Impact of the Master’s Degree in Health Administration through its graduates, 2013 - 2016
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios.25.1-art-2Keywords:
Impact, Graduates, Postgraduate, Administration, HealthAbstract
DOI: 10.31948/rev.criterios.25.1-art-2
This article aims at determine the impact of the Master's Degree in Health Administration through its graduates and students who have already finished and have not received the degree, during the period 2013-2016. The followed methodology was a mixed, sequential, quantitative descriptive and cross-sectional approach, with a sample of 63 participants, and qualitative narrative type with 12 participants. Results: female predominance was found and an average age of 40 years, the percentage of non-graduated graduates was low and they associated this condition to the lack of completion of their degree work. The majority of the graduates are linked to work in areas related to masters and perceive the program positively, although they find shortcomings in relation to the research training and the theoretical component of the current curriculum. Conclusion: the program has a positive impact, from the perspective of graduates and students who have already finished and have not received the degree, however there are aspects to improve, for which this study defines guidelines to take into account in subsequent improvement plans.
Author Biographies
Marco Antonio Chamorro Lucero, Universidad Mariana
Docente e investigador. Grupo de investiga-ción GIESUM. Facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales. Universidad Mariana, Pasto, Nariño, Colombia.
Ximena Alexandra Hoyos Patiño, Universidad Mariana
Docente Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
References
Asamblea Médica Mundial. (2013). Declaración de Helsinki de la AMM. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Recuperado de http://www.redsamid.net/archivos/201606/2013-declaracion-helsinki-brasil.pdf?1
Basante, Y., Miranda, L. y Maya, G. (2015). Características sociodemográficas y laborales de egresados de programas de posgrados en Salud. Revista UNIMAR, 33(2), 99-114.
Herrera, J., García, R. y Herrera, K. (2016). La encrucijada bioética del sistema de salud colombiano: entre el libre mercado y la regulación estatal. Revista de Bioética y Derecho, 36, 67‐84
Ministerio de Salud. (1993). Resolución 8430 de octubre 4 de 1993 “por la cual se establece las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud”. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF
Observatorio Laboral para la Educación. (2013). Estadísticas. Recuperado de http://www.graduadoscolombia.edu.co/html/1732/propertyvalue-40075.html
Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2
Presidencia de la República de Colombia. (2015). Decreto 1075 de 26 de mayo 2015 “por medio del cual se expide el Decreto Único Reglamentario del Sector Educación”. Recuperado de http://www.educacionbogota.edu.co/archivos/Temas%20estrategicos/FSE/2015/Normograma/Decretos/decreto_1075_de_2015_pag__1-100.pdf
Universidad Mariana. (s.f.). 13. Programa de Egresados. Recuperado de http://www.umariana.edu.co/pedagogia/13-EGRESADOS/Egresados.pdf
Universidad Mariana. (2014). Plan de Desarrollo Institucional, Carta de Navegación 2014-2020. San Juan de Pasto, Colombia: Universidad Mariana.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |