Student conceptions about Economic and Financial Education

Authors

  • Giovanny Andrés Martínez Ordoñez Banco de las Microfinanzas Bancamía
  • Mónica Doralis Ortega Urbano Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/26.2-art7

Keywords:

Conception, Education, Economy, Finance, Budget, Savings, Administration, Debt, Negotiation, Knowledge, Skill, Attitude

Abstract

This research determined the judgments that students have about Economic and Financial Education, by analyzing the variables: Concepts and Development of the subject or projects. Following subvariables were taken into account: Contents (budget, savings, debt management, banking services and financial negotiations), Methodological strategies, and School and family application, through the indicators: Knowledge, Skills and Attitudes.
The analysis of the graphs allowed us to affirm that the students had some experience around Economic and Financial Education. This affected in some way the formation of notions, concepts and structures related to the subject, which is why many of them manifested a clear conception of savings, budget, debt management, banking services and financial negotiations, with a certain skill level. However, the lack of an institutional policy that encourages financial practices prevents attitudes from being the most desirable.

Author Biographies

Giovanny Andrés Martínez Ordoñez, Banco de las Microfinanzas Bancamía

Médico Veterinario. Subgerente del Banco de las Microfinanzas Bancamía, Pasto. Gerente financiero de la empresa “Distrimascotas del Sur” y Empresario en el sector agropecuario.

Mónica Doralis Ortega Urbano, Universidad Mariana

Contadora Pública; Tecnóloga en Regencia de Farmacia. Docente de Regencia de Farmacia, Universidad Mariana. Gerente financiera de “Droguería Panacea”, asociada a COOPI-DROGAS; Empresaria en el sector farmacéutico.

References

Andrade, A., Martínez, S. y Murphy, J. (2015). Las competencias financieras en jóvenes de instituciones de educación básica en Bogotá y United Word College (UWC – USA) (Trabajo de Grado). Institución Alberto Merani. Recuperado de http://fliphtml5.com/pjcep/vcnz/basic

Anónimo. (2006). El dinero y el ahorro. Un buen mañana se planifica hoy. Recuperado de https://www.economicas.unsa.edu.ar/afinan/informacion_general/book/libro_dinero_y_ahorro.pdf

Ballesteros, E. (s.f.). Estadística descriptiva univariante mediante el gráfico de caja y bigotes. Recuperado de https://eprints.ucm.es/35985/19/EL%20%20GR%C3%81FICO%20%20DE%20%20CAJA.pdf

Comisión Intersectorial para la Educación Económica y Financiera (CIEEF). (2017). Estrategia Nacional de Educación Económica y Financiera de Colombia (ENEEF). Recuperado de www.superfinanciera.gov.co›descargas›downloadname꞊estrategia_...

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994 “por la cual se expide la ley general de educación”. Bogotá, Colombia. Recuperada de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Congreso de la República de Colombia. (2011). Ley 1450 de 2011 “por la cual se expide el Plan Nacional de Desarrollo, 2010-2014”. Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1450_2011.html

Corporación Andina de Fomento (CAF). (2013). La educación financiera en América Latina y el Caribe. Situación actual y Perspectivas. Recuperado de https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/OECD_CAF_Financial_Education_Latin_AmericaES.pdf.

Guibe. (s.f.). Teorías sobre el aprendizaje. Recuperado de https://www.monografias.com/trabajos/teorapren/teorapren.shtml

Malave, N. (2007). Trabajo modelo para enfoques de investigación acción participativa. Programas nacionales de formación. Escala tipo Likert. Recuperado de https://docplayer.es/15964610-Trabajo-modelo-para-enfoques-de-investigacion-accion-participativa-programas-nacionales-de-formacion-escala-tipo-likert-diseno-msc.html

Ministerio de Hacienda y Crédito Público, Ministerio de Educación, Banco de la República, Superintendencia Financiera de Colombia, Fondo de Garantías de Instituciones Financieras, Fondo de Garantías de Entidades Cooperativas y el Autorregulador del Mercado de Valores. (2010). Estrategia nacional de educación económica y financiera. Una propuesta para su implementación en Colombia. Recuperado de https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/banrep/article/view/8993

Moreno, I. (2004). La utilización de recursos y medios didácticos en el aula. Recuperado de https://webs.ucm.es/info/doe/profe/isidro/merecur.pdf

Parra, J., Santiago, E., Murillo, M. y Atonal, C. (2010). Estrategias para negociaciones exitosas. E-Gnosis, 8, 1-13.

Quijano, A. (1988). Notas sobre los problemas de la investigación social en América Latina. Cuadernos del Cendes, 9, 110-119.

Sebstad, J., Cohen, M. y Stack, K. (2006). Evaluación de Resultados de la Educación Financiera. Washington: Microfinance Opportunities.

Videla, R. (2010). Clases pasivas, clases activas y clases virtuales. ¿Transmitir o construir conocimientos? RAR, 74(2), 187-191.

How to Cite

Martínez Ordoñez, G. A., & Ortega Urbano, M. D. (2019). Student conceptions about Economic and Financial Education. Revista Criterios, 26(2), 153–176. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/26.2-art7

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-12-08

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views