Reading comprehension based on children’s biblical hermeneutics in students of María Inmaculada Technical Educational Institution of Fonseca, Guajira

Authors

  • Hna. Ruth Ney Mena-Hurtado I.E.T. María Inmaculada, municipio de Fonseca, La Guajira, Colombia.
  • Leiden Liseth Márquez-Rodríguez Institución Educativa Alfonso López Pumarejo, Valledupar, Colombia
  • Gustavo Adolfo González-Roys Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art4

Keywords:

Reading comprehension, children

Abstract

Reading comprehension is the capacity that human beings have to understand what they read. The objective of this research is to strengthen reading comprehension based on children’s biblical hermeneutics in fourth grade students. Methodologically, the work is located in the qualitative paradigm, in the sociocritical approach; its method is centered on the pedagogical action research, deployed in three phases: reflection, planning, execution of alternative actions and evaluation of achievements. The field diary and systematization were used to record the information. The results indicated that the students overcame the weaknesses referred to the comprehension of biblical texts, because the children’s biblical hermeneutics offered the opportunity to reflect and relate the word read with life, thus indicating that the students were able to understand the texts read, increased their vocabulary, had greater verbal fluency, and made inferences and conclusions from the events read.

Author Biographies

Hna. Ruth Ney Mena-Hurtado, I.E.T. María Inmaculada, municipio de Fonseca, La Guajira, Colombia.

Magíster en Pedagogía; Especialista en Gerencia de Instituciones Educativas; Licenciada en Básica con énfasis en Humanidades y Lengua Castellana. Docente Titular de la I.E.T. María Inmaculada, municipio de Fonseca, La Guajira, Colombia.

Leiden Liseth Márquez-Rodríguez, Institución Educativa Alfonso López Pumarejo, Valledupar, Colombia

Doctorante en Educación UBJ; Magíster en la enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales. Bióloga. Docente Institución Educativa Alfonso López Pumarejo, Valledupar, Colombia

Gustavo Adolfo González-Roys, Universidad Mariana

Doctorante en Educación IUAC. Magíster en Gerencia de Proyectos de Investigación y Desarrollo URBE. Ingeniero Agroindustrial. Coordinador de Investigación Maestría en Pedagogía, Universidad Mariana. Valledupar, Colombia

References

Angulo, W.F., Angulo, E.A., Cortés, D.M. y Sotelo, N. (2019). Comprensión lectora en estudiantes de grado tercero en la Institución Educativa Rural Mixta ‘La Humildad’, municipio de Barbacoas - departamento de Nariño (Tesis de Maestría). Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/16106/2019eduarangulo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Anónimo. (s.f.). Etiqueta: educación religiosa. Pesquisa Javeriana. https://www.javeriana.edu.co/pesquisa/tag/educacion-religiosa/

Anónimo. (2012). Las dificultades de comprensión lectora. Revista Digital para Profesionales de la Enseñanza, (21).

Atienza, P., Lara, J., Sáinz, M. y Sárraga, M. (1995). Curso de lectura comprensiva. Guía del profesor. Universidad de Lleida.

Badilla, L. (2006). Fundamentos del paradigma cualitativo en la investigación educativa. Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 4(1). 10.15517/pensarmov.v4i1.411

Baquero, M. (2018). Diseño didáctico para potencializar la comprensión lectora a través del juego dramático en el grado 4 01 de la Institución Educativa Rafael Valle Meza, sede Mixta 3, Valledupar Cesar (Trabajo de Grado). Universidad Santo Tomás, Valledupar. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/16415/2018mariabaquero.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Barreda, J.J. (2018). Hermenéutica bíblica desde la niñez. Perspectivas Latinoamericanas. https://www.elblogdebernabe.com/2018/04/hermeneutica-biblica-desde-la-ninez.html

Cassany, D.L., Luna, M. y Sanz, G. (2001). Enseñanza de la Lengua. Editorial Graó.

Cassany, D. (2009). La composición escrita en E/LE. Revista del Centro de Estudios Hispánicos de la Sophia University, 5, 7-45.

Colomer, T. (1993). Enseñanza y aprendizaje de la comprensión lectora. http://www.xtec.cat/~ilopez15/materials/comprensiolectora/laensenanzayelaprendizajedelacomprensionlectora.pdf

Correa, T. (2016). Intertextualidad y exégesis intra-bíblica ¿Dos caras de la misma moneda? Breve análisis de las presuposiciones metodológicas. DavarLogos, 5(1), 1-13.

Cuadrado, C. y Martín, M. (1999). Las imágenes en la clase de E/LE. Editorial Edelsa.

Cuetos, F., Rodríguez, B., Ruano, E. y Arribas, D. (2008). Prolec-R, Batería de evaluación de los procesos lectores. TEA Ediciones.

Denyer, M. (1999). La lectura: una destreza pragmática y cognitivamente activa. Fundación Antonio de Nebrija.

De Zubiría, M. (2007). Teoría de las seis lecturas. Fundación Alberto Merani, Fondo de Publicaciones Bernardo Herrera Merino.

De Zubiría, M. (2015). Los retos a la educación en el siglo XXI. https://es.slideshare.net/maryleonflores1/retos-a-la-educacin-del-siglo-xxi-de-zubiria

Díaz, L. (2010). La observación. Universidad Nacional Autónoma de México.

Dugarte, A. (2006). Repensar en la investigación educativa de la nueva era. Ciencias de la Educación, (27), 99-108.

Durango, Z. (s.f.). La lectura y sus tipos. https://www.curn.edu.co/clye/108-portal-palabras/lectura/896-lectura-y-sus-tipos.html

Escudero, J. (1987). El pensamiento del profesor y la innovación. Universidad de Sevilla.

Exley, K. y Dennis, R. (2007). Enseñanza en pequeños grupos en educación superior. Editorial Narcea.

Fernández, S. y Rivera, Z. (2009). El paradigma cualitativo y su presencia en las investigaciones. ACIMED.

Flores, J., Ávila, J., Rojas, C., Sáez, F., Acosta, R. y Díaz, C. (2017). Estrategias didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios. Universidad de Concepción, Chile.

Fog, L. (2016). De la clase de religión a una educación religiosa liberadora. Revista Pesquisa Javeriana. https://www.javeriana.edu.co/pesquisa/tag/educacion-religiosa/

Gordillo, A. y Flórez, M.P. (2009). Los niveles de comprensión lectora: hacia una enunciación investigativa y reflexiva para mejorar la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Revista Actualidades Pedagógicas, (53), 95-107. https://doi.org/10.19052/ap.1048

Graves, B. (2000). Discurso político. Teorías del colonialismo y el poscolonialismo: deconstrucción. Universidad de Brown.

Gutiérrez-Braojos, C. y Salmerón, H. (2012). Estrategias de comprensión lectora: enseñanza y evaluación en educación primaria. Profesorado. Currículum y Formación de Profesorado, 16(1), 183-202.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2018). Publicación del Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (Icfes). https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1479027/Marco%20de%20referencia%20-%20lectura%20critica.pdf

Kintsch, W. y Teun, A. (1978). Hacia un modelo de comprensión y producción de textos. Psychological Review, 85(5), 363-394. https://doi.org/10.1037/0033-295X.85.5.363

Londoño, R. y Martínez, J. (2017). Fortalecimiento de la comprensión del libro del génesis en los estudiantes del grado cuarto mediante guías didácticas con un componente familiar (Trabajo de Grado). Universidad Católica de Manizales. http://repositorio.ucm.edu.co:8080/jspui/bitstream/handle/10839/1910/Roberto%20Londo%C3%B1o%20Ru%C3%ADz.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa. (Síntesis conceptual). Revista IIPSI, 9(1), 123-146. https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033

Marzano, R. (2002). A different kind of classroom: Teaching with dimensions of learning. Association for Supervision and Curriculum development.

Meléndez, C. (2003). Tipos de la comprensión lectora. Literal inferencial, crítica y metacomprensión. PPT. https://es.scribd.com/doc/13863289/tipos-de-la-comprension-lectora

Meza, J. (2011). Educación religiosa escolar. Naturaleza, fundamentos y perspectivas. Editorial San Pablo – Pontificia Universidad Javeriana.

Monroy, J.A. y Gómez, B.E. (2009). Comprensión lectora. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 6(16), 37-42.

Montoya, J. (2019). La biblia también es literatura: siete propuestas de lectura del texto bíblico (Trabajo de Grado). Universidad Nacional de Colombia. http://bdigital.unal.edu.co/74048/

Nava, M. (s.f.). Método de lectura de la Palabra de Dios. https://es.catholic.net/op/articulos/7332/cat/389/metodo-de-lectura-de-la-palabra-de-dios.html#modal

OEA. Servicios Educativos S.A.S. (2014). Lectura crítica. https://sites.google.com/site/axdgzrs/

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2019). Estrategia de competencias de la OCDE 2019. Competencias para construir un mejor futuro. Fundación Santillana y OCDE.

Parada, M.Y. (2015). Hermenéutica Bíblica para niños. Una aproximación desde la narrativa infantil al lenguaje parabólico Mateo 13,33 (Trabajo de Grado). Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/8145

Parra, A. (2003). Texto, contexto y pretexto. Teología Fundamental. Pontificia Universidad Javeriana.

Pérez Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa: retos e interrogantes. I. Métodos. Muralla.

Pineda, M. y Lemus, F. (2005). Taller de lectura y redacción I. Pearson México S.A.

Piñero, M. y Rivera, M. (2012). Investigación cualitativa: orientaciones procedimentales. Fundein Upel.

Reguera, A. (2008). Metodología de la investigación lingüística. Prácticas de escritura. Editorial Brujas.

Restrepo, B. (s.f.). La investigación-acción educativa y la construcción de saber pedagógico. Educación y Educadores, 7, 45-55.

Restrepo, B. (2006). Una Variante Pedagógica de la Investigación Acción Educativa. OEI-Revista Iberoamericana de Educación.

Revista Semana. (2019). Mala comprensión lectora tiene a Colombia en el fondo de las Pruebas Pisa: ¿qué hacer? https://www.semana.com/educacion/articulo/mala-comprension-lectora-tiene-a-colombia-al-fondo-de-las-pruebas-pisa-que-hacer-para-mejorar/

Reyes, F. (2006). Los niños en el Nuevo Testamento. Volver el corazón a nuestra niñez. Dimensión educativa.

Reyes, F. (2008). Como saben los niños… los niños que nada saben. Dimensión educativa.

Ricoy, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Educação. Revista do Centro de Educação, 31(1), 11-22.

Rodríguez, D.A. (s.f.). Lectura crítica. https://tomi.digital/es/84825/lectura-critica?utm_source=google&utm_medium=seo

Romero, E. y Salgado, M. (2015). Lecturas inferenciales desde el enfoque del aprendizaje significativo, una estrategia pedagógica para mejorar la comprensión lectora de los estudiantes de tercer grado de básica primaria de la Institución Educativa Antonio Nariño, sede Eduardo Santos (Trabajo de Grado). Universidad de Cartagena. https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/5232

Santiago, A.W., Castillo, M.C. y Morales, D.L. (2007). Estrategias y enseñanza-aprendizaje de la lectura. Folios Segunda época (26), 27-38.

Santiesteban, E. y Velázquez, K. (2011). Modelo cognitivo para la enseñanza de la comprensión lectora. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(27).

Santiuste, V. y López, C. (2005). Nuevos aportes a la intervención en las dificultades de lectura. Universitas Psychologica, 4(1), 13-22.

Sierra Bravo, R. (1994). Técnicas de investigación social. Teorías y ejercicios. Editorial Paraninfo S.A.

Sierra, C. (2019). Niveles de comprensión lectora en estudiantes de sexto grado de primaria de una institución educativa pública del Callao [Tesis de Maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Institucional. http://repositorio.usil.edu.pe/handle/USIL/8901

Vargas, Z. (2009). La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista de Educación, 155-165. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i1.538

How to Cite

Mena-Hurtado, H. R. N., Márquez-Rodríguez, L. L., & González-Roys, G. A. (2021). Reading comprehension based on children’s biblical hermeneutics in students of María Inmaculada Technical Educational Institution of Fonseca, Guajira. Revista UNIMAR, 39(2), 84–107. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art4

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-10-04

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: