Psychometric properties of the scale on the knowledge and pedagogical practice of teachers towards students with ADHD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art5

Keywords:

Pedagogical relationship, psychometric properties, inattention, hyperactivity, impulsivity

Abstract

The psychometric properties of the scale of knowledge and pedagogical practice of teachers against inattention, hyperactivity and impulsivity behaviors in school contexts in Cúcuta, Norte de Santander are validated. It was carried out under a quantitative, non-experimental approach, of the exploratory, cross-sectional type, in terms of the population to be taken into account, they were the teachers assigned to the municipal education secretary, in relation to the sample, it was obtained by proportional fixing; the data will be processed in SPSS applying exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) based on reliability and reproducibility Cronbach's alpha, test-retest with Lin's intraclass correlation coefficient and the kappa index Cohen's. It is concluded that the test has the pertinent psychometric properties for use in Colombian school contexts.

Author Biographies

Sandra Milena Carrillo Sierra, Universidad Simón Bolívar

Magíster en Desarrollo Educativo y Social, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigación Atulaa, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia

Gloria Silva Monsalve, Universidad de Santander

Especialista en Pedagogía para la Docencia Universitaria, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigación Atulaa, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia

Claudia Carolina Cabrera Gómez, Universidad Cooperativa de Colombia

Doctora en Psicología, Universidad Baja California, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Mariana, Programa de Psicología, Pasto – Colombia

Carlos Gutiérrez Suárez, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Psicólogo, Especialista en Gerencia en Riesgos Laborales, Seguridad y Salud en el Trabajo, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigación Atulaa, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia.

Nayareth Rincón Rodriguez, Universidad de Santander

Psicóloga en formación, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia

Diego Rivera Porras, Universidad de Santander

Doctor en Psicología, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigación Atulaa, Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia.

References

American Psychiatric Association (APA). (2014). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (5.a ed.) [Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) (5th ed.)]. Editorial Médica Panamericana.

Angarita-Ortiz, M. F., Calderón-Suescún, D. P., Carrillo-Sierra, S. M., Rivera-Porras, D., Cáceres-Delgado, M., & Rodríguez-González, D. (2020). Factores de protección de la salud mental en universitarios: Actividad física e inteligencia emocional [Protective factors for mental health in college students: physical activity and emotional intelligence.]. AVFT-Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(6). https://doi.org/10.5281/zenodo.4407166

Balbi, A., Ruiz, C., & García, P. (2017). ¿Hay diferencias en la habilidad del docente para identificar dificultades en cálculo y en lectura? [Are there differences in the teacher’s ability to identify difficulties in numeracy and reading?] Revista Neuropsicología Latinoamericana, 9(1), 47-55.

Barkley, R. (2014). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. Guilford Publications.

Beltrán, M., Todd, H., Franzani, P., Martinich, C., & Castillo, R. (2012). El cuestionario Five to Fifteen (FTF) para una evaluación integral del desarrollo: Propiedades psicométricas y caracterización de muestra de niños chilenos [The Five to Fifteen (FTF) questionnaire for a comprehensive developmental assessment: Psychometric properties and characterization of a sample of Chilean children]. Terapia Psicológica, 30(3), 31-47. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082012000300004

Carrillo-Sierra, S. M. & Quintero, S. A. (eds.). (2020). Neurodesarrollo adolescente: perspectivas en la educación actual [Adolescent neurodevelopment: perspectives in education today]. Ediciones Universidad Simón Bolívar.

Carrillo-Sierra, S. M., Forgiony-Santos, J., Rivera-Porras, D., Bonilla-Cruz, N. J., Montánchez-Torres, M., & Alarcón-Carvajal, M. (2018). Prácticas pedagógicas frente a la educación inclusiva desde la perspectiva del docente [Pedagogical practices regarding inclusive education from the teacher’s perspective]. Revista Espacios, 39(17), 15-32. http://hdl.handle.net/20.500.12442/2167

Domínguez-Lara, S. & Merino-Soto, C. (2015). Sobre el reporte de confiabilidad del CLARP-TDAH, de Salamanca (2010) [About the CLARP-TDAH reliability report, by Salamanca (2010)]. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1316-1319.

DuPaul, G., Power, T., & Anastopoulos, A. (2018). Escala de evaluación TDAH-5 para niños y adolescentes [ADHD-5 Assessment Scale for Children and Adolescents]. Manual Moderno.

Estévez, B. & León, M. (2015). Inclusión educativa del alumnado con TDA/H: estrategias didácticas generales y organizativas de aula [Educational inclusion of students with AD/HD: general didactic and organizational classroom strategies]. Revista de Educación Inclusiva, 8(3), 89-106.

Eugenio-Gozalbo, M. & Aragón, L. (2016). Experiencias en torno al huerto ecológico como recurso didáctico y contexto de aprendizaje en la formación inicial de maestros/as de Grado Infantil [Experiences with the ecological garden as a didactic resource and learning context in the initial training of pre-school teachers]. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 667-679. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i3.11

Expósito, V. (2016). Estudio de revisión sobre la intervención educativa en alumnado con TDAH [Review study on educational intervention in students with ADHD] [Undegraduate Thesis, Universidad de La Laguna]. Institutional Repository. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/3410

Fenollar-Cortés, J., Calvo-Fernández, A., García-Sevilla, J., & Cantó-Díez, T. (2016). La escala Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) como predictora del TDAH: comportamiento de los índices SDQ respecto a las dimensiones ‘Hiperactividad/Impulsividad’ e Inatención’ en una muestra clínica [The Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) scale as a predictor of ADHD: behavior of the SDQ indices with respect to the dimensions ‘Hyperactivity/Impulsivity’ and ‘Inattention’ in a clinical sample]. Anales de Psicología, 32(2), 313-319. https://doi.org/10.6018/analesps.32.2.203331

González-Gómez, D. & Carrillo-Sierra, S. M. (2018). Inteligencia emocional en docentes de primaria [Emotional intelligence in primary school teachers]. In Carrillo-Sierra, S. M., Sanabria-Herrera, B. Bermúdez-Pirela, V., & Espinosa-Castro, J. F. (eds.). Actores en la educación: Una mirada desde la psicología educativa [Actors in education: A view from educational psychology] (pp. 132-157). Ediciones Universidad Simón Bolívar.

Hernández, E. & Hernández, L. (2015). Experiencia formativa en escolares con trastorno por déficit de atención e hiperactividad [Training experience in school children with attention deficit and hyperactivity disorder]. Medimay, 21(1), 57-64.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación [Methodology of research]. McGraw-Hill.

Mellado, M., Tello, F., Martínez, L., & Parada, B. (2015). Confiabilidad y validez de la Escala de Déficit Atencional (EDAH) adaptada en estudiantes chilenos [Reliability and validity of the adapted Attention Deficit Attention Deficit Scale (ADHD) in Chilean students]. Salud mental, 38(4), 245-252. https://doi.org/10.17711/sm.0185-3325.2015.034

Miranda, A., Barrios, D., Duque, L., Burgos, E., & Salazar, J. (2018). Conocimientos sobre TDAH de los docentes de primaria de colegios públicos de Sabaneta, Antioquia [ADHD knowledge of primary school teachers in public schools in Sabaneta, Antioquia]. Revista Colombiana de Psiquiatría, 47(3), 165-169. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2017.04.002

Morales-Hidalgo, P., Hernández-Martínez, C., Vera-Dávila, M., Voltas-Moreso, N., & Canals, J. (2017). Propiedades psicométricas de los índices de Conners-3 y Conners Early Childhood en población escolar española [Psychometric properties of the Conners-3 and Conners Early Childhood indices in a Spanish school population]. International Journal of Clinical and Health Psychology, 17(1), 85-96. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2016.07.003

Moreno, M., Díaz, W., Bermonti, M., & Rodríguez-Arocho, W. (2018). Comparación de Perfiles del TDAH-TC en la EIWN-R-PR y el CAS [Comparison of ADHD-CT Profiles on the EIWN-R-PR and the CAS]. Revista Puertorriqueña de Psicología, 29(2), 224-237.

Ochoa, J. (2018). Familias funcionales y disfuncionales en el trastorno por déficit de atención e hiperactividad [Functional and dysfunctional families in attention deficit hyperactivity disorder] [Doctoral Thesis, Universidad de Guayaquil]. Institutional Repository. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/37854

Padrós-Blázquez, F., Olavarrieta, A. D., Martínez-Medina, M. P., & González-Betanzos, F. (2018). Estudio psicométrico del Cuestionario de Detección del Trastorno de Conducta (CDTC) [Psychometric study of the Behavioral Disorder Screening Questionnaire (CDTC)]. Psicodebate, 18(1), 7-20. https://doi.org/10.18682/pd.v18i1.701

Ramos, C. & Pérez-Salas, C. (2016). Propiedades psicométricas: ADHD Rating Scale IV en formato autoreporte [Psychometric properties: ADHD Rating Scale IV in self-report format]. Revista Chilena de Neuropsiquiatría, 54(1), 9-18. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272016000100002

Richarte, V., Corrales, M., Pozuelo, M., Serra-Pla, J., Ibáñez, P., Calvo, E., Corominas, M., Bosch, R., Casas, M., & Ramos-Quiroga, J. (2017). Validación al español de la ADHD Rating Scale (ADHD-RS) en adultos: relevancia de los subtipos clínicos [Spanish validation of the ADHD Rating Scale (ADHD-RS) in adults: relevance of clinical subtypes]. Revista de Psiquiatría y Salud Mental, 10(4), 185-191. http://dx.doi.org/10.1016/j.rpsm.2017.06.003

Rincón, M. & Rey, C. (2017). Adaptación y evaluación de las propiedades psicométricas del brief-p en preescolares colombianos [Adaptation and evaluation of the psychometric properties of the brief-p in Colombian preschoolers]. CES Psicología, 10(1), 48-62. https://doi.org/10.21615/cesp.10.1.4

Rivera, F. (2016). La elevada prevalencia del TDAH: posibles causas y repercusiones socioeducativas [The high prevalence of ADHD: possible causes and socio-educational implications]. Psicología Educativa, 22(2), 81-85. https://doi.org/10.1016/j.pse.2015.12.002

Rivera-Porras, D., Carrillo-Sierra, S., Silva-Monsalve, G., & Galvis-Velandia, L. (2019). Conocimiento y práctica pedagógica de los docentes en escolares con inatención, hiperactividad e impulsividad [Teachers’ knowledge and pedagogical practice in schoolchildren with inattention, hyperactivity, and impulsivity]. Revista Perspectivas, 4(1), 66-76. https://doi.org/10.22463/25909215.1764

Ruedas, M. (2016). Aportes axiológicos de experiencias didácticas complejizantes en la formación de docentes [Axiological contributions of complex didactic experiences in teacher training]. Educación y Humanismo, 18(30), 28-41. https://doi.org/10.17081/eduhum.18.30.1312

Salamanca, L., Naranjo, M., Castro, Á., & Calle, G. (2016). Asociación de características de trastorno del desarrollo de la coordinación con síntomas de trastorno por déficit de atención con hiperactividad en niños de la ciudad de Manizales [Association of characteristics of developmental coordination disorder with symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in children from the city of Manizales]. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45(3), 156-161. http://dx.doi.org/10.1016/j.rcp.2015.09.003

Salas-Bravo, S., González-Arias, M., Araya-Piñones, A., Valencia-Jimenez, M., & Oyarce-Cortes, C. (2017). Uso del Test de Rendimiento Continuo de Conners para diferenciar niños normales y con TDAH en Chile [Use of the Conners Continuous Performance Test to differentiate between normal and ADHD children in Chile]. Terapia psicológica, 35(3), 283-291. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082017000300283

San Nicolás, S. & Iraurgi, I. (2016). Desarrollo de una Escala de Autoinforme para la valoración del TDAH en la infancia (EA-TDAH): Estudio Delphi y datos de adecuación psicométrica [Development of a Self-Report Scale for the Assessment of ADHD in Childhood (ADHD-AS): Delphi study and psychometric adequacy data]. Terapia psicológica, 34(1), 41-52. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082016000100005

How to Cite

Carrillo Sierra, S. M., Silva Monsalve, G., Cabrera Gómez, C. C., Gutiérrez Suárez, C., Rincón Rodriguez, N., & Rivera Porras, D. (2023). Psychometric properties of the scale on the knowledge and pedagogical practice of teachers towards students with ADHD. Revista Criterios, 30(2), 67–82. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art5

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-08-11

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views