Student leaders improving school interaction

Authors

  • Luis Francisco Melo Rosero Fundación Universitaria Claretiana
  • Luis Hernán Miramag Chachinoy Docente investigador independiente.

Keywords:

meeting, students, school interaction, leadership, school transformation

Abstract

The research is contained in the field of school leadership that comes from student to student and for the entire school community; therefore the proposal with the student leaders is mainly based on meetings to improve school interaction inside the Educational Institution La Rosa of Pasto.

This research exercise showed evidence in three aspects: the first, the research and the continuous deepening of the impact of the student as a leader and teaching builder. The second aspect, the representative of the group, passing from individual figure to participation / communion, contained at the same time in three dimensions: emotional, intellectual and community. And finally the encounter as a strategy for training, reflection, planning and evaluation, which displays the action research paradigm consistent with the view, judge, act and evaluate. This dynamic transformation of school only makes sense when the student changes from user to protagonist of education and teaching, with energy, new strategies and new dynamic spirit.

Author Biographies

Luis Francisco Melo Rosero, Fundación Universitaria Claretiana

Licenciado en Teología, Pontificia Universidad Javeriana; Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Técnico en Sistemas y Diseño Gráfico; Docente Liceo de la Merced Maridíaz; Docente de la Fundación Universitaria Claretiana.

Luis Hernán Miramag Chachinoy, Docente investigador independiente.

Licenciado en Teología; Especialista en Pedagogía e Investigación en la Educación Superior; Docente investigador independiente.

References

Alvarado, S. (1992). Fundamentos metodológicos de la Investigación histórica hermenéutica. Módulo II programas de posgrado CINDE.

Consejo Episcopal Latinoamericano, CELAM. (1992). Documento de Puebla, III Conferencia General del Episcopado Latinoamericano. Santa Fe de Bogotá D.C., Colombia.

Consejo Episcopal Latinoamericano, CELAM. (2008). Documento de Apareci-da, V Conferencia del Episcopado Latinoamericano. Santa Fe de Bogotá D. C., Colombia.

Elizalde, U. (2012).Gestión, liderazgo y valores en el Colegio Nacional Pindal, de la ciudad de Pindal, durante el período 2011-2012. Tesis de Maestría.Universidad Técnica Particular de Loja, Pontificia Universidad Ca-tólica del Ecuador, Sede Ibarra. Ibarra , Ecuador.

López, J. & Lavié, J. (2010). Liderazgo para Sostener Procesos de Innovación en la Escuela. Profesorado Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14 (1) , 71 - 92 .

Melo, L. & Miramag, L. (2012). Líderes estudiantiles basados en encuentros mejoran la integración escolar de preescolar a quinto de primaria de la I.E.M. La Rosa, del municipio de Pasto. Tesis de maestría no publicada. Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Colombia.

Pilonieta, G. (2008). Educación del futuro y espacios dinámicos de formación: “Una aproximación al manejo de competencias para la productividad, la convivencia y la construcción de Nación”. Conferencia. Universidad Pontificia Javeriana. Santa Fe de Bogotá D.C., Colombia.

Valverde, O. (2012). Las creencias de Autoeficiencia en la Práctica Pedagógica del Docente Universitario. San Juan de Pasto, Colombia: Editorial Publicaciones UNIMAR.

How to Cite

Melo Rosero, L. F., & Miramag Chachinoy, L. H. (2013). Student leaders improving school interaction. Revista Criterios, 20(1), 67–79. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1855

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: