Strengthening of interpersonal relationships from the implementation of a didactic sequence for pre-school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/27.2-art3

Keywords:

interpersonal relations, peaceful coexistence, educational strategies, preschool children

Abstract

The present research process was born from the need to strengthen interpersonal relationships between students of the transition degree of the La Laguna Municipal Educational Institution in the municipality of Pitalito, department of Huila, recognizing that they directly affect coexistence in the classroom directly; therefore, improving it is an urgent requirement of the educational community. The research was based on the qualitative paradigm with a social critic approach. The state of interpersonal relationships between children was identified through observation, a technique with which it was also possible to determine different aspects that affect them. With the results obtained, a didactic sequence based on play was designed and implemented that would make it possible to fulfill the proposed objective by enhancing social skills such as empathy, conflict resolution, control of emotions and values such as respect and cooperation. This significantly contributed to the integral development of the children, and also to the establishment of interpersonal relationships mediated by assertiveness; likewise, it promoted integration among students, fostered a climate of peace in the classroom and favored student learning.

Author Biographies

Lyesel Magaly Perdomo-España, Institución Educativa Municipal La Laguna

Estudiante Maestría en pedagogía (Universidad Mariana CAT Pitalito); Licenciada en Educación básica primaria de la Universidad Mariana CAT Pitalito; Docente Institución Educativa Municipal La Laguna,
Pitalito, Huila, Colombia

Sandra Liliana Vargas-Jacobo, Colegio La Presentación

Estudiante Maestría en pedagogía (Universidad Mariana CAT Pitalito); Licenciada en Educación básica primaria de la Universidad Mariana CAT Pitalito; Docente Colegio La Presentación, Pitalito, Huila, Colombia.

References

Alvarado, L. y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Sapiens, Revista Universitaria de Investigación, 9(2), 187-202.

Bonilla-Castro, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá de dilema de los métodos: la investigación en Ciencias Sociales (3.ª ed.). Universidad de Los Andes y Grupo Editorial Norma.

Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43.

Carrasco, M.Á. y Gónzales, M.J. (2006). Aspectos conceptuales de la agresión: definición y modelos explicativos. Acción Psicológica, 4(2), 7-38. https://doi.org/10.5944/ap.4.2.478

Cascón, P. (2000). Educar en y para el conflicto. Unesco.

Chacón, M. (2006). La enseñanza reflexiva en la formación de los estudiantes de pasantias de la carrera de Educación Básica Integral (Tesis doctoral). Universitat Rovira i Virgili. https://www.tdx.cat/handle/10803/8921

Coll, C., Colomina, R., Ornubia, J. y Rochela, M. (1992). Actividad conjunta y habla: una aproximación al estudio de los mecanismos de influencia educativa. Infancia y Aprendizaje, 59(60), 189-232. https://doi.org/10.1080/02103702.1992.10822356

De Souza Barcelar, L. (2009). Competencias emocionales y resolución de conflictos interpersonales en el aula. Universidad Autónoma de Barcelona.

Deutsch, M. (1993). Educating for a peaceful world. American Psychologist, 48(5), 510-517. https://doi.org/10.1037/0003-066X.48.5.510

Díaz-Barriga, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM.

Fernández, O., Luquez, P. y Leal, E. (2010). Procesos socio-afectivos asociados al aprendizaje y práctica de valores en el ámbito escolar. TELOS, 12(1), 63-78.

Gardner, H. (1993). Estructura de la Mente. Basic Books, división de Harper Collins Publisher Inc., Nueva York.

Goleman, D. (1995). La inteligencia emocional. Penguin Ramdon House, Grupo Editorial S.A.S.

Guevara, B., Zambrano, A. y Evies, A. (2007). ¿Para qué educar en valores? Educación en Valores, 1(7), 96-106.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Iafrancesco, G.M. (2004). La Educación Integral en el Preescolar. Editorial Magisterio.

Johnson, D., Johnson, R. y Holubec, E. (1999). Los nuevos círculos del aprendizaje: la cooperación en el aula y la escuela (Trad. Gloria Vitale). Editorial Paidós SAICF.

Lacunza, A.B. y Contini, N. (2009). Las habilidades sociales en los niños preescolares en contextos de pobreza. Ciencias Psicológicas, 3(1), 57-66. https://doi.org/10.22235/cp.v3i1.137

Lantieri, L. y Goleman, D. (2009). Inteligencia emocional infantil y juvenil. Aguilar.

McCarthy, C. (1992). Why we must teach peace. Educational Leadership, 50(1), 6-9.

Marcos, A. (2011). Aprender haciendo: paideia y phronesis en Aristóteles. Educação, 34(1), 13-24.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1998). Lineamientos Curriculares de Preescolar. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-89869.html?_noredirect=1

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2013). Guías pedagógicas para la convivencia escolar. Ley 1620 de 2013 – Decreto 1965 de 2013. Ministerio de Educación Nacional.

Montessori, M. (1949). Formación del hombre: prejuicios y nebulosas, analfabetismo mundial. Pierson Publishing Company.

Posso, P., Sepúlveda, M., Navarro, N. y Laguna, C. (2015). La lúdica como estrategia pedagógica para fortalecer la convivencia escolar. Lúdica Pedagógica, (21), 163-174. https://doi.org/10.17227/01214128.21ludica163.174

Sánchez, D.G. (2017). El mejoramiento de las relaciones interpersonales en la educación preescolar a través del trabajo colaborativo. https://www.semanticscholar.org/paper/El-mejoramiento-de-las-relaciones-interpersonales-a-Ch%C3%A1vez/031c14d5d3230a943d972837703933006931233f

Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. Mc Graw - Hill Interamericana de España.

Savater, F. (1997). El valor de educar (2.a ed.). Editorial Ariel.

Schneider, M. y Robin, A. (1992). La técnica de la "tortuga", un método para el autocontrol de la conducta impulsiva. Problemas psicológicos en la infancia, 127 - 164.

Shapiro, L. (1997). La Inteligencia Emocional de los Niños. Vergara Editor, S.A.

Villa, E., y Leyton, O. (2016). La lúdica como estrategia pedagógica en la resolución de conflictos de los estudiantes del grado Transición de la Institución Educativa General Santander de Calarcá, Quindio. Fundación Universitaria Los Libertadores. repository.libertadores.edu.co/handle/11371/848

How to Cite

Perdomo-España, L. M., & Vargas-Jacobo, S. L. (2020). Strengthening of interpersonal relationships from the implementation of a didactic sequence for pre-school. Revista Criterios, 27(2), 70–90. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/27.2-art3

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-12-07

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: