Practices of the self in the intersubjective relationships of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art11

Keywords:

Practices of the self, devices of the self, face, other and body

Abstract

This article, a result of research, deals with the self-practices of teachers in intersubjective relationships with students, where their analysis is necessary, for which a qualitative paradigm was followed with a hermeneutic approach and a type of descriptive research. The essential purpose was to reflect on the postures or figures that the teacher represents in the classroom, so important for the good climate in the classroom and professional habitus, thus giving, as one of the fundamental conclusions, the modes of subjectivation of teachers in the field of domination, by wanting to maintain discipline as a requirement for the expected achievements in the academic performance of their students.

Author Biographies

Jessica Andrea Bejarano-Chamorro, Universidad Mariana

Candidata a Doctora en Educación, Universidad del Valle; Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Licenciada en Filosofía y Ciencias Religiosas, Universidad Católica.

Álvaro Burgos-Guerrón, Universidad Nacional de Colombia

Magíster en pedagogía; Ingeniero Mecánico.

Carlos Felipe Escobar-Velásquez, Institución Educativa Las Lajas

Magíster en Pedagogía; Ingeniero eléctrico y electrónico.

References

Aguilar, M.T. (2007). Biopolítica y Fenomenología: Consideraciones en torno al cuerpo objeto. Laguna. Revista de Filosofía, (21).

Bonet, M.T. (2005). La narración histórica en la teoría de Paul Ricoeur. Fragmentos de un debate. Revista Electrónica de Estudios Latinoamericanos, 3(12), 47-67.

Dutch, L. y Melich, J. (2005). Escenarios de la Corporeidad. Editorial Trotta.

Elías, N. (1996). Deporte y ocio en el progreso de civilización. Fondo de Cultura Económica.

Fernández, O. (2015). Levinas y la alteridad: cinco planos. Brocar, Cuadernos de Investigación Histórica, (39), 423-443. https://doi.org/10.18172/brocar.2902

Foucault, M. (1987). Hermenéutica del sujeto. Ediciones de la Piqueta Madrid.

Freire, P. (1996). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI Editores.

Garcés, L.F. y Giraldo, C. (2013). El cuidado de sí y de los otros en Foucault. Principio orientador para la construcción de una bioética del cuidado. Discusiones filosóficas, 14(22), 187-201.

García, J. (2020). La fraternidad como pedagogía del misterio. Religión y Escuela: la revista del profesorado de religión, (338), 26-29.

Gil, R.L., Cortez, A., Trejo, J.H., Avendaño, V.C., Pano, C., Lozano, D., Morales, R., Malagón, R.Y., Rincón, H.L., Vásquez, F., Rondón, G.M., Páez, R.M. y Ortiz, F. (2018). Formación docente y pensamiento crítico en Paulo Freire. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales y Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa. https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0jhs

Giménez, A. (2011). Emmanuel Levinas: humanismo del rostro. Escritos, 19(43), 337-349.

González, B.A, y Pulido, Ó. (2014). Cuidado de sí, como principio educativo. Educación y Ciencia, (17), 125-143.

Granado, T. (2008). Apuntes que señalan una nueva concepción educativa. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Habermas, J. (1990). Pensamiento post metafísico. DF. Tours.

Hernández, B. y Toro, I. (2017). Foucault y el cuidado de sí mismo: una posibilidad para la gestión humana. Revista Espacios, 38(53).

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Jaramillo, O.A. (2015). Las prácticas de sí contemporáneas, como herramienta conceptual para indagar las formas de subjetivación. Textos y Sentidos, (11), 51- 73.

Larrosa, J. (Ed.). (1995). Tecnologías del yo y educación (N. Sobregués y J. Larrosa, Trad.). En Escuela, poder y subjetivación (pp. 253- 332). Las Ediciones de La Piqueta.

López, S.C. (2012). Pedagogía de la fraternidad en situaciones de riesgo. Formación integral para la vida. El Agora USB, 12(1), 185-197. https://doi.org/10.21500/16578031.239

Magendzo, A. (2006). El Ser del Otro: un sustento ético-político para la educación. Polis, Revista Latinoamericana, (15).

Melich, C. y Barcena, F. (2010). La educación como acontecimiento ético. Editorial Paidós.

Molina, C.A. (2012). Otra pedagogía rizomática como desplazamiento de pensamiento. Revista Colombiana de Educación, (63). https://doi.org/10.17227/01203916.1698

Parra, F. (2009). El tiempo, el otro y la muerte, a través de Emmanuel Levinas. Teología y Vida, 50(3), 565-598. https://doi.org/10.4067/S0049-34492009000200004

Pedraza, Z. (2016). Sobre el conocimiento escolar: movimiento y educación sensorial. Revista Íntegra Educativa, 9(1), 15-28.

Quiceno, H. (s.f.). Práctica pedagógica, investigación y formación. http://www.escuelanormalpasto.edu.co/encuentro/site/Documentos/Humberto%20Quiceno-Practica%20pedagogica,%20investigacio%C3%ACn%20y%20formacio%C3%ACn..pdf

Ricoeur, P. (2004). Tiempo y Narración. Configuración del tiempo en el relato histórico (5.a ed.). Siglo XXI Editores S.A. de C.V.

Saldarriaga, O. (2003). Del oficio del maestro. Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia. Cooperativa Editorial Magisterio.

Sevilla, H. (2009). “La práctica de sí” y su consumación en la nada desde el pensamiento de Foucault. Revista Observaciones Filosóficas, (9).

Sossa, A. (2010). Michel Foucault y el cuidado de sí. CONHISREMI, Revista Universitaria Arbitrada de Investigación y Diálogos Académicos, 6(2). 34-45

Taylor, C. (1996). La ética de la autenticidad. Editorial Paidós.

Toscano, D.G. (2008). El bio-poder en Michel Foucault. Universitas Philosophica, 25(51), 39-57.

Valle, J.M. (2020). Acerca de nosotros mismos. Ensayos desde el confinamiento. Editorial CulBuks.

Velasco, M.F. (2010). Paulo Freire, Paul Ricoeur y la identidad narrativa. Revista Realidad 123, 117-147. https://doi.org/10.5377/realidad.v0i123.3317

Vergara, M. (2016). La práctica docente. Un estudio desde los significados. Cumbres, Revista Científica, 2(1), 73-99. https://doi.org/10.48190/cumbres.v2n1a5

Zuluaga, O.L. (1994). Pedagogía, práctica pedagógica y sujetos de la enseñanza. Perspectivas docentes, (13). https://doi.org/10.19136/pd.a0n13.624.

How to Cite

Bejarano-Chamorro, J. A., Burgos-Guerrón, Álvaro, & Escobar-Velásquez, C. F. (2022). Practices of the self in the intersubjective relationships of teachers. Revista Criterios, 29(1), 201–217. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art11

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views