Affectation of Department Stores in the marketing of commercial SMEs in San Juan de Pasto
Keywords:
Affectation, department stores, marketing, commercial SMEsAbstract
The research Incidence of Alkosto, Éxito and Carrefour in administrative processes, marketing and trade tax on SMEs (supermarkets) in Pasto city, 2009-2013 served as the basis for the current work; in future articles the remaining results will be shown. The research was descriptive comprehensive; the method was inductive deductive; regarding the treatment of the information, the following analyses were performed: multivariate (factorial), descriptive average-to-average method, of differences, descriptive of frequencies. For the purposes of construction of this article the results of the second goal of the above research were taken into account which concerns how department stores affect the marketing of SMEs. This article discusses their affectation in the marketing of supermarkets regarding to price, place, promotion and product. The most relevant critical factors were determined in these variables.
Author Biographies
Álvaro Jesús Belalcázar Belalcázar, Universidad Mariana
Licenciado en Lenguas Modernas; Especialista en Pedagogía; Magíster en Educación de Adultos; Tecnólogo en Gestión Comercial y de Negocios; Administrador de Empresas; Magíster en Administración y Competitividad. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Oscar German Ramos Ordoñez, Universidad Mariana
Maestrante en Administración y Competitividad, Universidad Mariana; Investigador Grupo CONTAR; Docente de Facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
John Ernesto Bennet Muñoz, Universidad Mariana
Magíster en Administración y Competitividad; Especialista en Alta Gerencia; Contador Público, Universidad Mariana; Director Posgrados en Administración, facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Carlos Andrés Pantoja Ruano, Universidad Mariana
Contador Público; Especialista en Derecho Tributario; Maestrante en Gerencia y Auditoria Tributaria, Universidad Mariana; Docente Investigador facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana; Integrante grupo de investigación Contar, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
References
Cámara de Comercio de Pasto. (2013). Anuario Estadístico. San Juan de Pasto.
García, M. (2001). Las claves de la publicidad (5ta. Ed.). Madrid: ESIC Editorial.
Giraldo, J., Briceño, C. y Ramírez, C. (2009). Impacto de la entrada de las grandes superficies de venta sobre las tiendas y micromercados de barrio de la ciudad de Bucaramanga y su área metropolitana. Revista Colombiana de Marketing, 8(13), 7-27.
Gómez, I. (2005). Los grandes formatos comerciales. Obtenido de http://www.gestiopolis.com/canales5/mkt/igomeze/61.htm
Krell, H. (2012). Qué es una alianza estratégica. recuperado de http://www.ilvem.com/shop/otraspaginas.asp?paginanp=692&t=QU%C3%89-ES-UNA-ALIAN-ZA-ESTRAT%C3%89GICA.htm
Kotler, P. y Armstrong, G. (2008). Fundamentos de Marketing (8va. ed. 2008). México: Editorial Prentice Hall.
Martin, P. (2007). Estrategias para liderar un mercado competitivo. Recuperado de http://www.lanacion.com.ar/944239-estrategias-para-liderar-un-merca-do-competitivo
Silva, H. (2011).Comportamiento de las superficies de retail en Colombia. Revista científica Pensamiento y Gestión (30). Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/2246/4998
Vásquez, R. y Trespalacios, J. (1997). Distribución comercial: Estrategías de fabricantes y detallistas. Madrid: Cívitas.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |