Effectiveness of a life skills program in psychiatric patients

Authors

  • Laurin Rengifo-Rengifo Universidad Mariana
  • Guiseth Alejandra Guerrero-Revelo Corporación Colombia Internacional (CCI)
  • Karen Vanessa Burbano-Narváez Hospital San Rafael de Pasto
  • Diana Camila Ordoñez-Hoyos Hospital San Rafael de Pasto
  • Diego Alejandro Mera-Jaramillo Hospital San Rafael de Pasto

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/27.1-art6

Keywords:

life skills, psychiatric patients, intervention program

Abstract

The research’s goal was designing a life skills program in a psychiatric hospital in San Juan de Pasto. It was structured from the application of the HPV Test developed by Díaz, Rosero, Melo and Aponte. This program was developed with two groups of patients with intramural treatment. The results involve low scores in interpersonal relationships, management of feelings and emotions, critical thinking, resolution of problems and conflicts, which were taken into account in the formulation of eleven sessions. The results were based on the application of pretest and postest procedures; these phases got a significance level above 90 % according to Student’s T, and Wilcoxon tests.

Author Biographies

Laurin Rengifo-Rengifo, Universidad Mariana

Magíster en Terapia de Conducta (UNED). Docente programa de Psicología, Universidad Mariana, Pasto, Nariño.

Guiseth Alejandra Guerrero-Revelo, Corporación Colombia Internacional (CCI)

Psicóloga, Universidad Mariana.

Karen Vanessa Burbano-Narváez, Hospital San Rafael de Pasto

Psicóloga, Universidad Mariana.

Diana Camila Ordoñez-Hoyos, Hospital San Rafael de Pasto

Psicóloga, Universidad Mariana.

Diego Alejandro Mera-Jaramillo, Hospital San Rafael de Pasto

Psicólogo, Universidad Mariana.

References

Bados, A. (2008). La intervención psicológica: características y modelos. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/4963/1/IPCS%20caracter%C3%ADsticas%20y%20modelos.pdf

Bastidas, J. y Ramírez, J. (2016). Habilidades para la vida de tipo social, un factor protector para las adicciones. Boletín Informativo CEI, 4(1), 20-24.

Carillo-Sierra, S., Rivera-Porras, D., Forgiony-Santos, J., Nuván-Hurtado, I., Bonilla-Cruz, N. y Arenas-Villamizar, V. (2018). Habilidades para la vida como elementos en la promoción y educación para la salud en los adolescentes y jóvenes. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 37(5), 567-572

Comunidad de Madrid. (s.f.) Modelo de control de calidad de la evaluación. Guía para evaluadores. Recuperado de http://www.madrid.org/bvirtual/BVCM019065.pdf

Díaz, L., Rosero, R., Melo, M. y Aponte, D. (2013). Habilidades para la vida: análisis de las propiedades psicométricas de un test creado para su medición. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(2), 181-200.

Díaz-Alzate, M. y Mejía-Zapata, S. (2018). Desarrollo de habilidades para la vida en la prevención del consumo de sustancias psicoactivas: un enfoque crítico al modelo existente. El Ágora USB, 18(1), 203-210. https://doi.org/10.21500/16578031.3450

Huertas, M.A. (2016). Reestructuración y restablecimiento de habilidades sociales del Hospital San Rafael de Pasto. Boletín Informativo CEI, 3(3), 90-93.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). Santa Fe, México: McGraw-Hill /Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Martínez, V. (2014). Habilidades para la vida: una propuesta de formación humana. Itinerario Educativo, (63), 61-89. https://doi.org/10.21500/01212753.1488

Moriana, J., Liberman, R., Kopelowicz, A., Luque, B., Cangas, A. y Alós, F. (2015). El entrenamiento en habilidades sociales en la esquizofrenia. Psicología Conductual, 23(1), 5-24.

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2017). 10 habilidades para la vida según la OMS. Recuperado de https://educacionparalasolidaridad.com/2017/05/03/10-habilidades-para-la-vida-segun-la-oms/

Romero, M. (2016). Pruebas de bondad de ajuste a una distribución normal. Revista Enfermería del Trabajo, 6(3), 105-114.

Sánchez, R. (2015). T-Student. Usos y abusos. Revista Mexicana de Cardiología, 23(1), 59-60.

How to Cite

Rengifo-Rengifo, L., Guerrero-Revelo, G. A., Burbano-Narváez, K. V., Ordoñez-Hoyos, D. C., & Mera-Jaramillo, D. A. (2020). Effectiveness of a life skills program in psychiatric patients. Revista Criterios, 27(1), 141–151. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/27.1-art6

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-06-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: