Effectiveness of a life skills program in psychiatric patients
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/27.1-art6Keywords:
life skills, psychiatric patients, intervention programAbstract
The research’s goal was designing a life skills program in a psychiatric hospital in San Juan de Pasto. It was structured from the application of the HPV Test developed by Díaz, Rosero, Melo and Aponte. This program was developed with two groups of patients with intramural treatment. The results involve low scores in interpersonal relationships, management of feelings and emotions, critical thinking, resolution of problems and conflicts, which were taken into account in the formulation of eleven sessions. The results were based on the application of pretest and postest procedures; these phases got a significance level above 90 % according to Student’s T, and Wilcoxon tests.
Author Biographies
Laurin Rengifo-Rengifo, Universidad Mariana
Magíster en Terapia de Conducta (UNED). Docente programa de Psicología, Universidad Mariana, Pasto, Nariño.
Guiseth Alejandra Guerrero-Revelo
Psicóloga, Universidad Mariana.
Karen Vanessa Burbano-Narváez
Psicóloga, Universidad Mariana.
Diana Camila Ordoñez-Hoyos
Psicóloga, Universidad Mariana.
Diego Alejandro Mera-Jaramillo
Psicólogo, Universidad Mariana.
References
Bados, A. (2008). La intervención psicológica: características y modelos. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/4963/1/IPCS%20caracter%C3%ADsticas%20y%20modelos.pdf
Bastidas, J. y Ramírez, J. (2016). Habilidades para la vida de tipo social, un factor protector para las adicciones. Boletín Informativo CEI, 4(1), 20-24.
Carillo-Sierra, S., Rivera-Porras, D., Forgiony-Santos, J., Nuván-Hurtado, I., Bonilla-Cruz, N. y Arenas-Villamizar, V. (2018). Habilidades para la vida como elementos en la promoción y educación para la salud en los adolescentes y jóvenes. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 37(5), 567-572
Comunidad de Madrid. (s.f.) Modelo de control de calidad de la evaluación. Guía para evaluadores. Recuperado de http://www.madrid.org/bvirtual/BVCM019065.pdf
Díaz, L., Rosero, R., Melo, M. y Aponte, D. (2013). Habilidades para la vida: análisis de las propiedades psicométricas de un test creado para su medición. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(2), 181-200.
Díaz-Alzate, M. y Mejía-Zapata, S. (2018). Desarrollo de habilidades para la vida en la prevención del consumo de sustancias psicoactivas: un enfoque crítico al modelo existente. El Ágora USB, 18(1), 203-210. https://doi.org/10.21500/16578031.3450
Huertas, M.A. (2016). Reestructuración y restablecimiento de habilidades sociales del Hospital San Rafael de Pasto. Boletín Informativo CEI, 3(3), 90-93.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). Santa Fe, México: McGraw-Hill /Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Martínez, V. (2014). Habilidades para la vida: una propuesta de formación humana. Itinerario Educativo, (63), 61-89. https://doi.org/10.21500/01212753.1488
Moriana, J., Liberman, R., Kopelowicz, A., Luque, B., Cangas, A. y Alós, F. (2015). El entrenamiento en habilidades sociales en la esquizofrenia. Psicología Conductual, 23(1), 5-24.
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2017). 10 habilidades para la vida según la OMS. Recuperado de https://educacionparalasolidaridad.com/2017/05/03/10-habilidades-para-la-vida-segun-la-oms/
Romero, M. (2016). Pruebas de bondad de ajuste a una distribución normal. Revista Enfermería del Trabajo, 6(3), 105-114.
Sánchez, R. (2015). T-Student. Usos y abusos. Revista Mexicana de Cardiología, 23(1), 59-60.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |