Human management as a factor of success in family businesses in the Colombian coffee belt

Authors

  • María Angélica Quintero Castro
  • Víctor Hernando Macías Ramírez Universidad de Manizales

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios.25.1-art

Keywords:

Family businesses, Human Management, Succession, hiring processes

Abstract

DOI: https://doi.org/10.31948/rev.criterios.25.1-art

The present work is made up of one of the results of the research entitled 'Factors of success of the family companies of Manizales, Pereira and Armenia', which includes the study of 27 cases of regional societies, in order to determine the main factors of success that affect the administrative and organizational orders for a family business.

The document expresses the importance of human management, establishing it as a notable factor for the achievement of success, stability and survival of family businesses in the coffee belt, having as its main foundation, the appropriate practices of governance and human management that generate an orientation and concrete direction for the companies that were taken as subjects of sample and analysis.

The disappearance of family businesses is usually due to determining factors such as succession in management, the lack of practices directed towards good human management, and the deficiency of professional competences of family members to exercise in due form the assigned positions, elements that must be strengthened to avoid closing these types of companies.

 

Author Biographies

María Angélica Quintero Castro

Especialista en Gerencia de Talento Humano, Universidad de Manizales.

Víctor Hernando Macías Ramírez, Universidad de Manizales

Magíster en Administración; Adminis-trador de Empresas. Docente investigador Universidad de Manizales. Tutor del Semi-llero de investigación ‘Pensamiento empre-sarial’, adscrito al Grupo de Investigación ‘Administración y Gerencia del Talento Humano’ de la Facultad de Ciencias Conta-bles, Económicas y Administrativas.

References

Aktouf, O. (2001). La Administración: entre Tradición y Renovación. Cali, Colombia: Artes Gráficas del Valle Ltda.

Amat, J. (2000). La continuidad de la empresa familiar. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/31607196_La_Continuidad_de_la_Empresa_Familiar

Calderón, G. (2006). La gestión humana y sus aportes a las organizaciones colombianas. Cuadernos de Administración, 19(31), 9-55.

Cardona, J. y Calderón, G. (2006). El impacto del aprendizaje en el rendimiento de las organizaciones. Cuadernos de Administración, 19(32), 11-43.

Chiavetano, I. (2007). Introducción a la teoría general de la administración (7a. ed.). Mexico: Mc Graw Hill Interamericana.

Corona, J. y Téllez, J. (2011). El protocolo familiar. En JF Corona (Coord.), Empresa Familiar: aspectos jurídicos y económicos (pp. 793-835). Barcelona, España: Ediciones Deusto.

Congreso de la República de Colombia. (1931). Ley 58 de 1931 “por la cual se crea la Superintendencia de Sociedades Anónimas y se dicta otras disposiciones”. Bogotá, Colombia. Recuperado de https://www.redjurista.com/Documents/ley_58_de_1931_congreso_de_la_republica.aspx#/

Danco, L. (2003). Beyond survival, a guide for business owners and their families. Predictable Futures, Incorporated, 2003.

Daft, R. (2011). Teoría y diseño organizacional (10a. ed.). México: Cengage Learning Editores S.A. de C.V.

Gallego, I. (2012). La empresa familiar. Su concepto y delimitación jurídica. Cuadernos de Reflexión, 14, 1-45.

Garza, M., Medina, J., Cheín, N., Jiménez, K., Ayup, J., & Díaz, J. (2011). Los valores familiares y la empresa familiar en el nordeste de México. Cuadernos de Administración, 24(42), 315-333.

Gersick, K. (Ed.). (1994). Handbook of Family Business Research, 1969-1994. Recuperado de https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1741-6248.1994.00103.x

Gersick, K., Davis, J., McCollom, M., & Lansberg, I. (1996). Generation to generation: Life cycles of the family business. Boston: Harvard Business School Press. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1994.00103.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1994.00103.x

Gómez-Betancourt, G., Betancourt, J. y Zapata, N. (2012). Empresas familiares multigeneracionales. Entramado, 8(2), 38-49.

Hodge, B., Gales, L. y Anthony, W. (2003). Teoría de la organización. Un enfoque estratégico (6a. ed.). Mexico: Pearson, Prentice Hall.

Leach, P. (2010). La empresa familiar. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica.

Macías, V. (2011). La sucesión en empresas de familia. Un análisis desde la Teoría de la Agencia: Caso Departamento de Caldas (Proyecto de Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/3587/1/victorhernandomaciasramirez.2011.pdf

Macías, V. y Ramírez, D. (2011). Sucesión en empresas familiares. Análisis desde la teoría de la agencia. Caso: Caldas. Criterio Libre, 9(15), 193-212. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2011v9n15.1208 DOI: https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2011v9n15.1208

Marshall, C., & Rossman, G. (2006). Designing qualitative research (4th ed.). California: Sage Publications.

Medina, D. y García, J. (2004). Dirección estratégica de la empresa turística. Papeles de Economía Española, 102, 162-176.

Molina, P., Botero, S. y Montoya, J. (2016). Empresas de familia: conceptos y modelos para su análisis. Pensamiento & Gestión, 41, 116-149. https://doi.org/10.14482/pege.41.9704 DOI: https://doi.org/10.14482/pege.41.9704

Presidencia de la República de Colombia. (1971). Decreto 410 de 1971 “por el cual se expide el Código de Comercio”. Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.wipo.int/edocs/lexdocs/laws/es/co/co054es.pdf

Real Academia Española. (RAE). (2018). Diccionario de la Lengua Española (23ª. ed.). Recuperado de http://dle.rae.es/srv/fetch?id=Yc72NJZ

Roca, M. (2006). La empresa familiar en el orden jurídico interno y comunitario. En Garrido, M. y Fugardo, J. (Coords.), Patrimonio familiar, profesional y empresarial (pp. 23-62). Barcelona, España: Editorial Bosch.

Rodríguez-Alcaide, J., Rodríguez-Zapatero, M. y Rodríguez-Jiménez, M. (2006). Marco conceptual y liderazgo en la empresa familiar. Cuadernos de Reflexión de la Cátedra Prasa de Empresa Familiar, 2.

Romero, L. (2006). Competitividad y Productividad en empresas familiares pymes. Revista Escuela de Administración de Negocios, 57, 131-141. https://doi.org/10.21158/01208160.n57.2006.378 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n57.2006.378

Shaker, Z., & Pramodita, S. (2004). Family business research: A strategic reflection. Family Business Review, 17(4), 331-346. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2004.00022.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2004.00022.x

Superintendencia de Sociedades. Grupo Estadística. (2006). Sociedades de familia en Colombia, año 2005. Recuperado de https://www.supersociedades.gov.co/imagenes/SOCIED.DE.FLIA1.html

Taylor, F. (2003). Principios de la Administración Científica (2a. ed.). Madrid, España: Editorial Edigrama.

Varela, R. (2008). Innovación empresarial: Arte y ciencia en la creación de empresas (3ª. ed.). Bogotá: Pearson Educación.

Vélez, D., Holguín, H., De la Hoz, G., Durán, Y. y Gutiérrez, I. (2008). Dinámica de la empresa familiar pyme: estudio exploratorio en Colombia. Colombia: Fundes Internacional.

Ward, J. (2000). Cómo desarrollar la Empresa Familiar. Buenos Aires, Argentina: Editorial El Ateneo Argentina.

Yin, R. (s.f.). Case study research. Design and methods (2nd ed.). London: Sage Publications.

How to Cite

Quintero Castro, M. A., & Macías Ramírez, V. H. (2018). Human management as a factor of success in family businesses in the Colombian coffee belt. Revista Criterios, 25(1), 13–25. https://doi.org/10.31948/rev.criterios.25.1-art

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-02-15

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: