Job performance of graduates of Occupational Therapy of Universidad Mariana

Authors

  • Omar Arturo Jurado Garcí­a Universidad Mariana
  • Karol Estefaní­a Ayala Yela
  • Johana Madeleine Escobar Ascuntar
  • Alba Maribel Moreno Ojeda

Keywords:

Desempeño laboral, campos de acción, egresados, terapia ocupacional

Abstract

The main objective of this study was to know the job performance of the Occupational Therapists graduated from the Universidad Mariana between 2010-2014, identifying sociodemographic characteristics, fields of action and professional qualification needs in order to foster the generation of training strategies derived from the Occupational Therapy program. The research is quantitative, analytical empirical descriptive type. The sample was 40 graduates of the Occupational Therapy program of Universidad Mariana.In order to collect the information, the virtual survey technique was applied, which showed that 65% of the graduates are working in the health field and 20% in the field of education. The characterization of the variables of the work profile allows knowing the necessities that favor the program and to the future graduates, by which it is identified that in the fields of health and education there is a greater labor demand. Each of the fields of action and the services they provide are the fundamental basis for an excellent job performance, which gives them great job opportunities at the national level. The strengthening of the knowledge acquired through diplomas, specializations or master’s degrees contributes to the future graduates in the enrichment of their capacities and abilities, allowing them to perform in the labor world.

Author Biographies

Omar Arturo Jurado Garcí­a, Universidad Mariana

Maestrante en Salud Pública; Especialista en Alta Gerencia; Terapeuta Ocupacional. Docente Programa de Terapia Ocupacional, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Karol Estefaní­a Ayala Yela

Estudiante IX semestre de Terapia Ocupacional, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Johana Madeleine Escobar Ascuntar

Estudiante IX semestre de Terapia Ocupacional, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Alba Maribel Moreno Ojeda

Estudiante IX semestre de Terapia Ocupacional, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Aguilar, I. (2004). El Recurso Humano frente a la Glo-balización.Civilizar, Revista Electrónica de Difusión Científica.Recuperado de http://repository.usergio-arboleda.edu.co/bitstream/handle/11232/190/Cienci-asSocialesyHumanas243.pdf?sequence=1

Arcos, V. (2007). Caracterización del desempeño laboral del Terapeuta Ocupacional en la ciudad de Pasto (Trabajo de Grado). Universidad Mariana. Pasto.

Argote, L., Duque, Á., González, L., Payán, A., Payán, C., Rojas, L. y Tovar, M. (2001). Los egresados y su desempeño en el medio: un desafío de las instituciones formadoras del recurso humano en salud. ColombiaMédica 32(4), 169-173.

Egas, J. y Jurado, O. (2010). Desempeño laboral de los egresados del programa de Terapia Ocupacional de la Universidad Mariana, en la ciudad de San Juan de Pasto. Manuscrito inédito, Programa de Terapia Ocupacional, Universi-dad Mariana, Pasto.

Gómez, M. (2003). Terapia ocupacional en el mundo lab-oral.Recuperado de http://www.terapia-ocupacional.com/articulos/Miguel_Gomez.shtml

Hernández, E., Solís, R. y Stefanovich, A. (2012). Mercado laboral de profesionistas en México: diagnóstico (2000-2009) y prospectiva (2010-2020). México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior ANUIES.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación (5ª. ed.). México: Mc-Graw-Hill Interamericana.

Imperatore, E. y Gómez, S. (2010). Desarrollo de la terapia ocupacional en Latinoamérica. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/129464

Jaramillo, A., Giraldo, A. y Ortiz, J. (2006). Estudios sobre egresados. La experiencia de la Universidad EAF-IT. Revista Universidad EAFIT, 42(141), 111-124.

Manet, L. (2014). Modelos de desarrollo regional: teorías y factores determinantes. Nóesis: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 23(46), 18-57. https://doi.org/10.20983/noesis.2014.2.1

Panaifo, R. (2015). Gestión del Potencial y Talento Humano y su relación con el Desempeño Laboral. Recuperado de http://repositorio.upp.edu.pe/xmlui/handle/UPP/56

Peterson, A. y Sánchez, D. (2016). Percepción del empleador: competencias del egresado de Enfermería de la Universidad Popular del Cesar. Advocatus, (26), 227-237. https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.26.944

Pineda, E. y Alvarado, E. (1994). Metodología de la investigación: manual para el desarrollo de personal de salud. Washington: Organización Panamericana de la Salud.

Torregroza, Y. y López, D. (2016). Estrategia para incre-mentar la fidelización de los egresados de la Corporación Universitaria Comfacauca, municipio de Popayán (Trabajo de Grado). Facultad de Educación, Universidad Católica de Manizales.

Trujillo, A. (2002). Terapia Ocupacional: conocimiento y práctica en Colombia. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

Trujillo, A., Torres, M., Méndez, J., Peñas, O., Carrizosa, L. y Fernández, A. (2011). Terapia Ocupacional: cono-cimiento y compromiso social. Bogotá: Líneas Creativas.

How to Cite

Jurado Garcí­a, O. A., Ayala Yela, K. E., Escobar Ascuntar, J. M., & Moreno Ojeda, A. M. (2017). Job performance of graduates of Occupational Therapy of Universidad Mariana. Revista UNIMAR, 35(1), 165–174. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/1446

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2017-06-13

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: