Wlingua Tool: Strategy for improving English reading comprehension

Authors

  • Ana Patricia Martí­nez Pérez Programa Todos Aprender
  • Paula Andrea Urbano Gómez

Keywords:

Reading comprehension, English, Wlingua program

Abstract

Knowing the importance of the English language nowadays for this globalized world, it is necessary to think carefully about students and the process that must be followed so that the acquisition of this foreign language is effective and efficient.For some students, one of the complications of learning a new language, beyond lack of motivation or desire, is to understand a text. Therefore, this article shows the implementation of the Wlingua tool to strengthen reading comprehension in the English language, as a strategy to encourage reading in an interactive, striking and easy way to use.The project was undertaken from the qualitative paradigm, and was approached with the critical social approach and the action-research method.

Author Biographies

Ana Patricia Martí­nez Pérez, Programa Todos Aprender

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Inglés - Español. Docente Tutor, Programa Todos Aprender, Nariño, Colombia.

Paula Andrea Urbano Gómez

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Inglés – Francés.

References

Abril, G. (2007). Análisis crítico de textos visuales. Mirar lo que nos mira. Madrid, España: Editorial Síntesis.

Brassel, D. & Rasinski, T. (2008). Comprehension that works. Taking students beyond ordinary understanding to deep comprehension. Huntington Beach: Shell Education.

Buriticá, J. (s.f.). El uso de las TIC en la enseñanza del inglés. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/37833893/EL-USO-DE-LAS-TICS-EN-LA-ENSENANZA-DEL-INGLES

Day, R. y Bamford, J. (s.f.). Extensive reading in the second language classroom. Cambridge: Cambridge Language Education.

Delacôte, G. (1997). Enseñar y aprender con nuevos métodos. Barcelona, España: Editorial Gedisa S.A.

Franco, M. (2012). Estrategias de enseñanza para la promoción de la comprensión lectora desde el aprendizaje significativo. Cultura, Educación y Sociedad, 3(1), 175-186.

Graells, P. (2000). Impacto de las Tic en educación: Funciones y limitaciones. Recuperado dehttp://sgpwe.izt.uam.mx/files/users/virtuami/file/ext/miplan_impacto_actv_impactoticeducacion.pdf

Grellet, F. (1999). Developing Reading Skills. New York: Cambridge University Press.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación (5ª. ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.

Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona, España: Editorial Graó.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (s.f.). Guía No. 22. Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras: Inglés. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/article-115174.html

Pérez, G. (1994). Investigación Cualitativa I: Retos e interrogantes: Métodos (6ª. ed.). Madrid, España: Editorial La Muralla.

Ponce, H., López, M. & Mayer, R. (2012). Instructional effectiveness of a computer-supported program for teaching reading comprehension strategies. Computers & Education, 59(4), 1170-1183 https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.05.013

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Recuperado de http://www.marcprensky.com/writing/Prensky https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Ruffinelli, J. (2013). Comprensión de la lectura. México: Editorial Trillas.

Thomas, M., Reinders, H. & Warschauer, M. (Eds.). (2013). Contemporary Computer-Assisted Language Learning. Bloomsbury Academic.

How to Cite

Martí­nez Pérez, A. P., & Urbano Gómez, P. A. (2017). Wlingua Tool: Strategy for improving English reading comprehension. Revista UNIMAR, 35(1), 29–36. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/1434

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2017-06-13

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views