Standardized tests and their results in a degree

Authors

  • José Eriberto Cifuentes Medina Docente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • José Antonio Chacón Benavides Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Luis Ángel Fonseca Correa Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar37-1-art4

Keywords:

Standardized Tests, Saber Pro.

Abstract

Introduction: the research analyzes the differences in the results of the Examinations on Quality of Higher Education, now called Saber Pro, of the students of the Bachelor of Science degree in Basic Education with emphasis in Mathematics, Humanities and Spanish Language. Methodology: Databases of the results of the program tests were downloaded, from the FTP-ICFES system and operated with the numerical scores, the name of the career, and the modality of distance education with virtual support of the students of the degree in Basic Education. Results: it is evident that there are no significant gaps in the results of the Generic Components modules since in most of them it is above the average of the Education reference group and below the national average. Conclusions: the differences between the results of the students of the program according to the established modules were verified, as it is necessary to reformulate, through pedagogical, methodological and didactic strategies, the formation of the Basic Education graduates, for the sake of strengthening the competences related to the teaching, evaluating and forming, inherent of the graduates.

Author Biographies

José Eriberto Cifuentes Medina, Docente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Doctor en Educación, Universidad de Baja California, México. Magíster en Educación. Especialista en Educación con énfasis en Evaluación Educa-tiva. Licenciado en Teología. Licenciado en Filosofía y Educación Religiosa, Universidad Santo Tomás. Estudiante de Licenciatura en Ciencias Sociales, Fundación Universitaria del Área Andina. Docente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Grupo de investigación SIEK.

José Antonio Chacón Benavides, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Magíster en Administración y Planificación Educativa. Especialista en Educación Personalizada. Licenciado en Ciencias de la Educación Física y Matemáticas. Docente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Luis Ángel Fonseca Correa, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Magíster (C) en Didáctica de la Matemática, Universidad de la Rioja, España. Licenciado en Ciencias de la Educación Física y Matemáticas. Docen-te Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Grupo de investigación SIEK.

References

Cifuentes, J. (2016). Reformas educativas y organismos multilaterales en América Latina. Cultura Científica, 14, 70-81

Cortés, L. (2015). Competencias que evalúa la Prueba Saber 11 según el ICFES. Recuperado de https://blog.ipler.com/que-evalua-la-prueba-saber-11

Egido, I. (2005). Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. Tendencias Pedagógicas, 10, 17-28.

Escudero, J. (2006). El espacio europeo de educación superior: ¿será la hora de la renovación pedagógica de la universidad? Murcia, España: ICE, Universidad de Murcia.

Krawczyk, N. (2002). La reforma educativa en América Latina desde la perspectiva de los organismos multilaterales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 7(16), 627-663.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2018). Estándares Básicos de Competencia. Pruebas Saber 3°, 5° y 9°. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-244735.html

Popham, W. (s.f.). ¿Por qué las pruebas estandarizadas no miden la calidad educativa? Recuperado de

https://www.oei.es/.../pruebas_estandarizadas_no_miden_calidad_educativa.

Plazas, R. y Becerra, R. (2016). Una mirada a las Pruebas Saber Pro en la calidad de la educación superior en Colombia. Revista Pensamiento Republicano, 3, 107-116.

Tedeso, J. (1998). Panorama y Desafíos de la Educación. Los desafíos de las reformas educativas en América Latina. Pedagogía y Saberes, 14, 5-14. https://doi.org/10.17227/01212494.14pys5.14

How to Cite

Cifuentes Medina, J. E., Chacón Benavides, J. A., & Fonseca Correa, L. Ángel. (2019). Standardized tests and their results in a degree. Revista UNIMAR, 37(1), 69–81. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar37-1-art4

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-06-13

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views