loja
  • María Luján González Portela Pontificia Universidad Católica del Ecuador-Sede Ibarra

DOI:

https://doi.org/10.31948/unimar.36-1.2

Keywords:

virtual learning, distance education, academic performance, synchronous and asynchronous activities

Abstract

Through virtual learning environments, distance education incorporates different pedagogical resources such as synchronous and asynchronous activities, which seek the interaction of the student with the teacher in order to clarify or deepen content and enhance knowledge in certain subjects. This research presents an analysis of the participation of students in these activities and the impact on their academic performance. The sample was of 1.350 students of the Universidad Técnica Particular de Loja, in the academic components of General Biology, Corporate and Mercantile Legislation and Anthropology. The methodological design was based on the planning and implementation of synchronous and asynchronous activities and the analysis of significant participations. Participation in the asynchronous activity of the forum stood out in the face of synchronous activities. It was found that the greater the significant participation, the greater the incidence in obtaining a good academic performance.

Author Biographies

Nayive Moncayo Cárdenas, Universidad Particular de Loja. Ecuador

Magister en Biodiversidad de Áreas Tropicales y su Conservación (Universidad Internacional Menéndez de Pelayo-España), Especialista en Edu-cación con Énfasis en Pedagogía (Universidad Mariana), Bióloga con Énfasis en Ecología (Universidad de Nariño). Docente del Departamento de Ciencias Biológicas de la Universidad Particular de Loja.

José Francisco Pereira Estupiñan, Universidad Técnica Particular de Loja

Magister en Derecho (Universidad Andina Simon Bolivar-Ecuador), Especialista en Derecho Financiero (Universidad Andina Simón Bolivar), Abo-gado (Universidad Técnica Particular de Loja). Docente del Departamento de Ciencias Jurídicas de la Universidad Técnica Particular de Loja.

María Luján González Portela, Pontificia Universidad Católica del Ecuador-Sede Ibarra

Licenciada y Doctora en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense de Madrid, y Máster en Docencia con mención en Educomuni-cación por la Universidad Politécnica Salesiana de Ecuador. Docente en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador-Sede Ibarra y en la Universidad Técnica Particular de Loja, en modalidad presencial y a distancia. Fue subdirectora académica en ambas universidades. Fue directora de Ordenamien-to y Desarrollo de Educación a Distancia de la UTPL.

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How to Cite

Moncayo Cárdenas, N., Pereira Estupiñan, J. F., & González Portela, M. L. (2018). Learning activities and academic performance in distance education Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador. Revista UNIMAR, 36(1), 33–47. https://doi.org/10.31948/unimar.36-1.2

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2018-06-18

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