Soft skills from the context of the Fourth Industrial Revolution in Psychology Practitioners

Authors

  • Mary Isabel Salamanca Vargas Universidad Popular del Cesar
  • Egle María González Universidad Metropolitana de Educación Ciencia y Tecnología
  • Nerys Esther Martínez Trujillo Universidad de la Guajira

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art8

Keywords:

soft skills, fourth industrial revolution, practitioners, psychology

Abstract

The objective of this research was to understand the importance of soft skills from the context of the Fourth Industrial Revolution in the Psychology Interns of the Universidad Popular del Cesar. Understanding that soft skills are associated with personality traits, therefore, the professional of this era must have socioemotional competencies that do not focus on the set of knowledge, but include skills that are acquired through learning, practice and experience. In this sense, the study consisted of three stages: descriptive, structural and analysis of the information. The discussion of the results revolved around those relevant aspects coming from the interpretation of the data obtained through the in-depth interview conducted with four members of the Psychology program who participate in the professional practices, which allowed the researcher to know their opinions regarding the categories addressed. It was concluded that the interns know the soft skills and their importance on their future as Psychology professionals in the current labor market, marked by technology, virtuality and the immediacy of both production and use

Author Biographies

Mary Isabel Salamanca Vargas, Universidad Popular del Cesar

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana. Especialista en Gerencia del Talento Humano, Universidad de Santander. Psicóloga, Universidad de Pamplona. Diplomatura en Docencia Universitaria, Politécnico Superior de Colombia. Diplomatura en Producción y Escritura de Artículos Científicos, Universidad de Santander. Docente Ocasional Tiempo Completo, Asesora y Evaluadora de Proyectos de Grado, Miembro del Comité de Prácticas Profesionales, Supervisora de Prácticas Formativas Programa de Psicología Universidad Popular del Cesar (Valledupar – Colombia).

Egle María González, Universidad Metropolitana de Educación Ciencia y Tecnología

Doctora en Innovaciones Educativas, Universidad de las Fuerzas Armadas. Magíster Scientiarum en Administración de la Educación, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. Licenciada en Educación Integral, Universidad Católica Cecilio Acosta. Docente Universidad Metropolitana de Educación Ciencia y Tecnología, Panamá.

Nerys Esther Martínez Trujillo, Universidad de la Guajira

Doctora en Ciencias Gerenciales, Universidad Rafael Belloso Chacín URBE Venezuela. Magíster en Educación, Universidad Popular del Cesar. Especialista en Gestión Educativa, Universidad de Pamplona – sede Valledupar. Trabajadora Social, Universidad Simón Bolívar. Diplomatura en Investigación, Universidad de la Guajira. Docente Ocasional Tiempo Completo Universidad de la Guajira.

References

Arias, A. y Redondo, M. (2021). Rasgos de personalidad y habilidades blandas en estudiantes de quinto semestre de Psicología de la Fundación Universitaria del Areandina, Valledupar. Cuaderno de Investigaciones: semilleros andina, 1(14). https://doi.org/10.33132/26196301.1956

Asociación Internacional de Psicología Aplicada. (s.f.). Declaración Internacional de Competencias Fundamentales en Psicología Profesional. https://psychcompinternational.org/wp-content/uploads/2021/05/ipcp_declaration_spanish.pdf

Chávez, N. (2007). Introducción a la Investigación Educativa. Universidad Rafael Belloso Chacín URBE.

Colegio Colombiano de Psicólogos (Colpsic). (2014). Perfil y competencias del psicólogo en Colombia, en el contexto de la salud. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/TH/Psicologia_Octubre2014.pdf

Guerra-Báez, S. P. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicologia Escolar e Educacional, (23). https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464

Ibarra, L. (2015, 11 de octubre). Las 5 grandes habilidades blandas que se requiere en nuestros jóvenes [Blog]. La prensa gráfica. http://blogs.laprensagrafica.com/litoibarra/?p=3621

Llanes-Font, M. y Lorenzo-Llanes, E. (2021). La cuarta revolución industrial y una nueva aliada: calidad 4.0. Ciencias Holguín, 27(2), 67-78.

Marrero, O., Mohamed, R., y Xifra, J. (2018). Habilidades blandas: necesarias para la formación integral del estudiante universitario. Revista Científica Ecociencia, 5, 1-18. https://doi.org/10.21855/ecociencia.50.144

Martínez, M. (2006). La Investigación Cualitativa (Síntesis conceptual). Revista IIPSI, 9(1), 123-146. https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033

Martínez, M. (2013). Ciencia y arte de la metodología cualitativa. Editorial Trillas.

Mora-Sánchez, D. O. (2019). Sustainable Development Challenges and Risks of Industry 4.0: A literature review. Global IoT Summit (GIoTS), 1-6. https://doi.org/10.1109/GIOTS.2019.8766414

National Soft Skills Association (NSSA). (2019). Research and best practices. https://www.nationalsoftskills.org/

Ortega, T. (2016). Desenredando la conversación sobre habilidades blandas. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2016/05/Policy-Brief-Soft-Skills-Spanish-FINAL.pdf.

Pedroza, R. (2018). La universidad 4.0 con currículo inteligente 1.0 en la cuarta revolución industrial. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 168-194. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.377

Pérez, N. (2016). El SENA a la vanguardia de la cuarta revolución industrial. Revista Finnova, 2(4), 35-50.

Santos, D. & Primi, R. (2014). Social and emotional development and school learning: a measurement proposal in support of public policy. https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/social-and-emotional-developmente-and-school-learning1.pdf.

Schwab, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Editorial Debate.

Tito, M. y Serrano, B. (2016). Desarrollo de soft skills, una alternativa a la escasez de talento humano. INNOVA Research Journal, 1(12), 59-76. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n12.2016.81

How to Cite

Salamanca Vargas, M. I., González, E. M., & Martínez Trujillo, N. E. (2023). Soft skills from the context of the Fourth Industrial Revolution in Psychology Practitioners. Revista Criterios, 30(2), 110–126. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art8

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-08-11

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views