Incidence of institutional mechanisms of intervention against school violence

Authors

  • Diego Alexander Rodríguez Ortiz Universidad Mariana
  • Jorge Humberto Rodríguez Velandia Escuela Normal Superior

Keywords:

school violence, intervention mechanisms, PEACE method

Abstract

The research result article below, used the mixed paradigm with qualitative
prevalence, oriented from a descriptive - interpretative approach to the multiple
case study, whose purpose was to analyze the incidence of the intervention
mechanisms against school violence in Escuela Normal Superior and Colegio
Filipense “Nuestra Señora de la Esperanza” of Pasto. It is concluded that school
violence is present through verbal aggression and bullying, which are carried
out by aggressors, victims and spectators, immersed in factors related to
family, academic and / or disciplinary problems, the environment, the society,
the media and the school, with consequences associated with psychological vulnerability, school failure and dropout, and classroom disruption. A strategy of intervention in the face of this problem is needed, in such a way as favors dialogue and democratic consensus, as Lou Marinoff’s PEACE method suggests.

Author Biographies

Diego Alexander Rodríguez Ortiz, Universidad Mariana

Licenciado en Filosofía y Ciencias Religiosas. Magíster en Pedagogía. Docente, investigador y director del departamento de Humanidades y LEA (Lectura y Escritura Académica) de la Universidad Mariana. Actualmente desempeña como docente e investigador del programa Licenciatura en Educación Básica Primaria y Coordinador de Investigaciones de la Facultad de Educación de la Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Jorge Humberto Rodríguez Velandia, Escuela Normal Superior

Licenciado en Inglés - Español. Especialista en Administración Educativa. Magíster en Pedagogía.
Docente de la Escuela Normal Superior, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Baltar, F. y Gorjup, M. (2014). Fabiola Muestreo mixto online: Una aplicación en poblaciones ocultas. Universidad Nacional de Mar del Plata (Argentina).

Calderón, E., Durán, M. y Rojas, M. (2013). El Acoso Escolar como Negación de la Alteridad. Pasto: Institución Universitaria CESMAG.

Castellano, E. (2005). Prevención de la violencia en los centros escolares: el mediador escolar como recurso. En: La mediación Escolar. Una estrategia para abordar el conflicto (p. 19). Barcelona: GRÁO.

Chaux, E., Molano, A. y Podlelsky, P. (2011). Múltiples perspectivas sobre un problema complejo: comentarios sobre cinco investigaciones en violencia escolar. PSYKHE, 20(2), 79-86. https://doi.org/10.4067/S0718-22282011000200007

Cid, P., Diaz, A., Pérez, M., Torruella, M. y Valderrama, M. (2008). Agresión y Violencia en la Escuela como Factor de Riesgo del Aprendizaje Escolar. Santiago de Chile: Universidad Concepción. https://doi.org/10.4067/S0717-95532008000200004

Del Rey, R. y Ortega, R. (2007). Violencia Escolar: Claves para Comprenderla y Afrontarla. Escuela Abierta: Revista de Investigación Educativa, 10, 77-89.

Díaz, M. (2005). Por qué se Produce la Violencia Escolar y Cómo Prevenirla. Revista Iberoamericana de Educación, (037), 19.

Fernández, I. (1999). Prevención de la Violencia y Resolución de Conflcitos. El Clima Escolar como Factor de Calidad. Madrid: Narcea.

Harris, S. y Petrie, G. (2006). El Acoso en la Escuela. Los Agresores, las Víctimas y los Espectadores. Barcelona: Paidos Educador.

Henao, J. (2009). La Prevención Temprana de la Violencia: una revisión de programas y modalidades de intervención. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Hernández, M. (2008). La Violencia en las Escuelas: un problema actual a solucionar por la Educación, la Ciencia, la Tecnología y la Sociedad. Revista Iberoamericana de Educación, 46, 1-25. https://doi.org/10.35362/rie4612011

Johnson, D. y Johnson, R. (2002). Cómo Reducir la Violencia en las Escuelas. Buenos Aires: Paidós Educador.

Litke, R. (1992). Violencia y Poder. Pensar la Violencia. Perspectiva Filosófica, Histórica, Psicológica y Sociológica, 44(132), 187.

Marinoff, L. (2003). Más Platón y Menos Prozac. Buenos Aires: Encuentro.

Martínez, M. y Moncada, P. (2011). Relación Entre los Niveles de Agresividad y la Convivencia en el Aula de los Estudiantes de Cuarto Grado de Educación Primaria de la I.E.T N° 88013 Eleazar Guzmán Barrón, Chimbote. Perú: Universidad César Vallejo.

Ministerio Educación Nacional (MEN). (2013). Eduteka. Recuerado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-328630_archivo_pdf_Decreto_1965.pdf

Ministerio Educación Nacional (MEN). (2014). Guía 49: Guías Pedagógicas Para la Convivencia Escolar. Ley 1620 de 2013 - Decreto 1965 de 2013. Bogotá: MEN.

Olweus, D. (1998). Conductas de Acoso y Amenaza entre Escolares. Madrid: Morata.

Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, vol. 15(1), 15-29. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2

Platt, T. (1992). La Violencia como Concepto Descriptivo y Polémico. Revista Internacional de Ciencias Sociales, (132), 173-180.

Salgado, C. (2011). Revisión de las Investigaciones Acerca del Bullying: Desafíos para su Estudio. Lima - Perú: Observatorio sobre la Violencia y Convivencia en la Escuela.

Sánchez, C. (2009). Nivel de implicación en bullying entre escolares de Educación Primaria. Relación con el estatus sociométrico y la percepción del clima social, familiar y escolar. Murcia, España: Universidad de Murcia.

Savater, F. (1997). El Valor de Educar. Barcelona: Ariel.

Serrano, Á. e Iborra, I. (2005). Violencia Entre Compañeros en la Escuela. Madrid: Serie Documentos - Metraseis - Centro de Estudios Reina Sofía.

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de caso. Madrid: Morata.

Torres, T. (2010). El Tratamiento Educativo de la Violencia en la Educación Infantil. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Valdivieso, P. (2009). Violencia Escolar y Relaciones Intergrupales. Granada: Universidad de Granada.

Valverde, O. (2013). Desarrollo de Proyectos. Universidad Mariana, Facultad de Postgrados y Relaciones Internacionales. Maestría en Pedagogía, Pasto, Nariño, Colombia.

How to Cite

Rodríguez Ortiz, D. A., & Rodríguez Velandia, J. H. (2016). Incidence of institutional mechanisms of intervention against school violence. Revista Criterios, 23(1), 113–139. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1790

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2016-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: