The contribution of professionalization courses in the Graphic design profession to the promotion of entrepreneurship
DOI:
https://doi.org/10.31948/rc.v31i1.3754Keywords:
Design, graphic designer, business, university competency, entrepreneurshipAbstract
Entrepreneurship is an aptitude that must be cultivated, learned, and put into action. Therefore, in this research we have collected and established the perceptions of the eighth-level students of the Graphic Design career of the Universidad Técnica del Norte regarding which subjects have strengthened their entrepreneurial spirit and how they feel in relation to this ability, on the verge of entering the labor market. The methodology used a mixed approach with qualitative and quantitative tools, applied to a specific population of students who completed the curriculum of the 2019-2023 graduating class. The results highlight that Branding is the subject that provided them with the most knowledge and skills to develop and promote entrepreneurship, followed by subjects such as Creativity, Advertising Design, Audiovisual Production and Photography, which also contributed significantly to an entrepreneurial mindset. This shows that creativity, the use of technological tools, branding and production are key elements in the creation of new businesses or ventures at the end of their studies.
Author Biographies
Ana Lucía Mediavilla-Sarmiento, Universidad Técnica del Norte
Magíster en Comunicación Organizacional, docente ocasional a tiempo completo de la Universidad Técnica del Norte, Ibarra, Ecuador
Santiago David Loaiza Polo, Universidad Técnica del Norte
Magíster en Marketing, mención estudios del consumidor, docente investigador de la Universidad Técnica del Norte, Ibarra, Ecuador
Luis Estuardo Braganza Benítez, Universidad Técnica del Norte
Magíster en Gestión y Diseño Web, docente investigador de la Universidad Técnica del Norte, Ibarra, Ecuador
References
Alfaro, M. G., Lozano, C. M. y Castillo, J. S. (2022). El ADN emprendedor: Una mirada psicométrica al emprendimiento. En A. López (coord.), Actas del VII Congreso de Investigación, Desarrollo e Innovación de la Universidad Internacional de Ciencia y Tecnología -IDI-UNICYT 2022 (pp. 326-332). Universidad Internacional de Ciencia y Tecnología.
Bertuzzi, F. y Escobar, D. (2017). El espíritu emprendedor (...). Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (64), 41-53.
Cantos, M. E., López, J. E. y Reyes, A. R. (2020). Espíritu emprendedor en los estudiantes de la escuela Panamá de la ciudad de Cuenca-Ecuador. Sapientiae, 5(2), 357-370. https://doi.org/10.37293/sapientiae52.08
Fernand, P., Ortiz, V. y Tasinchano, M. (2022). Estrategias para fomentar el ecosistema emprendedor en el Ecuador. Revista Colombiana de Ciencias Administrativas, 4(1), 138-153. https://doi.org/10.52948/rcca.v4i1.548
Gamonal-Arroyo, R. y García-García, F. (2015). La capacidad discursiva del diseño gráfico. Arte, Individuo y Sociedad, 27(1), 9-24. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n1.43009
Hidalgo, L. F. (2015). La cultura del emprendimiento y su formación. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 3(2), 1-8. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/6074
Hoyos, R. (2016). Branding. ECOE ediciones.
Lasio, V., Amaya, A., Zambrano, J. y Ordeñana, X. (2020). Global Entrepreneurship Monitor Ecuador 2019/2020. https://www.espae.edu.ec/wp-content/uploads/2021/02/GEM_Ecuador_2019.pdf
Loaiza, S. (2019). Pertinencia de la carrera de Diseño Gráfico para el proceso de rediseño curricular. Revista Ecos de la Academia, 5(9), 45-58. https://revistasojs.utn.edu.ec/index.php/ecosacademia/article/view/505
Malagón, F. (2003). El espíritu emprendedor y la creación de empresa. https://docplayer.es/9844644-El-espiritu-emprendedor-y-la-creacion-de-empresa.html
Marulanda, F., Montoya, A. y Vélez, J. (2014). Aportes teóricos y empíricos al estudio del emprendedor. Cuadernos de Administración, 30(51), 89-99. https://doi.org/10.25100/cdea.v30i51.46
Mera, M. F. (2022). El perfil del emprendedor en la era del conocimiento. TEPEXI Boletín Científico de la Escuela Superior Tepeji del Río, 9(17), 72-74. https://doi.org/10.29057/estr.v9i17.8089
Mitma, R. (2020). Espíritu emprendedor y la creación de micro y pequeñas empresas por estudiantes de educación superior. Quintaesencia, 11(1), 1-5. https://doi.org/10.54943/rq.v11i.141
Naranjo, V., Lozano, R. y Parra, M. (2017). La enseñanza del diseño gráfico en la Universidad Técnica de Cotopaxi, Ecuador. Zincografía, 1(2), 19-34. https://doi.org/10.32870/zcr.v0i2.31
Ortega, A. O. (2018). Enfoques de investigación. Métodos para el diseño urbano-Arquitectónico. https://clasev.com/pluginfile.php/21199/mod_resource/content/1/Enfoques%20de%20Investigaci%C3%B3n.pdf
Reyes, N. I. y Molinero, M. (2022). Perfil emprendedor de un grupo de estudiantes universitarios de UNITEC y CEUTEC. Innovare: Revista de Ciencia y Tecnología, 11(1), 23-27. https://doi.org/10.5377/innovare.v11i1.14076
Sunta, H. (2021). Emprendimiento universitario. https://www.researchgate.net/publication/353581529_UNIVERSIDAD_TECNICA_DE_MANABI_EMPRENDIMIENTO_A_EMPRENDIMIENTO_UNIVERSITARIO
Universidad Técnica del Norte (2022). Plan Estratégico de Desarrollo Institucional PEDI. Facultad de Educación Ciencia y Tecnología. Carrera de Diseño Gráfico 2018-2023. https://diseniografico.utn.edu.ec/wp-content/uploads/2023/03/PEDI-FECYT-19-23-DISE%C3%91O-GRa%C3%81FICO-5-1_compressed-2.pdf
Varela, R., Martínez, A. C. y Peña, A. T. (2011). Intención de los estudiantes de la Universidad ICESI hacia la creación de empresa. Estudios Gerenciales, 27(119), 169-186. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70162-0
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Criterios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |