Impact of department stores in the administrative process in SMEs (supermarkets) of San Juan de Pasto city
Keywords:
Incidence, department stores, Administrative Processes, Commercial SMEsAbstract
This paper presents the results belonging to the first objective of the research entitled "Incidence of Alkosto, Éxito and Carrefour in administrative processes, marketing and trade tax on SMEs (supermarkets) in Pasto city, 2009-2013", which refers to the form of how department stores affect an organization in its administrative process –planning, organizing, directing and controlling-.
The research established the most critical elements in the supermarkets, including the administrative process. From this impact, the Group CONTAR generated an intervention proposal with the purpose to strengthen the management, position and remain on the market of these PYMES, by facing in a relevant way to the impact of the department stores inside the studied pymes.
Author Biographies
Oscar German Ramos Ordoñez, Universidad Mariana
Licenciado en Lenguas Modernas; Especialista en Pedagogía; Magíster en Educación de Adultos; Tecnólogo en Gestión Comercial y de Negocios; Administrador de Empresas; Magíster en Administración y Competitividad. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Álvaro Jesús Belalcázar Belalcázar, Universidad Mariana
Maestrante en Administración y Competitividad, Universidad Mariana; Investigador Grupo CONTAR; Docente de Facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
John Ernesto Bennet Muñoz, Universidad Mariana
Magíster en Administración y Competitividad; Especialista en Alta Gerencia; Contador Público,
Universidad Mariana; Director Posgrados en Administración, facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Carlos Andrés Pantoja Ruano, Universidad Mariana
Contador Público; Especialista en Derecho Tributario; Maestrante en Gerencia y Auditoria Tributaria, Universidad Mariana; Docente Investigador facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana; Integrante grupo de investigación Contar, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
References
Bakieva, M., González, J., García-Bellido, R. y Jornet, J. (s.f.). Procedimiento de análisis inicial de datos: descriptivos. Recuperado de http://www.uv.es/innomide/spss/SPSS/0201a/0201a.wiki
Chiavenato, I. (2006). Introducción a la Teoría General de la Administración (7ma. ed.). México D.F.: McGraw Hill.
Congreso de Colombia. (2004). Ley 905 del 02 de agosto de 2004, por medio de la cual se modifica la Ley No. 590 de 2000 sobre promoción del desarrollo de la MIPYME colombiana y se dictan otras disposiciones. Recuperado de http://www.comunidadcontable.com/BancoMedios/Documentos%20PDF/ley_905_de_2004.pdf
Escudero, M. (s.f.). Marketing en la actividad comercial. EDITEX.
Forero, J. (2013). Crecimiento Pymes Colombia. Recuperado de http://crecimientopymescolombia.blogspot.com/2013/02/crecimiento-pymes-colombia.html
González, M. (s.f.). Motivación para el aprendizaje. Recuperado de http://es.cala-meo.com/read/001445132dd0c36c7ad58
González, M. (2011). Los cambios en las organizaciones. Contribuciones a la economía. Recuperado de: http://www.eumed.net/ce/2011a/mgt.htm
Guerrero, P. y López, J. (2009). Diseño y construcción de un sistema de control de nivel por diferencial de presión. (Proyecto de grado). Escuela Politécnica Nacional, Quito, Ecuador.
Juran, J. (1993). Manual de control de calidad (4ta. ed.). Madrid: McGraw Hill.
Koontz, H., Weihrich, H. y Cannice, M. (2008). Administración una perspectiva Global y Empresarial (14va. ed.). México: McGraw Hill.
Reyes, A. (2004). Administración Moderna. México: Limusa.
Rodríguez, A. (2003). La realidad de la PYME colombiana, desafío para el desarrollo. Colombia: FUNDES.
Seoane, E. (2005). Estrategias para la implementación de las nuevas tecnologías en pymes. Obtenga el máximo rendimiento aplicando las TIC en el ámbito empresarial (1ra. ed.). España: Ideaspropias Editorial.
Serna, H. (2008). Gerencia Estratégica (10ma. ed.). Bogotá D.C.: 3R editores.
Toledo, H. y Castellanos, A. (2012). Empatía y comunicación en los mandos gerenciales. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/administracion-estrate-gia-2/empatia-comunicacion-mandos-gerenciales.htm
Toledo, H. y Pozas, G. (2012). Impacto de la innovación en las organizaciones modernas. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/innovacion-emprendimiento-2/impacto-innovacion-organizaciones-modernas.htm
Velasco, A., Maldonado, P. y Torres, J. (2011). Fundamentos de la Planificación Urbano-Regional. México.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |