Risk and protection factors in school dropout from the Policarpa Educational Institution

Authors

  • Luis Alberto Chalacán-Velásquez Institución Educativa Policarpa, municipio de Policarpa – Nariño
  • Karen Nathaly Delgado-Portilla Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-1-art2

Keywords:

risk factors, protection factors, school dropout, social factors, school factors, family factors, semi-structured surveys

Abstract

In today’s society, one of the great social problems is school dropout, because it truncates the possibilities of individual and collective progress. At the Policarpa Educational Institution from the municipality of Policarpa, in the department of Nariño, the dropout rate for 2018 was 10.8%, well above the national average. According to the studies analyzed, this problem is multicausal, for this reason this article presents the research results regarding the incidence of risk and protective factors at the social, family and school levels. For this research exercise, semi-structured surveys were applied to twelve students, six parents, six teachers and the guidance teacher. The methodology for the analysis of the information was phenomenological, because of it seeks to describe, through a narrative, what the participants think about the phenomenon under study. The results show that the society-family-school triad acts as a complex network which positively or negatively affects the student. In each of the components of the triad, there are risk factors, but also protection factors, which together and directly or indirectly affect the student’s permanence. Regarding social issues, it was determined that the presence of illicit crops and the presence of illegal armed groups significantly affect the permanence of students in school, these two problems are causing serious social problems such as forced displacement and violence, which is also reflected in family problems, such as intra-family violence and family poverty, these being the most relevant. Finally, it was determined that within the school there are also factors that affect the permanence of students, among which the lack of continuity of the teachers, the little empathy and preparation and the relationships with peers and teachers, mainly reflected in bullying and stigmatization. Finally, it was determined that in society, family and school, there are also elements that contribute to the permanence of students in school.

Author Biographies

Luis Alberto Chalacán-Velásquez, Institución Educativa Policarpa, municipio de Policarpa – Nariño

Magíster en Pedagogía (Universidad Mariana). Coordinador Institución Educativa Policarpa, municipio de Policarpa – Nariño.

Karen Nathaly Delgado-Portilla, Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán

Magíster en Pedagogía (Universidad Mariana). Docente de Matemáticas de la Institución Educativa Jorge Eliecer Gaitán, municipio del Peñol – Nariño.

References

Albores, L., Sauceda, J., Ruiz, S. y Roque, E. (2011). El acoso escolar (bullying) y su asociación con trastornos psiquiátricos en una muestra de escolares en México. Revista Pública de México, 53(3), 220-227

Arguedas, I. y Jiménez, F. (2008). Factores que promueven la permanencia de estudiantes en la educación secundaria (Trabajo de Grado). Universidad de Costa Ricas. Recuperado de http://repositorio.inie.ucr.ac.cr/handle/123456789/305

Baños, R., Ortiz, M., Baena, A. y Tristán, J. (2017). Satisfacción, motivación y rendimiento académico en estudiantes de Secundaria y Bachillerato: antecedentes, diseño, metodología y propuesta de análisis para un trabajo de investigación. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 10(20), 40-50. https://doi.org/10.25115/ecp.v10i20.1011

Bautista, N. (2011). Proceso de la investigación cualitativa Epistemología, metodología y aplicaciones. Recuperado de http://dungun.ufro.cl/~mageduc/docs/rie_2013vol2.pdf

Benavides, A. y Herrera, M. (2015). Estrategias socio pedagógicas para minimizar la deserción escolar en la Institución Educativa Pompeya, municipio del Tablón de Gómez – Nariño. Biblioteca Universidad Mariana.

Carvajal, P., Trejos, A. y Barrera, M. (2010). Factores asociados a la permanencia y a la deserción en el departamento de Risaralda. Recuperado de http://revistas.utp.edu.co/index.php/revistaciencia/article/view/1239/811

De Zubiría, J. (2006). Los modelos pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante (2.ª ed.). Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Espinoza, O., Castillo, D., González, L. y Loyola, J. (2012). Factores familiares asociados a la deserción escolar en Chile. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28022785010

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México D.F. McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

López, N. y Túquerres, E. (2014). Deserción escolar en los estudiantes del grado séptimo de la I.E. Cristo Rey del corregimiento de San Fernando, Pasto (Trabajo de Grado). Universidad Mariana. Biblioteca Universidad Mariana.

Malagón, R. (2010). Identificar y realizar un análisis de los factores asociados a la permanencia y deserción escolar de las instituciones educativas oficiales del país. (Informe final). Bogotá: Universidad Nacional.

Martínez, M. (2011). Dimensiones Básicas de un Desarrollo Humano Integral. Polis, 23. Recuperado de http://journals.openedition.org/polis/1802

Meléndez, Y., Salgado, N., Correa, C. y Rico, A. (2016). Factores no académicos relacionados con la deserción escolar en jóvenes de instituciones educativas colombianas. Búsqueda, 3(17), 214-225. https://doi.org/10.21892/01239813.290

Méndez, A. y Murillo, F. (2017). Reivindicando la labor intelectual y transformativa del profesorado en una educación para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6(1), 383-399. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.1.022

Milicic, N. y Arón, A. (2000). Climas sociales tóxicos y climas sociales nutritivos para el desarrollo personal en el contexto escolar. Psykhe, 9(2), 117-123.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2010). Encuesta Nacional de Deserción Escolar. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-293672_archivo_pdf_presentacion.pdf

Ministerio de Educación Nacional – MEN. (2012). Guía del curso “Apropiación y uso del SIMPADE. Recuperado de https://colombiadigital.net/images/stories/simpade/anexos/anexo-02-a-guia-del-curso-apropiacion-y-uso-del-simpade-v-corta.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2017). Plan Decenal de Educación 2016-2026. El camino hacia la calidad y la equidad. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Molina, C. y Ramírez, J. (2017). Consecuencias del conflicto armado, los cultivos ilícitos y la agricultura extensiva en la zona del Catatumbo entre 1990 y 2016 (Trabajo de Grado). Universidad de la Salle. Recuperado de http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/21655/72132211_2017.pdf?sequence=1

Muñoz, R. (2011). Deserción escolar en la Argentina. Recuperado de http://www.copa.qc.ca/por/comissoes/Educacao-cultura/documents/PRES-Munoz-Abandon-Scolaire-e.pdf

Reyes, A. (2015). Factores que inciden en la deserción escolar de los estudiantes de grado sexto al grado undécimo, de la Institución Educativa Municipal José Eustasio Rivera del corregimiento de Bruselas, municipio de Pitalito, departamento del Huila (Trabajo de Grado). Biblioteca Universidad Mariana.

Román, C. M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: Una mirada en conjunto. Reice. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11, 33-59.

Romero, F. (2012). Conflicto armado y Escuela en Colombia. Recuperado de http://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/publicaciones/conflicto_armado_y_escuela_en_colombia_0.pdf

Rosero, D. y Gómez, S. (2012). La deserción escolar en el grado octavo del colegio INEM jornada de la mañana año 2011-2012. Recuperado de http://biblioteca.udenar.edu.co:8085/atenea/biblioteca/85364.pdf

Sánchez, Y. (2018). Combatiendo la deserción escolar en la Institución Educativa Saulo Sánchez Córdoba del municipio de Riosucio Chocó (Tesis de Maestría). Pontifica Universidad Javeriana. Recuperado de https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/37038

Secretaría de Educación Departamental de Nariño (SED). (2018). Boletín Estadístico 2016-2018. Recuperado de www.sednarino.gov.co/SEDNARINO12/.../1.%20BOLETIN%20ESTADISTICO%202018.pdf

Vergara, R. (2014). Factores de permanencia escolar: análisis de la educación básica y media en Caldas (Trabajo de Grado). Universidad EAFIT. Recuperado de https://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/7418/Roque_VergaraRojas_2015.pdf?sequence=2

How to Cite

Chalacán-Velásquez, L. A., & Delgado-Portilla, K. N. (2020). Risk and protection factors in school dropout from the Policarpa Educational Institution. Revista UNIMAR, 38(1), 35–63. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-1-art2

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-06-28

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: