Family support factor in relation to the scope of academic performance in students of El Tablón Panamericano, Taminango

Authors

  • Rosario Ordóñez Burbano Institución Educativa Tablón Panamericano, Municipio de Taminango Nariño
  • Carlos Arturo Román Luna Institución Educativa Tablón Panamericano, Taminango, Nariño
  • Yanet Valverde Riascos Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/unimar36-2.art1

Keywords:

Family accompaniment, academic performance, educational quality, pedagogical management, educational optimization

Abstract

The family support factor and its impact on the academic performance of the eleventh grade students is, in essence, the reason for this research, which, through a qualitative-quantitative methodology and the focus group technique, allowed contextualizing the problem and involve the actors in the pedagogical reflection, identifying with greater clarity the roles for a good performance in Pruebas Saber. Thus, it was found that accompaniment is associated with covering basic needs, learning the trades and promoting values. Weaknesses such as: conformism, lack of dialogue between the family and school, and lack of confidence in the future of children were identified. With these findings it follows that family support is not a determining factor in academic performance, and that school success depends on the permanent and rigorous process and commitment from parents during all stages of the student’s development. Consequently, a Pedagogical Intervention Route for Family Accompaniment is proposed for improvement of the educational quality of the institution.

References

Chaves, L. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Revista Educación, 25(2), 59-65.

Coleman, J. y Hendry, L. (2003). Psicología de la adolescencia. Madrid, España: Ediciones Morata.

Creswell, J. (2009). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. United States of America: University of Nebraska-Lincoln.

De Zubiría, J. (2006). Los modelos pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante (2a. ed.). Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Maestría en Pedagogía. (s.f.). Recuperado de http://www.umariana.edu.co/pedagogia/5-INVESTIGACION/ANEXO%2025.%

20Documento%20Linea%20investigaci%C3%B3n%20Grupo%20INDAGAR.pdf

Garreta, J. (2015). La comunicación familia-escuela en educación infantil y primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, RASE, 8(1), 71-85.

Goleman, D. & Griese, F. (1997). EQ. Emotionale Intelligenz. Germany: Deutscher Taschenbuch Verlag

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación (5ª. ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.

Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29.

Pita, S. y Pértegas, S. (2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. Recuperado de https://www.fisterra.com/mbe/investiga/cuanti_cuali/cuanti_cuali.asp
Restrepo, B. (1996). Investigación en educación. Recuperado de http://iutep.tec.ve/uptp/images/Descargas/materialwr/libros/BernardoRestrepo-InvestigacionEnEducacion.PDF

Rodríguez, W. (1999). El legado de Vygotski y de Piaget a la educación. Revista Latinoamericana de Psicología, 31(3), 477-489.

Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona, España: Editorial Ariel.

Torío, S. (2004). Familia, Escuela y Sociedad. Aula Abierta, 83(2004), 35-52.

Author Biographies

Rosario Ordóñez Burbano, Institución Educativa Tablón Panamericano, Municipio de Taminango Nariño

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Biología. Profesora Titular de Ciencias Naturales Institución Educativa Tablón Panamericano, Municipio de Taminango Nariño.

Carlos Arturo Román Luna, Institución Educativa Tablón Panamericano, Taminango, Nariño

Magíster en Pedagogía; Especialista en Multimedia e Internet; Licenciado en Educación Física y Recreación. Docente Institución Educativa Tablón Panamericano, Taminango, Nariño.

Yanet Valverde Riascos, Universidad Mariana

Magíster en Pedagogía; Especialista en Pedagógica; Licenciada en Educación Básica Primaria con Énfasis en Matemática Creativa e Informática de la Universidad Mariana. Docente Básica Primaria, Básica Secundaria, Pregrado, Posgrado, Asesora de Área y Coordinadora de Investigación. Grupo de investigación: “Indagar” en categoría A1 de la Universidad Mariana, Colombia.

References

Chaves, L. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Revista Educación, 25(2), 59-65. https://doi.org/10.15517/revedu.v25i2.3581

Coleman, J. y Hendry, L. (2003). Psicología de la adolescencia. Madrid, España: Ediciones Morata.

Creswell, J. (2009). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. United States of America: University of Nebraska-Lincoln.

De Zubiría, J. (2006). Los modelos pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante (2a. ed.). Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Maestría en Pedagogía. (s.f.). Recuperado de http://www.umariana.edu.co/pedagogia/5-INVESTIGACION/ANEXO%2025.%20Documento%20Linea%20investigaci%C3%B3n%20Grupo%20INDAGAR.pdf

Garreta, J. (2015). La comunicación familia-escuela en educación infantil y primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, RASE, 8(1), 71-85.

Goleman, D. & Griese, F. (1997). EQ. Emotionale Intelligenz. Germany: Deutscher Taschenbuch Verlag

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación (5ª. ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.

Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2

Pita, S. y Pértegas, S. (2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. Recuperado de https://www.fisterra.com/mbe/investiga/cuanti_cuali/cuanti_cuali.asp

Restrepo, B. (1996). Investigación en educación. Recuperado de http://iutep.tec.ve/uptp/images/Descargas/materialwr/libros/BernardoRestrepo-InvestigacionEnEducacion.PDF

Rodríguez, W. (1999). El legado de Vygotski y de Piaget a la educación. Revista Latinoamericana de Psicología, 31(3), 477-489.

Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona, España: Editorial Ariel.

Torío, S. (2004). Familia, Escuela y Sociedad. Aula Abierta, 83(2004), 35-52.

How to Cite

Ordóñez Burbano, R., Román Luna, C. A., & Valverde Riascos, Y. (2018). Family support factor in relation to the scope of academic performance in students of El Tablón Panamericano, Taminango. Revista UNIMAR, 36(2), 15–28. https://doi.org/10.31948/unimar36-2.art1

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-12-07

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views