Student conceptions about Economic and Financial Education
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/26.2-art7Keywords:
Conception, Education, Economy, Finance, Budget, Savings, Administration, Debt, Negotiation, Knowledge, Skill, AttitudeAbstract
This research determined the judgments that students have about Economic and Financial Education, by analyzing the variables: Concepts and Development of the subject or projects. Following subvariables were taken into account: Contents (budget, savings, debt management, banking services and financial negotiations), Methodological strategies, and School and family application, through the indicators: Knowledge, Skills and Attitudes.
The analysis of the graphs allowed us to affirm that the students had some experience around Economic and Financial Education. This affected in some way the formation of notions, concepts and structures related to the subject, which is why many of them manifested a clear conception of savings, budget, debt management, banking services and financial negotiations, with a certain skill level. However, the lack of an institutional policy that encourages financial practices prevents attitudes from being the most desirable.
Author Biographies
Giovanny Andrés Martínez Ordoñez, Banco de las Microfinanzas Bancamía
Médico Veterinario. Subgerente del Banco de las Microfinanzas Bancamía, Pasto. Gerente financiero de la empresa “Distrimascotas del Sur” y Empresario en el sector agropecuario.
Mónica Doralis Ortega Urbano, Universidad Mariana
Contadora Pública; Tecnóloga en Regencia de Farmacia. Docente de Regencia de Farmacia, Universidad Mariana. Gerente financiera de “Droguería Panacea”, asociada a COOPI-DROGAS; Empresaria en el sector farmacéutico.
References
Andrade, A., Martínez, S. y Murphy, J. (2015). Las competencias financieras en jóvenes de instituciones de educación básica en Bogotá y United Word College (UWC – USA) (Trabajo de Grado). Institución Alberto Merani. Recuperado de http://fliphtml5.com/pjcep/vcnz/basic
Anónimo. (2006). El dinero y el ahorro. Un buen mañana se planifica hoy. Recuperado de https://www.economicas.unsa.edu.ar/afinan/informacion_general/book/libro_dinero_y_ahorro.pdf
Ballesteros, E. (s.f.). Estadística descriptiva univariante mediante el gráfico de caja y bigotes. Recuperado de https://eprints.ucm.es/35985/19/EL%20%20GR%C3%81FICO%20%20DE%20%20CAJA.pdf
Comisión Intersectorial para la Educación Económica y Financiera (CIEEF). (2017). Estrategia Nacional de Educación Económica y Financiera de Colombia (ENEEF). Recuperado de www.superfinanciera.gov.co›descargas›downloadname꞊estrategia_...
Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994 “por la cual se expide la ley general de educación”. Bogotá, Colombia. Recuperada de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Congreso de la República de Colombia. (2011). Ley 1450 de 2011 “por la cual se expide el Plan Nacional de Desarrollo, 2010-2014”. Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1450_2011.html
Corporación Andina de Fomento (CAF). (2013). La educación financiera en América Latina y el Caribe. Situación actual y Perspectivas. Recuperado de https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/OECD_CAF_Financial_Education_Latin_AmericaES.pdf.
Guibe. (s.f.). Teorías sobre el aprendizaje. Recuperado de https://www.monografias.com/trabajos/teorapren/teorapren.shtml
Malave, N. (2007). Trabajo modelo para enfoques de investigación acción participativa. Programas nacionales de formación. Escala tipo Likert. Recuperado de https://docplayer.es/15964610-Trabajo-modelo-para-enfoques-de-investigacion-accion-participativa-programas-nacionales-de-formacion-escala-tipo-likert-diseno-msc.html
Ministerio de Hacienda y Crédito Público, Ministerio de Educación, Banco de la República, Superintendencia Financiera de Colombia, Fondo de Garantías de Instituciones Financieras, Fondo de Garantías de Entidades Cooperativas y el Autorregulador del Mercado de Valores. (2010). Estrategia nacional de educación económica y financiera. Una propuesta para su implementación en Colombia. Recuperado de https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/banrep/article/view/8993
Moreno, I. (2004). La utilización de recursos y medios didácticos en el aula. Recuperado de https://webs.ucm.es/info/doe/profe/isidro/merecur.pdf
Parra, J., Santiago, E., Murillo, M. y Atonal, C. (2010). Estrategias para negociaciones exitosas. E-Gnosis, 8, 1-13.
Quijano, A. (1988). Notas sobre los problemas de la investigación social en América Latina. Cuadernos del Cendes, 9, 110-119.
Sebstad, J., Cohen, M. y Stack, K. (2006). Evaluación de Resultados de la Educación Financiera. Washington: Microfinance Opportunities.
Videla, R. (2010). Clases pasivas, clases activas y clases virtuales. ¿Transmitir o construir conocimientos? RAR, 74(2), 187-191.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |