Impact of department stores in the administrative process in SMEs (supermarkets) of San Juan de Pasto city

Authors

  • Oscar German Ramos Ordoñez Universidad Mariana
  • Álvaro Jesús Belalcázar Belalcázar Universidad Mariana
  • John Ernesto Bennet Muñoz Universidad Mariana
  • Carlos Andrés Pantoja Ruano Universidad Mariana

Keywords:

Incidence, department stores, Administrative Processes, Commercial SMEs

Abstract

This paper presents the results belonging to the first objective of the research entitled "Incidence of Alkosto, Éxito and Carrefour in administrative processes, marketing and trade tax on SMEs (supermarkets) in Pasto city, 2009-2013", which refers to the form of how department stores affect an organization in its administrative process –planning, organizing, directing and controlling-.

The research established the most critical elements in the supermarkets, including the administrative process. From this impact, the Group CONTAR generated an intervention proposal with the purpose to strengthen the management, position and remain on the market of these PYMES, by facing in a relevant way to the impact of the department stores inside the studied pymes.

Author Biographies

Oscar German Ramos Ordoñez, Universidad Mariana

Licenciado en Lenguas Modernas; Especialista en Pedagogía; Magíster en Educación de Adultos; Tecnólogo en Gestión Comercial y de Negocios; Administrador de Empresas; Magíster en Administración y Competitividad. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Álvaro Jesús Belalcázar Belalcázar, Universidad Mariana

Maestrante en Administración y Competitividad, Universidad Mariana; Investigador Grupo CONTAR; Docente de Facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

John Ernesto Bennet Muñoz, Universidad Mariana

Magíster en Administración y Competitividad; Especialista en Alta Gerencia; Contador Público,
Universidad Mariana; Director Posgrados en Administración, facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Carlos Andrés Pantoja Ruano, Universidad Mariana

Contador Público; Especialista en Derecho Tributario; Maestrante en Gerencia y Auditoria Tributaria, Universidad Mariana; Docente Investigador facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana; Integrante grupo de investigación Contar, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Bakieva, M., González, J., García-Bellido, R. y Jornet, J. (s.f.). Procedimiento de análisis inicial de datos: descriptivos. Recuperado de http://www.uv.es/innomide/spss/SPSS/0201a/0201a.wiki

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la Teoría General de la Administración (7ma. ed.). México D.F.: McGraw Hill.

Congreso de Colombia. (2004). Ley 905 del 02 de agosto de 2004, por medio de la cual se modifica la Ley No. 590 de 2000 sobre promoción del desarrollo de la MIPYME colombiana y se dictan otras disposiciones. Recuperado de http://www.comunidadcontable.com/BancoMedios/Documentos%20PDF/ley_905_de_2004.pdf

Escudero, M. (s.f.). Marketing en la actividad comercial. EDITEX.

Forero, J. (2013). Crecimiento Pymes Colombia. Recuperado de http://crecimientopymescolombia.blogspot.com/2013/02/crecimiento-pymes-colombia.html

González, M. (s.f.). Motivación para el aprendizaje. Recuperado de http://es.cala-meo.com/read/001445132dd0c36c7ad58

González, M. (2011). Los cambios en las organizaciones. Contribuciones a la economía. Recuperado de: http://www.eumed.net/ce/2011a/mgt.htm

Guerrero, P. y López, J. (2009). Diseño y construcción de un sistema de control de nivel por diferencial de presión. (Proyecto de grado). Escuela Politécnica Nacional, Quito, Ecuador.

Juran, J. (1993). Manual de control de calidad (4ta. ed.). Madrid: McGraw Hill.

Koontz, H., Weihrich, H. y Cannice, M. (2008). Administración una perspectiva Global y Empresarial (14va. ed.). México: McGraw Hill.

Reyes, A. (2004). Administración Moderna. México: Limusa.

Rodríguez, A. (2003). La realidad de la PYME colombiana, desafío para el desarrollo. Colombia: FUNDES.

Seoane, E. (2005). Estrategias para la implementación de las nuevas tecnologías en pymes. Obtenga el máximo rendimiento aplicando las TIC en el ámbito empresarial (1ra. ed.). España: Ideaspropias Editorial.

Serna, H. (2008). Gerencia Estratégica (10ma. ed.). Bogotá D.C.: 3R editores.

Toledo, H. y Castellanos, A. (2012). Empatía y comunicación en los mandos gerenciales. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/administracion-estrate-gia-2/empatia-comunicacion-mandos-gerenciales.htm

Toledo, H. y Pozas, G. (2012). Impacto de la innovación en las organizaciones modernas. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/innovacion-emprendimiento-2/impacto-innovacion-organizaciones-modernas.htm

Velasco, A., Maldonado, P. y Torres, J. (2011). Fundamentos de la Planificación Urbano-Regional. México.

How to Cite

Ramos Ordoñez, O. G., Álvaro Jesús, Bennet Muñoz, J. E., & Pantoja Ruano, C. A. (2019). Impact of department stores in the administrative process in SMEs (supermarkets) of San Juan de Pasto city. Revista Criterios, 21(1), 327–344. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1848

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views