Reflection on methodological and pedagogical criteria in the learning process: traditional education

Authors

  • Bárbara Laid Ojeda Cortes Universidad Mariana
  • Ximena Alexandra Luna M. Institución Educativa San Francisco de Asís

Keywords:

traditional education, methodological criteria, pedagogical criteria, knowledge as power

Abstract

This article of reflection is the result of a research project entitled “Socio-cultural, familiar and methodological factors that influence in students’ learning in grades 6 and 7 of San Francisco de Asís school, municipality of El Peñol - Nariño” whose aim was to show how the methodological and pedagogical criterias play an important role in the teaching-learning process and the gestated results in traditional education.

Similarly, the text seeks to contribute to the constant reflection required of the educator or teacher who dares to question and enquire the practices, the relationships between teacher - student, the exercise of authority and knowledge as power, etc., same that are visible in the reflection aimed at any educational level or during the training process.

To collect information and conduct the relevant analysis, it was used the social-critic-qualitative paradigm, through ethnographic method and basically the technique of content analysis, which provides investigative and reflective tools for reviewing internal and external texts, and gets in this way the contribution to this article.

Author Biographies

Bárbara Laid Ojeda Cortes, Universidad Mariana

Candidata a Doctora en Ciencias de la Educación, Universidad de Nariño; Asesora de Investigación, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Ximena Alexandra Luna M., Institución Educativa San Francisco de Asís

Maestrante en Pedagogía, Universidad Mariana; Docente Institución Educativa San Francisco de Asís, corregimiento de San Francisco, municipio de El Peñol, Nariño, Colombia.

References

Comenius, J. (1657). Didáctica Magna o Tratado de Arte Universal de Enseñar todo a todos. Barcelona, España: Ediciones Akal S.A.

Escobar, G. (1989). La calidad del hombre colombiano. Revista de la Universidad de La Salle, 17, 91-102.

Fandiño, Gr. (2003). Tendencias actuales en la educación. Santa Fe de Bogotá, Colombia: USTA.

Foucault, M. (1990). Vigilar y castigar. Movi-miento de la prisión. México: Siglo XXI.

Foucault, M. (1995). La verdad y las formas jurídicas (5ta. Ed.). Barcelona, Espa-ña: Gedisa.

Harris, W. (1897). My pedagogical creed. The school Journal, 54 (26), 813-815.

Hinestrosa, F. (1990). La calidad de la educación. Revista de la Universidad de La Salle, 18.

Mesa, J. (1994). La Educación: ¿Acción estratégica o comunicativa? En: Cultura. Órgano informativo de CONACED. Santa Fe de Bogotá D.C., Colombia.

Neill, A. (1975). Corazones no sólo cabezas en la escuela. México: Mexican Units.

Neill, A. (1983). Summerhill. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Orientaciones Metodológicas Generales. (s.f.). Recuperado el 5 de mayo de 2012 en http://centros5.pntic.mec.es/ies.laguna.de.joatzel/pce-so9~1.htm#

Sánchez, M. (Recop.). (2000). Considera-ciones generales sobre metodología docente. Metodología de la enseñanza. San Juan de Pasto, Colombia.

Sanz, J. (2005). Educación y liberación en América Latina. Santa Fe de Bogotá, Colombia: USTA.

Snyders, G. (1974). Historia de la pedagogía. Barcelona, España: Oikos Tau.

How to Cite

Ojeda Cortes, B. L., & Luna M., X. A. (2013). Reflection on methodological and pedagogical criteria in the learning process: traditional education. Revista Criterios, 20(1), 187–201. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1862

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: