Revitalization of the democratic participation of the student government
DOI:
https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-1-art10Keywords:
democracy, pedagogical research, student organization, political participationAbstract
This article arises from a study carried out at the Higher Normal Educational Institution of Pitalito, with the aim of energizing the democratic participation of the student government through a didactic proposal where the educational community is trained for the exercise of citizenship in different scenarios. To address this, limits were identified that hinder student participation, including the lack of a democratic culture, affecting the family, school and community at large. The approach was carried out from the qualitative paradigm, with the purpose of having an approach to the daily life of the participants, their beliefs, subjectivities, values and motivations, taking into account that is where you can understand how people build their reality. Finally, a proposal was designed in a didactic module containing different practical workshops to reach all members of the educational community, in a relevant way, seeking to impact from the training processes and contribute to the transformation of the democratic and participatory process.
Author Biographies
Yamille Trujillo-Motta, Institución Educativa Normal Superior de Pitalito.
Licenciada en Ciencias sociales, Universidad de La Amazonía, Magíster en Pedagogía Universidad Mariana. Docente Institución Educativa Normal Superior de Pitalito.
Alexer Zoraida Ordóñez-Cruz, Universidad El Bosque
Licenciada en Administración educativa Universidad Surcolombiana. Especialista en Sociales y Filosofía Universidad San Buenaventura, Dirección educativa Universidad El Bosque y Gerencia informática Universidad Remington. Magíster en Pedagogía Universidad Mariana. Docente Normal Superior.
Deisy Bibiana García-Calderón, Institución Educativa Normal Superior de Pitalito
Psicóloga Universidad Abierta y a Distancia UNAD, Magíster en Educación Universidad Santo Tomás. Doctoranda en Educación Universidad de San Buenaventura. Docente Institución Educativa Normal Superior de Pitalito.
References
Anónimo. (2019). Fernando Savater: “La educación debe formar ciudadanos, no empleados”. http://www.formacionib.org/noticias/?Fernando-Savater-La-educacion-debe-formar-ciudadanos-no-empleados
Bahamón. (2020). La formación ciudadana escolar, un espacio para la participación democrática (Trabajo inédito).
Barrientos, M.A. (2005). La participación. Algunas precisiones conceptuales. http://www.ocw.unc.edu.ar/facultad-de-ciencias-agropecuarias/extension-rural/actividades-y-materiales/actividades-y-materiales-2010/la-participacion
Cañón, H.A. (2018). Prácticas de participación estudiantil en el gobierno escolar del Colegio San Benito de Tibatí (Tesis de Maestría). Colegio Universidad del Rosario, Bogotá. https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/18407
Castilla, J.D. (2018). La corrupción como parte de la cultura colombiana. Asuntos legales. https://www.asuntoslegales.com.co/actualidad/la-corrupcion-como-parte-de-la-cultura-colombiana-2763498
Castillo, E. (2003). Democracia y ciudadanía en la escuela colombiana. Acción pedagógica, 12(1), 32-39.
Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994 “por la cual se expide la ley general de educación”. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Correa, F.A. (2016). Cultura Política y Gobierno Escolar (Tesis de Maestría). Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/2713/1/CorreaCocunuboFabioAugusto2016.pdf
García, D. (2014). Hacia una escuela participativa: estudio cualitativo de buenas prácticas de participación del alumnado en educación primaria y secundaria (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid. https://repositorio.uam.es/handle/10486/664105
Guevara, G. (1998). Democracia y Educación. Colección Cuadernos de Divulgación de la Cultura Democrática, 16.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Mesa Arango, A. (2008). La formación ciudadana en Colombia. http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/9541/1/ArangoAlejandro_2008_FormacionCiudadanaColombia.pdf
Milena1016. (2013). Estándares básicos, competencias ciudadanas. https://es.slideshare.net/milena1016/estandares-basicos-competencias-ciudadanas
Murillo, F.J. (2011). Investigación acción. Métodos de investigación en educación especial. 3ª Educación Especial. Curso.
Robles, E. (2016). La participación, un aprendizaje que favorece la escuela (Tesis de Maestría). Universidad Santo Tomás, Bogotá, D.C. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/3044/Roblesedith2016.pdf?sequence=1
Rodríguez, S., Herráiz, N., Prieto, M., Martínez, M., Picazo, M. y Castro, I. (s.f.). Investigación Acción. https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/97/o/IA._Madrid.pdf
Savater, F. (1992). Política para amador. Editorial Ariel, S. A.
Vera, L. (2017). La democracia en la escuela: estudio en tres instituciones educativas del municipio de Pamplona, Norte de Santander (Tesis de Maestría). Universidad Santo Tomás, Pamplona. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/9557
Viáfara, M.Y. y Solarte, M.F. (2015). Participación de los estudiantes en el gobierno escolar. Liceo Los Andes, Buga, 2014-2015. Pontificia Universidad Javeriana. http://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/4039
Zuluaga, J.B. (2004). La familia como escenario para la construcción de ciudadanía: una perspectiva desde la socialización en la niñez. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud, 2(1), 127-148.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (veaThe Effect of Open Access).
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |