Creative attitudes and behaviors in the teaching performance

Authors

  • Ramiro Eliberto Ruales Jurado

Keywords:

creativity, teaching performance, teaching strategies

Abstract

This article is a thematic review of the creative attitudes and behaviors in the teaching performance, becoming the axes in the research called “Creative attitudes and behaviors in the performance of teachers of the Preschool Education Degree at Universidad Mariana” whose objective is, identify from theoretical foundations, the creative attitudes and behaviors of teachers in their performance in the classroom in order to improve teaching and learning process in the Faculty of Education. The review was done by qualitative approach and literature review, with an intra and intertextual analysis technique, through the cataloguing data. The results of the theoretical revision raise creativity in teacher performance as a variable from which arise cognitive, evaluative and praxiological dimensions, supporting empowerment categories of independence in student thinking, promoting integration of the group, flexibility in their positions and motivational affection.

Author Biography

Ramiro Eliberto Ruales Jurado

Psicólogo; Especialista en Educación con énfasis en Pedagogía; Magíster en Pedagogía; docente Facultad
de Educación, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Alencar, E. (1998). Creatividad: expresión y desarrollo. Ponencia presentada en el III Congreso Iberoamericano de Superdotación. Brasilia, Brasil.

Barahona, E. (2004). Estudio de Validez del Cuestionario de Prácticas Pedagógicas Para la Creatividad (CPPC). Psykhe, 13(1), 157-174. https://doi.org/10.4067/S0718-22282004000100013

Betancourt, J. (2007). Condiciones necesarias para propiciar atmósferas creativas. Revista PsicologiaCientifica.com, 9(20). Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/atmosferas-creativas-propiciar

Boden, M. (1994). La Mente Creativa: Mitos y Mecanismos. Gedisa.

Cerda, H. (2006). La creatividad en la ciencia y en la educación (2da. ed.). Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Chibás, F. (2001). Creatividad y cultura. Incógnitas y respuestas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Curotto, M. (2013). La creatividad en el diseño. Su enseñanza y aprendizaje. (Trabajo final de grado). Universidad de Palermo, Facultad de Diseño y Comunicación. Buenos Aires, Argentina.

Csikszentmihalyi, M. (1996). The creative personality. Psychology Today, 29(4), 36-40.

De Bono, E. (1991). ¿Cómo desencadenar la imaginación creativa?. La Habana: Editorial Pueblo Educación.

De Bono, E. y Castillo, O. (1994). Pensamiento creativo: el poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas. Editorial Paidós.

De La Torre, S. (2003a). Creatividad aplicada. Rio de La Plata: Editorial Magisterio.

De La Torre, S. (2003b). Dialogando con la creatividad. De la identificación a la creatividad paradójica. España, Barcelona: Octaedro Ediciones.

De La Torre, S. y Violant. V. (2003). Estrategias didácticas en la enseñanza universitaria. Una investigación con metodología de desarrollo. Revista Creatividad y Sociedad, (3), 21-38.

De La Torre, S. y Violant. V. (coords.). (2006). Comprender y evaluar la creatividad. Málaga, España: Ediciones Aljibe.

Durant, M. (2004). Creatividad, innovación y cambio educativo. Revista Ciencias de la Educación, (24), 205-22.

Falcón, M., Calzada, N. y Reyes, M. (2007). Creatividad en el proceso docente educativo. Recuperado de http://www.monografias.com/trabajos42/creatividad-docente/creatividad-docente2.shtml#ixzz4AMV1N9XJ

Gallardo, M. y Mesias, A. (2008). La creatividad desde la práctica pedagógica en preescolar. Facultad de Educación, Institución Univesitaria CESMAG, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Games, G. (1998). Todos somos Creativos. Barcelona: Urano.

Garaigordobil, M. (2004). Programa Juego 10-12 años. Juegos cooperativos y creativos para grupos de niños de 10 a 12 años. Madrid: Pirámide.

Gardner, H. (1998). Inteligencias múltiples. Barcelona, España: Editorial Paidós.

González, A. (2004). Creatividad y métodos de indagación. Aplicaciones en ciencias y humanidades. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

González, C. (2007). Creatividad en el escenario educativo colombiano. Pedagogía y currículum. Recupeado de http://www.quadernsdigitals.net/datos/hemeroteca/r_24/nr_279/a_3617/3617.htm

Green, M. (2014). La creatividad y autoexpresión artística como herramientas de mejora de las habilidades sociales y autoestima en los niños y niñas. Recuperado de http://rodin.uca.es/xmlui/bitstream/handle/10498/16969/TFM%20Morgaine%20PDF.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Guilford, J. (1977). Way beyond the IQ. Buffalo, New York: Creative Education Foundation.

Huamán, F., Arbaiza, F. y Atarama, T. (2014). La persona como fuente inagotable de creatividad. Revista TOG, 11(6), 55-68.

Iriarte, F., Núñez, R., Gallego, J. Suárez, J. (2008). Concepciones de los maestros sobre la creatividad y su enseñanza. Psicología desde el Caribe, (22), 84-109.

Keneller G. (1965). El arte y la ciencia de la creatividad. New York.

Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. Educación y Educadores, 11(2). 191-210.

Letelier, M. (1994). Educación para el desarrollo: hacia una cultura de una educación innovadora. Universidad de Santiago.

Martínez, M. (1998). Calidad educacional, actividad pedagógica y creatividad. La Habana: Editorial Academia.

Martínez-Salanova, E. (s.f.). El aprendizaje de la creatividad. Recuperado de http://www.uhu.es/cine.educacion/didactica/0082creatividad.htm

Mena, E. (2001). Autoevaluación y creatividad: un reto para la pedagogía contemporánea (Tesis Máster en Educación). Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba.

Mena, I. y Antonijevic, N. (1995). Cuaderno creativo. Santiago: PUC.

Mena, I., Vizcarra, R., y Catalán, J. (2000). Estudio de impacto de una estrategia para el desarrollo de la creatividad. Santiago: Fondecyt.

Mena, I., Vizcarra, R. y Sepúlveda, G. (2003). Creatividad y planificación de la enseñanza: Estudio en profundidad y medición de impacto de una estrategia para la creatividad en los sistemas educativos. (Proyecto FONDECYT 1010931). Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago.

Menchén F. (1998). Descubrir la creatividad. Desprender para volver a aprender. Madrid: Pirámide.

Menchén F. (2009). El maestro Creativo: Nuevas Competencias. Revista Tendencias Pedagógicas, (14), 279-289. Mitjáns, A. (1997). Cómo desarrollar la creatividad en la escuela. Curso pre-reunión. Pedagogía, 97.

Muñoz, J. (1994). El pensamiento creativo: desarrollo del" programa Xènius". OCTAEDRO. Olivares, M. (2011). Reflexiones en torno al currículo y la creatividad infantil. Inter Sedes, 3(4), 93-103.

Ramos, M. (2007). Programa para educar en valores. Paulinas Editorial. Rebollo, C. y Soubirón, E. (2010). La práctica docente como factor generador de nuevos entornos de aprendizaje en la educación media. En: Congreso Iberoamericano de Educación. Buenos Arires, Argentina.

Real Academia Española (RAE). (2014). Diccionario de la Lengua Española (23a ed.). Recuperado de http://www.rae.es/recursos/diccionarios/drae

Reeves, L. & Weisberg, R. (1993). On the concrete nature of human thinking: content and context in analogical transfer. Educational Psychology, 13(3-4), 245-258. https://doi.org/10.1080/0144341930130303

Restrepo, M. y Campo, R. (2002). La docencia como práctica, El concepto, un estilo, un modelo. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Rivero J. (1999). La educación infantil ante el nuevo milenio. Conferencia Mundial de Educación para todos UNESCO.

Rodríguez, M. (1993). Creatividad en la educación escolar. México: Editorial Trillas.

Romo, M. (1997). Psicología de la creatividad. España, Madrid: Editorial Paidós.

Ruiz, S. (2010). Práctica Educativa y Creatividad en Educación Infantil. España: Universidad de Málaga.

Sabino C. (1996). El proceso de investigación. Buenos Aires: Lumen Humanitos.

Santaella, M. (2006). La evaluación de la creatividad. Sapiens, 7(2), 89-106.

Simonton, D. (1975). Sociocultural context of individual creativity: a transhistorical time-series analysis. Journal of personality and social psychology, 32(6), 1119-1133. https://doi.org/10.1037/0022-3514.32.6.1119

Simonton, D. (1999). Origins of genius: Darwinian perspectives on creativity. New York, NY, US: Oxford University Press. Sternberg, R. (2002). La creatividad es una decisión. Creatividad y Sociedad, 1, 15-23.

Taddei, F. (2009). Creatividad: corazón y razón de la educación siglo XXI. Al Tablero, (52). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-210021.html

Torrance, E. (1992). La enseñanza creativa produce efectos específicos. Teorías y prácticas sobre creatividad y calidad. La Habana: Editorial Academia.

Torrance, E. (1998). Educación y capacidad creativa. Madrid: Morova.

Torrance, E. y Myers, R. (1976). La enseñanza creativa. Madrid: Santillana.

Universidad Mariana. (2011a). Proyecto educativo Institucional. San Juan de Pasto, Colombia: Universidad Mariana.

Universidad Mariana. (2011b). Reglamento de educadores Profesionales. San Juan de Pasto, Colombia: Universidad Mariana. Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). (s.f.). Profesor innovador y creativo. Revista UNAM, 10(12). Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.10/num12/art89/int89/int89c.htm

Vecina, C. (2005). Profesores y alumnos inmigrantes. Dos protagonistas condicionados. En: Convergencia con Europa y cambio en la universidad: XI Conferencia de Sociología de

la Educación: Santander 22, 23 y 24 d eseptiembre de 2006 (pp. 182-183). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2377111

Velasco, V. (2007). Psicología y creatividad: una revisión histórica (Desde los autorretratos de los genios del siglo XIX hasta las teorías implícitas del siglo XX). Fondo Editorial Humanidades.

Warren, H. (ed.). (1984). Diccionario de Psicología. México: Fondo de Cultura Económica.

Weisberg, R. (1989). Creatividad: el genio y otros mitos. Barcelona. Editorial Labor.

How to Cite

Ruales Jurado, R. E. (2019). Creative attitudes and behaviors in the teaching performance. Revista Criterios, 22(1), 87–109. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1812

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views