Subjectivity, otherness and intercultural ethos in Colombian education

Authors

Keywords:

subjectivity, otherness, intercultural ethos, community, citizenship

Abstract

The hypothesis of this paper is that the processes of generation of subjectivities and national identity carried out by the state through the school and its educational policies have not abandoned the Eurocentric model of the colonizing subject. As a result, they have contributed to the continuity and naturalization of the rationality that feeds the conflict, instead of resisting and overcoming it. In this sense, it is proposed to approach this issue from an intercultural perspective, in dialogue with the Levinasian perspective of otherness. Thus, it examines some tools that critical intercultural thinking can offer to Colombian educational policies in order to promote processes of subjectivation in the school that allow the configuration of an ‘intercultural ethos’.

Author Biography

Alexander Benavides-Franco, Universidad Antonio Nariño

Doctor en Educación de la Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil); magíster en Filosofía de la Universidad de Los Andes (Colombia). Docente de la Facultad de Educación de la Universidad Antonio Nariño, y miembro del grupo de investigación Conciencia

References

Ávila-Dávalos, H. (2022). Multiculturalidad e interculturalidad: el papel de la educación superior para generación de competencias interculturales para el contexto organizacional. Educación y Humanismo, 24(43), 13-34. https://doi.org/10.17081/eduhum.24.43.4838

Berche, S., García, M. y Mantilla, A. (2006). Los derechos indígenas en Colombia: textos y jurisprudencia constitucionales. En L. Navas (Ed.), Los derechos en nuestra propia voz. Pueblos indígenas y DESC: una lectura intercultural (pp. 61-81). Instituto Latinoamericano para una Sociedad y un Derecho Alternativos.

Carvajal, D. (2014). Violencia y Nación en Colombia: de la Nación homogénea a la Nación multicultural. Revista Eleuthera, 11, 101-126. http://eleuthera.ucaldas.edu.co/downloads/Eleuthera11_7.pdf

Castro, C. (2019). Los modelos de educación multicultural e intercultural. Una revisión necesaria desde una sociedad diversa. Revista Amauta, 17(33), 87-104. http://dx.doi.org/10.15648/am.33.2019.7

Castro-Gómez, S. (2000). Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la invención del otro. En E. Lander (comp.), La colonialidad del saber, eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 88-99). Clacso,

Echeverry, L. M. (2021). Diversidad e interculturalidad: dos perspectivas en la educación actual. Cuadernos Pedagógicos, 23(32), 55-61. https://revistas.udea.edu.co/index.php/cp/article/view/346058

Esterman, J. (2009). Colonialidad, descolonización e interculturalidad: apuntes desde la filosofía intercultural. En S. Ploskonka y J. Obando (Eds.), Interculturalidad crítica y descolonización: fundamentos para el debate (pp. 51-70). Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello (III-CAB). http://www.enlazandoculturas.cicbata.org/sites/default/files/MAPEP/david_mora.pdf

Fornet-Betancourt, R. (2004). Reflexiones de Raúl Fornet-Betancourt sobre el concepto de interculturalidad. Consorcio intercultural.

Grupo de Memoria Histórica (GMH). (2013). ¡Basta ya! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Centro Nacional de Memoria Histórica.

Guzmán-Marín, F. (2018). Los Retos de la Educación Intercultural en el Siglo XXI. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 199-212. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100199

Herrera, M., Pinilla, A. y Suaza, L. (2003). La identidad nacional en los textos escolares de ciencias sociales. Universidad Pedagógica Nacional.

Lalinde, A. F. y Arroyave, D. I. (2022). Tras los desafíos de una educación intercultural en Colombia. Indice: Revista de Educación de Nicaragua, 2(4), 99–114. https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/119

Levinas, E. (1982). Ética e infinito. Edições 70.

Moreno, Y. (2022). Educación e Interculturalidad: Propuesta desde los pueblos étnico-territoriales reconocidos desde 1991 en Colombia. Novum Jus, 16(1), 187-208. https://doi.org/10.14718/NovumJus.2022.16.1.8

Muñoz, G. (2021). Educación familiar e intercultural en contexto mapuche: hacia una articulación educativa en perspectiva decolonial. Estudios Pedagógicos, 47(1), 391-407. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100391

Muñoz, L. P. y Saiz, M. L. (2022). El multiculturalismo y los desafíos de la educación en Colombia. Oxímora. Revista Internacional de Ética y Política, (21), 39–59. https://doi.org/10.1344/oxi.2022.i21.39439

Ortega, P., Castro, C., Merchán, J. y Vélez, G. (2015). Pedagogía de la memoria para un país amnésico. Universidad Pedagógica Nacional.

Rodríguez, M. O. (2020). Identidad, cultura y etnicidad: Una aproximación teórica. Apuntes acerca de la problemática sociocultural e identitaria de los latinos en Estados Unidos. Novedades en Población, 16(32), 158-189. https://revistas.uh.cu/novpob/article/view/459

Rojas, T. (2019). Una mirada a los procesos en torno a la educación con los pueblos indígenas en Colombia. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 10(1), 9–34. https://doi.org/10.18175/vys10.1.2019.03

Salas, R. (2006). Ética intercultural. Ensayos de una ética discursiva para contextos culturales conflictivos. (Re)lecturas del pensamiento latinoamericano. Abya-Yala.

How to Cite

Benavides-Franco, A. (2024). Subjectivity, otherness and intercultural ethos in Colombian education. Revista UNIMAR, 42(2). Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/3583

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2024-07-02

Issue

Section

Artículos de Reflexión

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views