Impact of community robotics workshops on learning and technological perception Impact of community robotics workshops on learning and technological perception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/ru.v43i2.4611

Keywords:

Robotics, technology, innovation, technical skills

Abstract

Current educational initiatives focusing on information and communication technologies (ICTs) and innovation play a key role in developing technological skills. This article presents the results of a study investigating the impact of a community robotics workshop on participants’ learning and their perception of technology. We assessed the acquisition of technical skills, the impact of robotics on daily life, and the willingness to recommend the workshops. A quantitative, survey-based approach was applied, supported by a literature review to ensure the relevance of the instrument and questions. The findings show that participants experienced significant learning and acquired applicable skills. They also gave positive evaluations of the activity and expressed a willingness to recommend it. Overall, the results confirm that educational robotics strengthens technical skills, fosters interest in technology, and bridges digital divides by providing communities with access to technological knowledge.

Author Biographies

Mirta Brítez Ramírez, Universidad Nacional del Este

Profesora investigadora, Universidad Nacional del Este; miembro de la Red Encuentra tu Par, Ciudad del Este, Paraguay.

Carlos Montiel, Universidad Nacional del Este

Vicedecano y profesor, Facultad Politécnica, Universidad Nacional del Este. Ciudad del Este, Paraguay.

Celso Espínola, Universidad Nacional del Este

Vicepresidente, Fundación Santo Domingo, Ciudad Presidente Franco, Paraguay.

References

Borchardt, M. y Roggi, I. (2017). Ciencias de la computación en los sistemas educativos de América Latina. Unesco. https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/siteal-ciencias-computacion.pdf

Castellanos, N. y Montealegre, D. (2023). Implementación de un modelo praxeológico en el desarrollo de un taller de robótica competitiva para educación superior. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 11(1), 45-56. https://doi.org/10.18259/acs.2023006

Castro, A. N., Aguilera, C. A. y Chávez, D. (2022). Robótica educativa como herramienta para la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en la formación universitaria de profesores de educación básica en tiempos de COVID-19. Formación Universitaria, 15(2), 151-162. https://doi.org/10.4067/S0718-50062022000200151

CreaTec 3D. (2024). Semana Europea de la Robótica (ERW) 2024. https://acortar.link/ZvfuaW

European Robotics Week (ERW). (2024). Semana Europea de la Robótica. https://robotica-educativa.hisparob.es/semana-europea-de-la-robotica/

García, J. M. (2020). La robótica educativa como proceso de aprendizaje. En J. García y S. García (comp.), Las tecnologías en (y para) la educación (pp. 159-170). Flasco Editorial. https://publicaciones.flacso.edu.uy/index.php/edutic/article/view/9

Gómez, H., González, M. O. y Aceves, C. E. (2024). La creatividad y pensamiento computacional: una experiencia de formación integral a través de talleres de robótica en universitarios. Ride Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28), e658. https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1901

González-Fernández, M. O., Gómez Rodríguez, H., Flores, J. M. y Huerta Gaytán, P. (2020). Percepción docente de la importancia de integrar la robótica educativa en escuelas de nivel primaria. En M. Prieto, S. Pech y J. Angulo (Eds.), Tecnología, innovación y práctica educativa (pp. 83-93). Editorial CIATA.

Jiménez, M. y Cerdas, R. (2014, del 12 al 14 de noviembre). La robótica como agente promotor del estudio por la ciencia y la tecnología en la región Atlántica de Costa Rica [Memoria]. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina. https://acortar.link/5XyVhw

Morales, P. (2021). Uso de la robótica educativa como medio para favorecer la creatividad en la educación no formal. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, (11), 85-97. https://doi.org/10.6018/riite.463631

Rosero Calderón, O. A. (2024). La robótica educativa: potenciando el pensamiento matemático y habilidades sociales en el aprendizaje. Emerging Trends in Education (México, Villahermosa), 7(13), 129-142. https://doi.org/10.19136/etie.a7n13.6040

Sánchez, E., Cózar, R. y González-Calero, J. A. (2019). Robótica en la enseñanza de conocimiento e interacción con el entorno. Una investigación formativa en Educación Infantil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Continuación de la Antigua Revista de Escuelas Normales, 33(1), 11-28. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i1.72087

Tarrés-Puertas, M. I., Merino, J., Vives-Pons, J., Rossell, J. M., Pedreira Álvarez, M., Lemkow-Tovias, G., & Dorado, A. D. (2022). Sparking the Interest of Girls in Computer Science via Chemical Experimentation and Robotics: The Qui-Bot H2O Case Study. Sensors, 22(10), 3719. https://doi.org/10.3390/s22103719

Vicente, J. M. (2024). Revisión del uso de robots en el ámbito de la educación primaria y secundaria [Tesis de maestría, Universitas Miguel Hernández]. RediUMH. https://hdl.handle.net/11000/32691

How to Cite

Brítez Ramírez, M., Montiel, C., & Espínola, C. (2025). Impact of community robotics workshops on learning and technological perception Impact of community robotics workshops on learning and technological perception. Revista UNIMAR, 43(2), 192–202. https://doi.org/10.31948/ru.v43i2.4611

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-07-01

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: