EPISTEMOLOGY AND RESEARCH PROFESSOR:“A RELATIONSHIP THAT MUST BE NOT ONLY THEORETICAL BUT GO FARTHER INTO AN INVESTIGATIVE AND PEDAGOGICAL WORK”
Keywords:
Epistemology, Research, EducationAbstract
This article is about the results of the research called “Epistemology and Research Professor at Universities of Pasto”, carried out by the group Aletheuein of the Department of Humanities at Mariana University from 2008 to 2009. It is necessary to ana-lyze how the epistemology and teacher’s research need to find a kind of relationship that must be not only theoretical but go farther into an investigative and pedagogical work. It is assumed that epistemology helps strengthen the research processes, and the other functions of the university such as teaching and community outreach must be closely linked to the research process, because only the teacher who investigates is able to face the student with true knowledge and processes to carry out any research.The research was accomplished taking into account different questions, such as: ¿Do the higher education institutions have financial, technological, logistical resources and enough infrastructures to perform the research process? ¿Do the academics have the required philosophical education and the personal mood to devote to this research, to make it possible and strengthen it?
Author Biography
Gladys Andrea Montenegro Vallejos, Universidad Mariana
Socióloga Especialista en Gerencia Social Docente Investigadora del Departamento de Humanidades, Universidad Mariana
References
BACHELARD, Gastón. Epistemología. Editorial Anagrama. Barcelona: 1973
BUNGE, Mario. Epistemología. Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores, 1980
CLERY AGUIRRE, Arturo. Fundamentos epistemológicos de las tendencias pedagógicas contemporáneas. 2006
GONZÁLES, Esther. La investigación universitaria y su transformación epistemológica en el contexto latinoamericano. Venezuela, 2005
GORODOKIN, Ida C. La formación docente y su relación con la epistemología. Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653), Argentina, 2006
MALDONADO VELOZA, Fabio. El Ejercicio de la Epistemología. Universidad de los Andes. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Bogotá, 2002
MARDONES. J. M. Filosofía de las ciencias Humanas y sociales. Editorial Anthropos. Segunda Edición. Bogotá 1997
PADRÓN, José. Tendencias epistemológicas de la investigación científica del siglo XXI. Santiago, Cinta de Moebio, Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, Universidad de Chile. Recuperado el 20 de octubre del 2009, en: http://www.moebio.uchile.cl/28/padron.html.
PIAGET, Jean. Psicología y Epistemología. Emecé Editores. Buenos Aires, 1983
SAN BALDOMERO UCAR, José Manuel. Epistemología: Teoría del conocimiento. Enciclonet, www.enciclonet.com, 2000
STEENBERGHEN, Fernand Van. Epistemología. Editorial Gredos. Madrid 1956
ZEMELMAN, Hugo. Pensar teórico y pensar epistémico: los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. Conferencias - vía electrónica
How to Cite
Downloads
Languages:
spanishType:
textDownloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Revista UNIMAR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (veaThe Effect of Open Access).
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |