Inclusion and its operate from a holistic approach

Authors

  • Yaqueline Elizabeth Ureña Prado Universidad Mariana
  • Sara Esperanza Lucero Revelo Universidad Mariana
  • Paula Marcela Garcí­a España
  • Marí­a Camila Rojas Sánchez

Keywords:

Diversity, inclusive education, holistic intervention, educational needs

Abstract

The purpose of this research was to establish the guidelines for the construction of a holistic model of school inclusion from the identification of barriers to learning in four educational institutions (2 private and 2 public) in San Juan de Pasto, Colombia, under a mixed methodology (quantitative and qualitative) and research of descriptive action. The phases diagnostic, proposal, implementation, evaluation and mo-nitoring were referred, and methods of individual type (biopsychosocial), family type (emotional and relational homeostasis), family dysfunction and social type (group interventions - peer group) were im-plemented.

Finally, personal, family, group and social barriers were identified, aspects influencing the academic performance of students. Needs were recognized and an intervention proposal was formulated with a new way of organizing the teaching and learning processes under a holistic approach (holism = holos = total).

Author Biographies

Yaqueline Elizabeth Ureña Prado, Universidad Mariana

Maestrante en Pensamiento Estratégico y Prospectiva; Especialista en Administración de la Informática Educativa; Especialista en Orientación Educativa y Desarrollo Humano; Psicóloga; Trabajadora Social; Coordinadora Gestión del Conocimiento Sector Externo, Centro de Investigaciones, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Sara Esperanza Lucero Revelo, Universidad Mariana

Doctora en Psicorehabilitación y Educación Especial; Magíster en Educación de Adultos; Especialista en Pedagogía para el Desarrollo del Aprendizaje Autónomo; Psicóloga; Licenciada en Educación; Diplomados en investigación científica, investigación cualitativa y proyección social; docente investigadora Facultad de Postgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Paula Marcela Garcí­a España

Trabajadora Social, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Marí­a Camila Rojas Sánchez

Trabajadora Social, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

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How to Cite

Ureña Prado, Y. E., Lucero Revelo, S. E., Garcí­a España, P. M., & Rojas Sánchez, M. C. (2015). Inclusion and its operate from a holistic approach. Revista UNIMAR, 33(1), 93–119. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/906

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2015-08-08

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